مارول (Marvel)، دیسی (DC) و جنگ ستارگان (Star Wars) قرار است در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ دوباره پردههای گسترده و نفسگیر IMAX را فتح کنند؛ اتفاقی که نشان میدهد دوران نمایشهای بزرگ و سینمای فراژانری هنوز زنده است و حتی با قدرت بیشتری بازگشته. این موج جدید، بخشی از استراتژی مشترک استودیوهای بزرگ برای تثبیت رابطه از دسترفته با مخاطبانی است که طی سالهای پس از پاندمی از سالنها فاصله گرفتند.
این بازگشت بهوضوح نشان میدهد سه قدرت اصلی سینمای جریاناصلی، برای بقا در بازار جهانی، به فرمتهایی تکیه میکنند که تجربهٔ حسی تماشاگر را به حداکثر میرساند: پردههای عظیم، صدای پرجزئیات، و تصویری با جزئیات خیرهکننده.
جنگ ستارگان (Star Wars) روی پردهٔ IMAX
مندلورین و گروگو –۲ خرداد ۱۴۰۵
مندلورین و گروگو (The Mandalorian & Grogu) بازگشت ماجراجویی محبوب دسنیپلاس اینبار در مقیاسی سینمایی؛ حرکتی که نشان میدهد لوکاسفیلم شانس این زوج را برای تبدیلشدن به محورِ اصلی فاز بعدی جنگ ستارگان جدی گرفته است.
پخش ویژه پنجاهمین سالگرد امید تازه – ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۶
پنجاهسالگی فیلم امید تازه (A New Hope) که تاریخ فرهنگی جهان را تغییر داد. نسخهٔ تازهاسکنشده و بازسازیشده برای IMAX، تجربهای است که حتی قدیمیترین طرفداران Star Wars را دوباره به صندلی سینما میکشد.
جنگ ستارگان: استارفایتر – ۷ خرداد ۱۴۰۶
جنگ ستارگان: استارفایتر (Star Wars: Starfighter) عنوانی تازه برای گسترش مرزهای کهکشان. تمرکز بر مبارزات فضایی و تکنولوژی بصری پیشرفتهٔ IMAX احتمالاً این اثر را به یک قطب جدید در داستانهای فرعی Star Wars بدل خواهد کرد.
خط ضربهٔ بزرگ DC برای IMAX
سوپرگرل: زن فردا – ۵ تیر ۱۴۰۵
سوپرگرل: زن فردا (Supergirl: Woman of Tomorrow) بازتعریف سوپرگرل با بازی میلی آلاک (Milly Alcock). اقتباسی مستقیم از رمان مصور تحسینشده تام کینگ (Tom King) که یک قهرمان زن پیچیدهتر، تیرهتر و انسانیتر ارائه میدهد.
سوپرمن: مرد فردا – ۱۸ تیر ۱۴۰۶
سوپرمن: مرد فردا (Superman: Man of Tomorrow) بازآفرینی افسانهٔ سوپرمن با تمرکز جدی بر لکس لوتر (Lex Luthor). پروژهای که قرار است نقطهٔ آغاز جهان جدید DCU جیمز گان باشد.
بتمن: قسمت دوم – ۹ مهر ۱۴۰۶
بتمن: قسمت دوم (The Batman – Part II) با بازگشت مت ریوز (Matt Reeves) و رابرت پتینسون (Robert Pattinson) در فیلمی که وعدهٔ تکامل همان زبان بصری تاریک، نئونوآر و روانکاوانهٔ قسمت اول را میدهد و چه فرمتی بهتر از IMAX برای تجربهٔ آن؟
مارول و پروژههای ابرقهرمانیِ بازطراحیشده
انتقامجویان: روز رستاخیز – ۲۷ آذر ۱۴۰۵
انتقامجویان: روز رستاخیز (Avengers: Doomsday) آغازی بر پایان. فیلمی که قرار است مسیر بازسازی جهان مارول را مشخص کند؛ از معرفی «جوانان ایکس» (Young X-Men) گرفته تا تعیین شالودهٔ نبردهای چندجهانی.
اسپایدرمن: فراتر از دنیای عنکبوتی – ۶ تیر ۱۴۰۶
اسپایدرمن: فراتر از دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Beyond the Spider-Verse) ادامهٔ یکی از مهمترین انقلابهای بصری تاریخ انیمیشن. نمایش آن روی پردهٔ IMAX یعنی تجربهٔ چندجهانی در عظیمترین شکل ممکن.
انتقامجویان: جنگهای مخفی – ۲۶ آذر ۱۴۰۶
انتقامجویان: جنگهای مخفی (Avengers: Secret Wars) پایان حماسهٔ جدید مارول. اثری که بناست بزرگترین برخورد چندجهانی MCU باشد و ساختار آیندهٔ این کائنات را دوباره تعریف کند.
چرا این انتخابها برای IMAX مهماند؟
نمایش این آثار در IMAX تنها یک استراتژی بازاریابی نیست؛ بلکه تلاش هدفمند استودیوها برای ارائهٔ تجربهٔ سینمایی واقعی است، چیزی که پلتفرمهای استریم قادر به تکرارش نیستند. در جهانی که بخش بزرگی از تماشاگران محتوای خود را روی تلفن همراه مصرف میکنند، IMAX تبدیل شده به نماد بازگشت به تجربهٔ جمعی، immersive و فیزیکی سینما.
این فیلمها، با تاریخهای پخش هوشمندانه و موضوعات جریانساز، میتوانند موجهای فرهنگی جدیدی ایجاد کنند، از هویت قهرمانانه گرفته تا بازتعریف مفاهیم عدالت، اخلاق، و مسئولیت اجتماعی.
بازگشت Marvel، DC و Star Wars به IMAX تنها یک خبر سینمایی نیست؛ بلکه نشانهٔ شکلگیری فاز جدیدی از رقابت جهانی در سینمای جریاناصلی است؛ جایی که تکنولوژی، روایت و تجربهٔ تماشاگر در بالاترین سطح ممکن با هم ترکیب میشوند. این آثار نهتنها آیندهٔ استودیوها را جهتدهی میکنند، بلکه روندهای فرهنگی و هنری جهان سرگرمی را نیز تغییر خواهند داد.
حالا نوبت شماست: از کدام دنیای IMAXشده بیشتر انتظار دارید؟ Marvel، DC یا Star Wars؟


