از زمانی که Ghost in the Shell به قلم ماسامونه شیرو در سال ۱۹۸۹ پا به دنیای مانگا گذاشت، به یکی از نمادهای ماندگار و الهامبخش ژانر سایبرپانک بدل شد. شاهکاری که با فیلم انیمهای تحسینشده 1995 توسط مامورو اشئی و حتی اقتباس زنده هالیوودی با بازی اسکارلت جوهانسون، جهان را به تسخیر خودش درآورد. اما خبر هیجانانگیز اینکه حالا استودیوی Science SARU که با آثاری مثل Inu-Oh و Keep Your Hands Off Eizouken! شناخته میشه، پروژهای تازه و نفسگیر رو برای علاقهمندان دنیای روح در پوسته تدارک دیده.
این انیمه جدید که قراره تو سال ۲۰۲۶ منتشر بشه، نوید شروع فصل تازهای توی دنیای Ghost in the Shell رو میده. کارگردانی این پروژه رو توما کیمورا (ملقب به Mokochan) بهعهده داره؛ کسی که قبلاً با آثار خاصی مثل Dan Da Dan و Scott Pilgrim Takes Off تجربههای متفاوتی رو رقم زده. فیلمنامه رو هم انجو تَو نوشته، نویسندهای که توی دنیای داستانهای علمی-تخیلی حسابی شناختهشدهست و آثارش چندتا جایزه مهم ادبی بردن. این ترکیب کارگردانی و نویسندگی، میتونه مسیر روایت سایبرپانک رو وارد فاز تازهای کنه.
طراحی شخصیتها و کارگردانی اجرایی انیمیشن هم به عهده شوهی هانداست؛ کسی که اسمش با انیمههایی مثل SPRIGGAN و Scott Pilgrim Takes Off گره خورده و سابقه همکاری با استودیوهای بزرگی مثل Gainax و TRIGGER رو داره. با این تیم خفن، میشه حسابی به یه تجربه بصری چشمنواز و متفاوت امیدوار بود.

تُما کیمورا که در سال 1992 به دنیا آمده و از سال 2015 به جمع Science SARU پیوسته، شاگرد مستقیم استاد توانا ماساکی یاسا بوده و سابقهی همکاری در آثار پرفروش و شبکهسازی داستانها را دارد. این باعث میشود بتوانیم چشماندازی واقعی به آینده این انیمه داشته باشیم؛ ترکیبی از نوآوری و احترام به ریشههای ژانر.
انجو تَو که نویسنده و مشاور علمیـفانتزیه، کلی کار خفن تو کارنامۀ خودش داره، مثل Harlequin’s Butterfly و The Empire of Corpses که جزو آثار معتبر ژانر علمیـتخیلی حساب میشن. یه نگاه به سابقۀ همکاریش تو Godzilla Singular Point کافیه تا بفهمیم چقدر دید فنی و فلسفی قویای به دنیای سایفای داره. واسه همینم هست که حضورش توی این انیمه میتونه کلی به خاصتر شدنش کمک کنه.
از اون طرف، شوهی هاندا که تو کلی پروژه خفن بوده و طراحی و انیمیشن رو واقعاً چند پله برده بالا، احتمالاً میتونه فضای بصری و شخصیتهای سایبورگی این داستان رو به شکلی خاص و متفاوت دربیاره. موتوکوی انساننما و تانک هوشمند Fuchikoma که تو تصویر کلیدی دیده میشن، یه جورایی آدمو یاد طراحیهای پرجزئیات و کلاسیک ماسامونه شیرو میندازن.

ماسامونه شیرو، خالق اصلی Ghost in the Shell، این پروژه جدید رو که در واقع چهارمین نسخه انیمهای مستقله، شروع «نسل دوم» این فرنچایز میدونه. ولی اگه بخوایم دقیقتر حساب کنیم، با در نظر گرفتن سریهای قبلی مثل SAC، Arise، Innocence و بقیه، این میتونه تقریباً دهمین باری باشه که روح در پوسته دوباره به دنیای انیمه برمیگرده. این قدمت و گستردگی بینظیر باعث میشه بتونیم مسیر تکامل ژانر سایبرپانک رو تو هر دوره بررسی کنیم و حدس بزنیم که حالا قراره چه آیندهای پیش رومون باشه.
واقعاً این انیمه قراره چطوری میراث سایبرپانک ژاپن رو با دغدغههای امروز دنیا ترکیب کنه؟ میتونه اون عمق فلسفی نسخههای اولیه رو حفظ کنه یا میره سراغ روایت و تصویرسازیهای کاملاً نو؟ این سؤالا، خودشون دلیل خوبیان برای هیجانزده بودن. ما اوتاکوهای عاشق Ghost in the Shell واقعاً دلمون برای یه بازگشت درستودرمون تنگ شده! 💙🤖
نکته مهم اینه که Science SARU با سابقه درخشان و حالوهوای خاصی که توی کارای ماساکی یاسا داشته، واقعاً انتخاب غافلگیرکننده و هیجانانگیزیه برای ساخت این نسخه تازه. ترکیب تیم قوی و ذهنهای خلاق میتونه Ghost in the Shell رو به سطح جدیدی برسونه.
از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین: