با یه خبر بزرگ تو دنیای کمیک و مانگا روبهرو شدیم: سولو لولینگ (Solo Leveling) جلد ۱۳ رسماً به صدر جدول پرفروشترین کتابهای گرافیکی و مانگا توی لیست نیویورک تایمز رسیده! این یعنی اثر کرهای محبوب، تونسته توی رقابت مستقیم، کارهایی مثل Absolute Batman و Jujutsu Kaisen جلد ۲۷ رو پشت سر بذاره. برای طرفدارای مانگا و انیمه، این نه فقط یه موفقیت عادی بلکه یه نقطه عطفه که نشون میده سلیقه مخاطب آمریکایی هم داره کمکم به سمت آثار آسیایی تغییر میکنه.
انتشار جلد ۱۳ توسط Yen Press و زیرمجموعه کرهای اون یعنی Ize Press، باعث شد سولو لولینگ توی همون هفته اول عرضه جایگاه اول رو بگیره. جالبه که توی همون لیست، اسمهای بزرگی مثل بتمن (Batman) یا حتی مانگاهای محبوبی مثل جوجوتسو کایسن (Jujutsu Kaisen) هم حضور داشتن، اما سولو لولینگ تونست با روایت جذاب و قهرمان کاریزماتیکش بدرخشه.

حالا چرا این اتفاق انقدر مهمه؟ چون کمیکی مثل بتمن با سابقه نزدیک به صد سال، معمولاً همیشه یه پای ثابت صدر لیستها بوده و عبور ازش کار سادهای نیست. اما این بار، یه مانگای کرهای نشون داد که نسل جدید دنبال روایتهای تازه، قهرمانهای متفاوت و فضاسازیهایی میگرده که بیشتر با سلیقهشون جور درمیاد.
موج فرهنگ انیمه و مانگا در غرب
تحلیلگرا میگن این موفقیت فقط یه برد موقتی نیست؛ نشونه یه روند جدیه. همین چند وقت پیش دیدیم که شیطانکش (Demon Slayer) چه فروش باورنکردنیای توی گیشه آمریکا داشت. حالا هم پروژههای بزرگی مثل سریال لایو اکشن سولو لولینگ توسط نتفلیکس در حال ساخته. همه اینا ثابت میکنه که انیمه و مانگا دیگه فقط یه ژانر سرگرمی شرقی نیستن، بلکه دارن تبدیل میشن به بخشی از جریان اصلی فرهنگ پاپ جهانی.
از طرف دیگه، حضور انیمههایی مثل اسپای-فمیلی (Spy x Family) و داندادان Dandadan توی لیست پرفروشها نشون میده که مخاطب غربی نهتنها از یه یا دو عنوان استقبال میکنه، بلکه به شکل کلی این ژانر رو پذیرفته و براش جا باز کرده. این همون نقطه عطفیه که خیلی از منتقدا بهش میگن «بلوغ مانگا توی غرب».
چالشهای کمیکهای غربی
البته این وسط نباید سختیهای دنیای کمیک غربی رو هم نادیده گرفت. دیسی کامیکس (DC Comics) با پروژههایی مثل Absolute Batman دنبال بازتعریف و روایتهای جنجالیه، اما خیلی وقتا با انتقادهایی مثل پیچیدگی بیش از حد یا فاصله گرفتن از ریشههای محبوب روبهرو میشه. وقتی طرفدار عادی بین یه مانگای پرهیجان و سریعالروند مثل سولو لولینگ و یه کمیک بازسازیشده اما سنگین انتخاب میکنه، کاملاً مشخصه چرا سراغ مانگا میره.

گزارش نیویورک تایمز یه چیز رو واضح نشون داد: انقلاب کمیکها و مانگا شروع شده. شخصیت سونگ جینوو (قهرمان سولو لولینگ) تونسته قواعد بازی رو عوض کنه و حتی مخاطبهای سنتی آمریکایی رو مجبور به بازنگری در سلیقههاشون کنه. حالا دیگه وقتشه قبول کنیم که دنیای مانگا و انیمه فقط یه سرگرمی نیست؛ اینا دارن به جریان اصلی فرهنگ پاپ دنیا تبدیل میشن.