در دنیای معاصر که تکنولوژی و هنرهای دیجیتال غالب میدان هستند، بازگرداندن به فرمهای فیزیکی و ملموس خلاقیت، همچون ماکتسازی با لگو، همچنان زنده و درخشان است. جو (Joe)، هنرمند برجسته مجموعه جیانجی بریکس (jnj_bricks)، با آفرینش مناظر باشکوه متشکل از قطعات پلاستیکی کوچک، مخاطب را به جهانی وسیع و فراگیر فرا میخواند که علاوه بر ساختار فیزیکی، حسی زنده و نفسگیر دارد.
پیلتوور از سریال آرکین
جدیدترین اثر جو، بازسازی شهر پرشکوه پیلتوور (Piltover) از سریال محبوب آرکین (Arcane) است. انتخاب این موضوع نه صرفاً به سبب محبوبیت سریال بلکه به خاطر پیچیدگی ساختار معماری و قدرت آن در روایت تصویری جهان پا به کار گذاشته شده توسط جوست. ویژگی بارز این کار، استفاده هوشمندانه از مقیاس است؛ از مقیاس مینیفیگورها در بام جایی که شخصیتهای وای (Vi) و جینکس (Jinx) در حال ارزیابی شهر هستند، تا پاویونهای طلایی و شیشهای در مقیاسهای بزرگتر و در نهایت برجهای دوردست در مقایس کوچکتر. این تنوع مقیاس، همان تکنیک قدیمی در هنر ماکت سازی است که موجب القای عمق و عظمت میشود و یادآور چیدمانهای بزرگ سراسر فیلمهای کلاسیک پیتر جکسون (Peter Jackson) است.

محبوبترین اثر: میناس تیریث
لگوهای جو نقطه عطفی در میان سایر بازسازیهای فانتزیش است که از محبوبترین آنها، نسخهای از شهر میناس تیریث (Minas Tirith) از ارباب حلقهها (Lord of the Rings) است. جایی که بهواسطهی مهارت بالا در ایجاد پرسپکتیو و تسلط بینظیر بر جزئیات، توانسته است عظمت عظیمترین شهر این دنیا را در قالب مینیاتوری به نمایش گذارد که چیزی کمتر از دکورهای دستساز در فیلم پیتر جکسون ندارد.

منظره زمستانی کلد امنز
ساخت مناظر زمستانی و صحنههای احساسی مانند کلد امنز (Cold Omens) و شهری مثل پناهگاه کوهستانی که به واسطه نورپردازی دقیق و افزودن مه، حال و هوای صحنههای کلاسیک فانتزی فیلمهای دهه ۸۰ میلادی را زنده میکند نیز گواهی است بر تسلط جو بر صحنهسازی در ابعاد متفاوت. همکاری او با هنرمندانی دیگر در خلق صحنههایی برگرفته از آثار متفاوت همچون افسانه طاعون (A Plague’s Tale) نیز تنوع بصری این مجموعه را تکمیل میکند.

ایجاد فضای ملموس سینمایی
نکته جالب توجه، تطبیق دقیق جو با مباحث نوری و انتخاب قطعات شفاف در ساخت مناظر آیندهنگرانه همچون شهر سایبرپانکی یا پل بایفراست (bifrost bridge) در دنیای اسگارد (Asgard) است که آشکارا از یک ذهن سینمایی و آگاه به جریانهای مدرن در سینما خبر میدهد. این شیوه، بیش از آنکه صرفا ساخت لگو باشد، تفسیر بصری زنده و سینمایی جهانهای تخیلی است که در سکانسهای فیلمها و سریالها برای ما ملموس شدهاند.

همزمان که رشتههای داستانی و زمینههای مختلفی چون بتمن (Batman) و مناظر طبیعی نیز در کاتالوگ آثار جو دیده میشود، نکته اساسی پافشاری بر جزئیات، فضای سینمایی و خلق حس و حالی سهبعدی است که این سازهها را از ماکت صرف خارج میکند و به سطح یک اثر هنری زنده ارتقا میدهد.
آنچه جو ارائه میدهد، افزون بر ظرافت در ساخت و نکات مهندسی و تصویری، حاصل یک وجدان هنری است که میکوشد تماشاگر را نه فقط مخاطب یک اسباببازی، بلکه کاوشگری در جهانهای تخیلی و فانتزی مطرح کند؛ دنیایی که از یک سو تلفیقی است از سنتهای بلند تاریخ هنر و از سوی دیگر فتح قلمروهای نوین فانتزی و تکنولوژیک. از این منظر، آثار او نه تنها مایملک کلکسیونرها نیستند بلکه نگاهی جادویی به روایتگری تصویری به سبک دیجیتال زدایی و دستورزی فیزیکی دارند که ارزش نقد و بررسی تخصصی دارد.
فاکتور مهم دیگر سخاوت همکاری و نگاه جمعی این جامعه لگو ساز است که در قالب گروههایی چون ربللاگ (RebelLUG)، به اشتراکگذاری تکنیکها و تاثیرگذاری همزمان بر فرهنگ محافل فانتزی و هنری میپردازند.
به راستی، تماشای این سازهها نه فقط برای علاقمندان به لگو، بلکه برای هر مخاطب جدی هنر فانتزی و ماکتسازی، به طرز عمیقی الهامبخش است و یادآور میراث سینمای کلاسیک و انقلابهای نوین آن است. برای مطلع شدن از اخبار دنیای فیلم و سریالها، فانتزیمگ را دنبال کنید!


