صفحه اصلی > انیمه و استودیو جیبلی : جیبلی و قدرت ابدی انیمه‌هایش: تسخیر صدر جدول پرفروش‌های ۲۰۲۵

جیبلی و قدرت ابدی انیمه‌هایش: تسخیر صدر جدول پرفروش‌های ۲۰۲۵

استودیو جیبلی (Studio Ghibli)، اسمی که مثل یه طلسم جادویی توی دنیای انیمه‌های سینمایی طنین‌اندازه، یه بار دیگه ثابت کرد که از محبوبیت و موفقیت نمی‌گذره. تازه‌ترین آمار فروش و رتبه‌بندی رسانه‌های خانگی در ژاپن، حکایت از تسلط بی‌چون و چرای آثار جیبلی روی فهرست محبوب‌ترین‌ها در سال ۲۰۲۵ داره؛ طوری که چهار فیلم از این استودیو در صدر جدول پرفروش‌ترین دی‌وی‌دی‌ها و بلوری‌های دست دوم در بزرگ‌ترین شبکه اجاره فیلم ژاپن یعنی جئو (Geo) جا خوش کردن.

جیبلی
انیمه‌‌ي شهر اشباح از استودیو جیبلی

با استناد به داده‌های پی‌آر تایمز (PR Times) و گزارش جئو (Geo Corporation)، بیشتر از ۹۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در ژاپن از ابتدای سال ۲۰۲۵ تا نوامبر همون سال، حجم قابل توجهی از رسانه‌های فروش رفته و اجاره‌شده را به ثبت رسوندن. البته در صدر این جدول فروش، فیلم طنز موفق کرِایون شین-چان: خاطرات دایناسوری اورا ۲۰۲۴ (Crayon Shin-Chan: Our Dinosaur Diary) قرار گرفته، اما نکته اساسی حضور چهار فیلم استودیوی جیبلی، همگی به کارگردانی هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)، در رتبه‌های برتر فهرسته.

این چهار فیلم شامل شهر اشباح (Spirited Away ۲۰۰۱)، پسر و مرغ ماهی‌خوار (The Boy and the Heron ۲۰۲۳) ، همسایه‌ي من توتورو (My Neighbor Totoro ۱۹۸۸) و شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke ۱۹۹۷) هستن که هر کدوم توی سبک و مضمون خودشون نمادین شدن. این نکته به خوبی نشون‌دهنده‌ي اینه که نه تنها فیلم‌های تازه و جدید جیبلی بلکه فیلم‌های کلاسیکی مثل توتورو و شاهزاده مونونوکه هم همچنان نفس‌های تازه‌ای توی بازار انیمه خانگی دارن و بین نسل‌ها و سبک‌های مختلف مخاطبان جا باز کردن.

فیلم همسایه من توتورو، که معمولا به عنوان یه اثر برجسته برای خانواده‌ها شناخته می‌شه، به شکل منحصر به فردی روح لطیف دوران کودکی و ارتباط انسان با طبیعت رو به تصویر می‌کشه. در مقابل، شهر اشباح و پسر و مرغ ماهی‌خوار داستان‌های رشد و بلوغی رو برای نوجوانان ارائه می‌کنن که حتی بعد از گذشت سال‌ها، همچنان احساسی و زنده باقی موندن.

بد نیست بدونین قبل از موفقیت بی‌نظیر شهر اشباح، شاهزاده مونونوکه رکورد پرفروش‌ترین فیلم داخلی ژاپن رو در اختیار داشت که نشونگر عمق و وسعت تأثیرگذاری این آثار بر فرهنگ و سینمای ژاپنه. این فیلم حماسی-فانتزی که در ژاپن با فضایی تاریک و قدیمی روایت می‌شه، به خلق جهانی پرداخته که توی اون درگیری بین انسان‌ها و طبیعت به نبردی پرهیجان تبدل شده.

از طرف دیگه، موفقیت استودیوی جیبلی تنها محدود به ژاپن نیست. فیلم پسر و مرغ ماهی‌خوار موفق به کسب جایزه بهترین انیمیشن اسکار ۲۰۲۴ شد و این موضوع باعث شد که پرچم این استودیو پرآوازه در غرب هم برافراشته‌تر بشه. در آمریکا جشنواره سالانه‌ای به نام جیبلی فست (Ghibli Fest) وجود داره که عاشقان این استودیو می‌تونن فیلم‌های تأثیرگذار و محبوب‌ جیبلی مثل قلعه‌ي متحرک هاول، همسایه من توتورو و شهر اشباح رو روی پرده بزرگ سینما تجربه کنن.

یکی از جذاب‌ترین نکات امسال، بازسازی فیلم شاهزاده مونونوکه برای نمایش در سالن‌های IMAX است که با کیفیت خیره‌کننده ۴K ساخته شدن و خبر از برنامه‌های گسترده برای بازسازی دیجیتال و عرضه جهانی بقیه آثار جیبلی در سال ۲۰۲۶ می‌ده. این حرکت نه تنها نشان‌دهنده اهمیت حفظ میراث این استودیو است، بلکه روی تمایل مخاطبان و صنعت سینما به تجربه آثار کلاسیک در فرمتی نو نیز تأکید داره.

به طور کلی، مجموعه آثار استودیوی جیبلی به لطف مفهوم‌های قوی، روایت‌های ظریف و طراحی‌های خیره‌کننده، همچنان نقشی مهم در حفظ و گسترش فرهنگ انیمیشن در سراسر جهان ایفا می‌کنن. چه در شبکه خانگی ژاپن و چه در فستیوال‌های سینمایی غرب و پلتفرم‌های استریم جهانی مثل نتفلیکس (Netflix) و مکس (Max)، این آثار شاهکارهایی هستن که تلاش می‌کنن ذهن و دل تماشاگر رو درگیر جادویی از داستان‌سرایی و زیبایی‌شناسی کنن.

هانا میرزایی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید