تابستان امسال دو فیلم بزرگ اقتباسی از دنیای کمیک روی پرده رفتند، هر یک با باری عظیم از انتظار بر دوش. از یک سو، سوپرمن (Superman) جیمز گان در دنیای دیسی، با چالش استارت یک جهان مشترک جدید مقابله کرد و موفق شد. و از سوی دیگر، مارول استودیو با آنکه در یک وضعیت آسیبپذیر قرار داشت، پا به جایگاه ساخت فیلم چهار شگفتانگیز: گامهای نخست (The Fantastic Four: First Steps) گذاشت؛ فرنچایزی که ریشهاش در دهه ۶۰ کمیکهای مارول است و آغازگر جهان مارول کنونی به شمار میآید، اما در سینما تا پیش از این تجربهای موفق نداشت.
داستان چهار شگفتانگیز در سینما پر از تلاشهای نافرجام بوده: فیلم ۱۹۹۴ راجر کورمن با بودجه محدود هرگز رسمی نمایش داده نشد، دو فیلم در اوایل ۲۰۰۰ به کارگردانی تیم استوری علیرغم محبوبیت کمیکها نتوانستند حضوری ماندگار داشته باشند، و نسخه ۲۰۱۵ به کارگردانی جاش ترنک حتی نقدهای منفی بیشتری را از آن خود کرد. پس از آن که دیزنی با خرید 20th Century Fox کنترل نسخه سینمایی این تیم را به دست گرفت، مارول استودیو توانست چشماندازی وفادارانه و نوآورانه برای بازسازی این فرنچایز ارائه کند.
وفاداری به منبع الهام: بازگشت گالاکتوس به عظمت کمیکها
برخلاف فیلمهای قبلی که بیشتر روی دشمن مشهور خانواده، دکتر دووم، تمرکز داشتند، این بار مارول استودیو تصمیم گرفت به دشمن عظیم دیگری بپردازد: گالاکتوس. این عنصر قدرتمند که در فیلم ۲۰۰۷ به شکلی نامناسب و به صورت ابر ابری نمایان شده بود، این بار در قالب یک بازیگر واقعی و در لباسی عملی با جثه عظیم ظاهر شد تا به روایتی هولناک و همزمان وفادار به کمیکها تبدیل شود. کوین فایگی، مدیر خلاق مارول، تاکید کرد که ترس از اتفاقات «مسخره» مانع نشده تا جلوههای بصری اصیل و کلاسیک کمیکها به تصویر کشیده شود.
گالاکتوس در چهار شگفتانگیز: گامهای نخست نه تنها طراحی نمادین خود را به دست آورده بلکه داستانش نیز عمیقتر شده؛ هدف نهایی او استفاده از قدرت فرانکلین ریچاردز برای پایان دادن به مصرف سیارهها است، چیزی که تصویری از تهدیدی دائمی و سهمگین را در کل فیلم ایجاد میکند. این بازسازی موفق یکی از بزرگان دنیای کمیک را به شکلی فراموشنشدنی به سینما آورد.
بازگشت به اصل داستان بدون تمرکز صرف بر سرآغاز

درست مانند روند موفق دیگر فیلمهای مارول مانند The Incredible Hulk و Spider-Man: Homecoming، تمرکز فیلم جدید «چهار شگفتانگیز» صرفاً بر داستان آغازین یا origin story نیست. این بار روایت با استفاده از بخشهای فلشبک و مونتاژی جذاب به نمایش گذاشته شده تا به سرعت مخاطب را با شخصیتها و داستانهای مهمی مانند مبارزه با گگانتو یا مواجهه با مول من (Mule Man) آشنا کند و به جای تلف کردن زمان روی سرآغاز شخصیتها، تمرکز را به ماجراهای جدید و تازه بگذارد.
با این رویکرد تازه، فیلم توانست به بازتعریفی از این خانواده ابرقهرمانی بپردازد که متفاوت از روایتهای سنتی و گاه خستهکننده است و به همین خاطر توانست نظر مثبت منتقدان و تماشاگران را جلب کند.
تنظیم لحن مناسب و خلق جهان ویژه خود

یکی از ضعفهای فیلمهای پیشین چهار شگفتانگیز نه تنها لحن نامناسب بود که اغلب یا بیش از حد کمدی و سبک بودند یا بیش از حد جدی و سرد که نتوانستند روح گرمی که در کمیکهای استن لی و جک کربی موج میزند را به خوبی انتقال دهند. مارول استودیو اینبار جهان ویژهای را خلق کرد که با حال و هوای فضایی و آیندهنگرانه، شامل عناصری چون شخصیت محبوب H.E.R.B.I.E و دیگر ویژگیهای اصیل کمیکی است.
این رویکرد موجب شد چهار شگفتانگیز بازطراحیشده هویتی متمایز داشته باشد، فراتر از تقلید ژانرهای موفق دیگر، تا بتواند این خانواده ابرقهرمانی را به اوج شاخصی برساند که کمتر فیلمی در طول تاریخ سینما توانسته است.
نام فیلم | امتیاز راتن تومیتوز |
---|---|
The Fantastic Four: First Steps (2025) | 87% |
Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (2007) | 37% |
Fantastic Four (2005) | 28% |
Fantastic Four (unreleased, 1994) | 33% |
بازسازی چهار شگفتانگیز: گامهای نخست نه تنها خطوط داستانی را بازتعریف کرد بلکه به طور کلی با اشراف کامل به تاریخچه این تیم و توجه به جزئیات شخصیتی و جهانبینی آنان، زمینه را برای شکلگیری فصل جدیدی از این فرنچایز فراهم آورد. حضور بازیگرانی چون پدرو پاسکال در نقش رید ریچاردز و ونسیا کرابی در نقش سو استورم نیز به عمقبخشیدن به کاراکترها کمک شایانی کرده است.
اهالی دنیای سینمایی مارول با توجه به دوران طلایی گذشته و زمانهای که Iron Man و Captain America دیگر در مرکز توجه نیستند، این بازسازی را فرصتی طلایی برای شروع فصل جدیدی به حساب میآورند تا بتوانند مثل گذشته، گزینههای تازه و داستانهایی جذاب را به مخاطبان ارائه دهند.
بهطور خلاصه، چهار شگفتانگیز: گامهای نخست با برداشتن گامهای درست، نشان داد که حتی شخصیتهای قدیمی و پرطرفدار اما دچار شکست در سینما میتوانند با رویکردی دقیق، عاشقانه و مبتنی بر وفاداری به منبع اصلی، جانی دوباره بگیرند و جایگاه خود را در قلب هواداران تثبیت کنند.
در نهایت، این فیلم یادآور شد که موفقیت در ژانر ابرقهرمانی نه فقط به جلوههای ویژه و نبردهای هیجانانگیز بستگی دارد، بلکه بیش از همه به احترام به روح داستان و کاراکترهایش و خلق دنیایی باورپذیر برای تماشاگر است.