صفحه اصلی > سینما : فیلم سلاح‌ها (Weapons)؛ وقتی یک فیلم ترسناک فراتر از زمان اکرانش زنده می‌ماند

فیلم سلاح‌ها (Weapons)؛ وقتی یک فیلم ترسناک فراتر از زمان اکرانش زنده می‌ماند

مدتی از انتشار خبر موفقیت فیلم سلاح‌ها (Weapons) در سرویس HBO Max می‌گذرد، اما موج تأثیر این اثر هنوز در فضای سینما و استریم فروکش نکرده است. ساخته‌ی زک کرگر (Zach Cregger) که پس از فیلم موفق Barbarian در سال ۲۰۲۲ نامش را به‌عنوان یکی از چهره‌های تازه‌نفس ژانر وحشت مطرح کرد، حالا به‌عنوان نمونه‌ای از تلفیق درست روایت هوشمندانه، بازیگری قوی و استراتژی انتشار چندمرحله‌ای شناخته می‌شود.

موفقیت دیرپا، نه آنی

در نگاه اول، آمار فروش جهانی بیش از ۲۶۶ میلیون دلار در برابر بودجه‌ی ۳۸ میلیونی، فقط یک موفقیت اقتصادی به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که فیلم سلاح‌ها توانست از مرزهای ژانر وحشت عبور کند و به بحثی درباره‌ی مدل پخش، کیفیت داستان‌گویی و نقش پلتفرم‌های دیجیتال در بازتعریف چرخه‌ی عمر یک فیلم تبدیل شود.
در هفته‌های نخست ورودش به HBO Max، فیلم در بیش از ۳۸ کشور در رتبه‌ی اول جدول استریم قرار گرفت؛ موفقیتی که حالا، با گذشت زمان، به‌جای هیجان لحظه‌ای، بیشتر به‌عنوان نمونه‌ای مطالعاتی در صنعت سرگرمی دیده می‌شود.

روایت و بازیگری؛ دو ستون ماندگاری

کرگر با سلاح‌ها ثابت کرد که می‌توان بدون تکیه بر کلیشه‌های خون و جیغ، ترسی فلسفی و روانی خلق کرد. حضور جولیا گارنر (Julia Garner) و جاش برولین (Josh Brolin) نه تنها به فیلم وزن دراماتیک داد، بلکه به آن بُعد انسانی بخشید. سلاح‌ها درباره‌ی هیولاهای بیرونی نیست، بلکه درباره‌ی مکانیسم ترس در ذهن انسان است؛ دقیقاً همان چیزی که در نقدهای مثبت منتقدان (با میانگین امتیاز ۹۳٪ در Rotten Tomatoes) تکرار شد.

مدل انتشار؛ الگویی برای آینده

اکنون که تب اکران اولیه فروکش کرده، فیلم سلاح‌ها به‌عنوان یک الگوی موفق از ترکیب سه‌مرحله‌ای اکران سینمایی، انتشار PVOD و استریم در HBO Max شناخته می‌شود. این مدل نه تنها به تداوم گفت‌وگو درباره‌ی فیلم کمک کرد، بلکه نشان داد می‌توان میان هیجان سینما و دسترسی گسترده‌ی دیجیتال تعادل برقرار کرد.

مسیر بعدی: پیش‌درآمد در راه است

در مصاحبه‌های جدید، زک کرگر فاش کرده که پیش‌نویس فیلمنامه‌ی پیش‌درآمد (Prequel) آماده است و مذاکرات با برادران وارنر (Warner Bros) برای توسعه‌ی آن ادامه دارد. تمرکز این پروژه روی شخصیت مرموز خاله گلادیس (Aunt Gladys) خواهد بود؛ کاراکتری که در نسخه‌ی اصلی حضور محدودی داشت اما به گفته‌ی کرگر، ریشه‌های داستانی‌اش ظرفیت خلق دنیایی تاریک‌تر و پیچیده‌تر را دارد.

Amy Madigan as Aunt Gladys in Weapons

امروز که چند هفته از اوج‌گیری فیلم سلاح‌ها گذشته، این فیلم دیگر فقط «پدیده‌ای مقطعی» نیست. بلکه نمونه‌ای‌ست از اینکه ژانر ترس هنوز زنده است؛ وقتی روایت هوشمندانه، تیم خلاق متعهد و برنامه‌ریزی دقیق انتشار در کنار هم قرار بگیرند، حتی پس از عبور از گیشه، اثر همچنان می‌تواند زندگی کند و الهام‌بخش پروژه‌های آینده باشد.

برچسب ها :

نورا نادری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید