داستانهایی که زمان رو مثل یک حلقه بیپایان میبینن، همیشه ما را مسحور میکنن. حالا خبر رسیده که رمان جذاب و پرهیجان هیروشی ساکورازاکا (Hiroshi Sakurazaka) به نام تنها چیزی که نیاز داری کشتن است (All You Need Is Kill) به صورت یه انیمه توسط استودیو 4°C به کارگردانی کنچیرو آکیموتو (Kenichiro Akimoto) کارگردان آثار تحسینشدهای مثل بچههای دریا (Children of the Sea) و هارمونی (Harmony) ساخته میشه. این خبر یعنی یه دنیای فانتزی پر از اکشن علمی تخیلی و درامی عمیق در راهه که حتماً دل اوتاکوهایی که عاشق ژانرهای شونن و علمی تخیلی رو میبره.

اولین نکته هیجانانگیز اینه که این رمان قبلا در قالب فیلمی هالیوودی با نام لبه فردا (Edge of Tomorrow) با بازیهای درخشان تام کروز (Tom Cruise) و امیلی بلانت (Emily Blunt) به تصویر کشیده شده بود. اما حالا قصه به خانه خودش برگشته و با زبان بصری انیمه و استایل ویژه ژاپنی، میخواد تجربهای عمیقتر و متفاوتتر را رقم بزنه. تصور کنین چطور میتونن حسهای درونی شخصیتها و زیباییهای فانتزی نبردهای زمان را با رنگ، نور و موسیقی اشباع کنن!
داستان روایتکنندهی دختری به نام ریتا (Rita) است که بعد از حملهای مرموز از سوی موجودات فضایی، توی یه حلقه زمانی گرفتار شده و روزهاش مدام تکرار میشن. اون یاد میگیره، میجنگه و مهارتهاش قوی میشن. اما تکرار بیپایان مرگ و تنهایی کمکم روحش رو خسته میکنن. در این بین طبق پیشنمایش منتشر شده، کِیجی (Keiji) رو ملاقات میکنه؛ که اون هم دچار همون تکرار روزانه است! این دیدار نقطه تغییر داستان و شاید همون کلید خروج از این بنبست زمانه.
نکته مهمی که این انیمه را خاص میکنه، تلفیق تکنولوژی، فلسفه زمان و کشمکشهای انسانیه. به ویژه توی انیمه، که زبان نمادین و قدرت بصری بهتر میتوانه حسهای عمقی مثل ناامیدی، امید و جدال درونی را برجسته کنه. اجرای کارگردان کنچیرو آکیموتو و توانایی استودیو 4°C در خلق صحنههایی سینمایی که هم علمی تخیلی و هم دراماتیکن، نوید تحول بزرگی در گسترش ژانر اکشن-علمی تخیلی انیمه داره.
علاوه بر جذابیت داستانی، موسیقی زمینه و طراحی سکانسهای جنگی هم بخش مهم دیگهایه که اوتاکوها همیشه براش ذوق دارن. موسیقی میتونه مثل اوپنینگهای خاطرهانگیز، حالوهوای قصه را عمیقتر کنه؛ مثل OSTهای قابل ستایش استودیو 4°C که همیشه تونستن به درستی حس و حال شخصیتها را منتقل کنن.
این انیمه قراره توی سال ۲۰۲۶ منتشر بشه و ما نمیتونیم صبر کنیم تا ببینیم چجوری اون فضای تکرارهای بینهایت زمان و نبردهای سمبلیک بین انسانها و موجودات فضایی به سبک انیمه جون میگیره. مطمئناً هم اوتاکوهای علاقهمند به داستانهای پیچیده روانشناختی و هم طرفداران اکشنهای پرتنش به شدت از این اثر لذت میبرن.

حالا که نوستالژی لبه فردا رو با بازیگری تام کروز به یاد آوردیم، این سوال مطرح میشه که چه تعابیر جدیدی و چه نگاه تازهای رو این انیمه به جهان میبخشه؟ خروجی بصری جذاب، به همراه امکاناتی که انیمه برای تعمیق در روحیات شخصیتها داره، این امید رو به ما میده که شاهد تفاوتی معنادار و احساسی باشیم که همپای سینمای زنده، بلکه در بعضی وجوه حتی فراتر باشه.
پس اگه دلتون برای بازی با زمان و روایتهای چندلایه جنگی میتپه، این انیمه جدید تنها چیزی که نیاز داری کشتن است رو توی تقویم هیجاناتتون علامت بزنین. قول میدیم یه سفر سینمایی علمی تخیلی-فانتزی ناب و مخصوص اوناییه که دنبال چالشی تازه و زیبا هستن!


