صفحه اصلی > سینما و دنیای دی سی : کالین فارل و نقدی گزنده بر سرپرستی دیوید زاسلاو و لغو سریال بت‌گرل

کالین فارل و نقدی گزنده بر سرپرستی دیوید زاسلاو و لغو سریال بت‌گرل

در تحولی که بیشتر شبیه به نقطه‌ای سیاه در خاطرات معاصر هالیوود است، کالین فارل، بازیگر شناخته‌شده‌ای که این روزها به خاطر ایفای نقش در سریال پنگوئن (The Penguin) مورد تحسین قرار گرفته و نامزد امی شده، بی‌پروا به سمت مدیریت ارشد وارنر برادرز دیسکاوری و به‌ویژه مدیرعامل آن دیوید زاسلاو نشانه رفت. فارل در مصاحبه‌ای با مجله معتبر Variety، در میان سخنانی که از سوی هر سینمادوستی پر از تلخی و نقد سازمان‌یافته بود، به تصمیم بحث‌برانگیز لغو فیلم بت‌گرل پرداخت؛ اثری که با هزینه‌ای نزدیک به ۹۰ میلیون دلار جلوی دوربین رفته بود اما به یکباره کنار گذاشته شد، رخدادی که ضربه‌ای جدی به اعتبار و ثبات شرکت در دنیای سینمایی پیچیده دی‌سی وارد آورد.

فارل در این مصاحبه به شکلی غیر مستقیم اما تأثیرگذار، به شرایط ناپایدار صنعت و انعکاس آن در ساختار بزرگ و پیچیده وارنر پرداخت. او ضمن اشاره به تأثیرات اعتصابات هالیوود بر پروژه‌اش، نگرانی خود را از سرنوشت مشابه سریال پنگوئن در تقابل با تصمیمات مالی و اجرایی شرکت زیر نظر زاسلاو ابراز کرد. فارل گفت:

«در دنیایی که آن‌ها می‌توانند فیلمی مانند “بت‌گرل” را بسازند و سپس به صورت ناگهانی کنار بگذارند، نمی‌توانم آن را درک کنم؛ درباره بدهی‌ها، اعتبارها و دفترهای حسابداری نمی‌دانم، ولی مسأله این است که به نظر می‌آید اقتصادی است که کنار گذاشتن این پروژه بهترین گزینه باشد».

پروژه بت‌گرل با بازی برندن فریزر یکی از نمونه‌هایی است که می‌تواند نمادی از تلاقی بحران‌های اقتصادی، مدیریت شرکتی و شاید هم یک نوع ناپایداری هویتی در شرکت‌های بزرگ سینمایی باشد که به شدت به خاطر تمرکز بیش از حد بر سود کوتاه‌مدت و کاهش ریسک‌های مالی نقد می‌شوند. این تصمیم نه تنها سرمایه عظیمی را هدر داد بلکه ضربه‌ای بود که در ذهن مخاطبان و طرفداران دنیای DC و صنعت سینما عمیقاً احساس شد.

از منظر سینمایی و صنعتی، لغو ناگهانی یک فیلم ساخته‌شده با بودجه نجومی نه تنها از حیث مالی بلکه از نگاه روند روایت و برندینگ دنیای دی سی فاجعه‌آمیز است. مدیریت استودیوها همچنان سوال‌برانگیز است؛ آن‌ها در تلاش برای همسویی با استراتژی‌های اقتصادی جدید، به شکلی بی‌رحمانه پروژه‌ها را در میانه راه متوقف می‌کنند. این رویکرد، در عین حال که ممکن است از نگاه محاسبات تجارت کلان قابل توجیه باشد، آسیب‌های بلندمدتی به اعتماد هنرمندان، عوامل و مخاطبان وارد می‌آورد.

فارل که در مقام یک بازیگر و چهره شاخص، صدای اعتراض‌های نه چندان شایع در این سطح است، حساسیت بالای خود نسبت به این روندها را نشان داده است. نکته مهم آن است که این اعتراض نه فقط به خاطر هزینه و سرمایه‌گذاری بلکه از منظر تعهد هنری و نقش فیلمسازان و بازیگران در بخشی از فرهنگ عامه است که به سادگی قابل حذف نیست.

امروز، سوال اصلی همچنان باقی است: آیا استودیوهای غول‌پیکری مانند وارنر که بار اصلی روایت‌های پرهیجان و گسترده ابرقهرمانی را به دوش می‌کشند، قادر به مدیریت پایدار و منطقی پروژه‌های خود هستند؟ یا اینکه باید منتظر ادامه این نوع فجایع بود؛ جایی که خلاقیت، سرمایه و مخاطب قربانی سیاست‌ها و تصمیمات مدیریتی ناپایدار شوند؟

فارل با موضع‌گیری خود نشان داد که چهره‌های سینمایی فراتر از هنرشان، در قامت شاهدان و منتقدان مهم روندهای صنعتی و اقتصادی این عرصه عمل می‌کنند و تعهدی فراتر از بازیگری به سلامت سینمای معاصر دارند. رویدادی مانند بت‌گرل و واکنش‌های پس از آن، نمونه‌ای آشکار از پیچیدگی‌های عصری است که سینما را بیش از هر چیزی با تجارت و سیاست در هم آمیخته، و نشان می‌دهد که مرز میان سینمای مستقل هنری و استودیوهای بزرگ تولیدات انبوه همیشه چقدر لغزنده و شکننده است.

نورا نادری

مقالات مرتبط

لکس لوتر و جهان کوچک اسرارآمیزش در سوپرمن جیمز گان: از کمیک تا کیهان‌شناسی

جهان کوچک اسرارآمیز لکس لوتر در فیلم جدید سوپرمن جیمز گان، پلی است بین روایت‌های کمیکی، نظریه‌های مولتی‌ورس در دی‌سی، و دانش علمی-کیهانی‌ای که دنیای فانتزی را عمق می‌بخشد.

تحلیل احتمالی ادغام Legendary و Lionsgate؛ تلاقی دو قدرت فرنچایزی و آینده فانتزی و اکشن سینما

خبر احتمال ادغام استودیو Legendary Entertainment مالک مجموعه Dune با Lionsgate خالق فرنچایزهای John Wick و Hunger Games می‌تواند سرآغاز تحولات ژانری و ساختاری مهمی در سینمای علمی‌تخیلی و اکشن باشد. تمرکز بر تاثیرات این تعامل بر پروژه‌های آینده دو استودیو از جمله Dune: Part 3 و Hunger Games: Sunrise است.

تیر 28, 1404

بازگشت به ریشه‌ها: لحظه جنجالی سوپرمن که در کمیک‌های دی‌سی هم واقعی است

فیلم جدید سوپرمن (2025) با بهره‌گیری از ریشه‌های کمیکی که در دوران پس از رویداد مهم Crisis on Infinite Earths شکل گرفته، تصویری پیچیده‌تر و تاریک‌تر از منشأ این قهرمان آشنا به نمایش گذاشته است. این تغییرات نه فقط یک پیچش داستانی است، بلکه تبیینی تازه از معنای قدرت و مسئولیت در دنیای دی‌سی است.

دیدگاهتان را بنویسید