با وجود آنکه دنیای دیسی (DC) همچنان یکی از پایههای اصلی استراتژی کمپانی برادران وارنر دیسکاوری (Warner Bros. Discovery) در عرصه فیلمهای پرفروش و سنگین به شمار میآید، توجه ویژه به جهان بیکران ارباب حلقهها (The Lord of the Rings) نشاندهنده عزم راسخ برای خلق تجربهای منحصربهفرد و پیونددهنده با میراث سینمایی این فرانچایز جاودان است. تازهترین خبرها حاکی از آن است که پروژه فیلم ارباب حلقهها: شکار گالوم (The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum) به کارگردانی اندی سرکیس (Andy Serkis)، بازیگر برجستهای که سالها در قالب گالوم (Gollum) ظاهر شد و از رموز پیچیده شخصیت تالکینی پرده برداشت، اکنون با پیشرفتی مستحکم در حوزه فیلمنامه همراه شده و قرار است در دسامبر ۲۰۲۷ بر پرده نقرهای بیاید.
صحبتهای دیوید زاسلاو (David Zaslav)، مدیرعامل وارنر، در تازهترین نشست مالی شرکت، بیش از هر زمان دیگری موجبات امیدواری طرفداران وفادار این جهان گسترده را فراهم آورده است. او اشاره کرد که برای این فیلم فیلمنامهای عالی به قلم پیتر جکسون (Peter Jackson) تدوین شده که از بهروزرسانی ساختار داستانی گرفته تا کیفیت روایت، نشان از عزمی جدی برای حفظ کیفیت و انسجام دارد. گرچه زاسلاو به دلایل استراتژیک از فاش کردن جزییات بیشتر خودداری کرد، اما وعده داد که در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در خصوص این اثر منتشر خواهد شد.
داستان فیلم شکار گالوم
فیلم بهطور هوشمندانه در بازه زمانی میان وقایع ارباب حلقهها: یاران حلقه (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring) جریان دارد؛ جایی که گندالف (Gandalf) و آراگورن (Aragorn) در پی یافتن گالوم هستند، زیرا گندالف متوجه شده که بیلبو بگینز (Bilbo Baggins) حلقه یگانه (One Ring) را در اختیار داشته است. این درام بینابینی (Interquel) قصد دارد عمق و بُعد تازهای به نوسانات داستانهای اصلی ببخشد، اما با هوشمندی از مسیر پرزحمت و گاه بحثبرانگیز سهگانه هابیت (The Hobbit) فاصله میگیرد. افتوخیزهای پروژه هابیت و مشکلات ساختاری آن، همواره درسی برای سینماگران جدی و طرفداران دقیق بوده که دقت و پختگی داستان و نگاه کارگردانی میتواند سرنوشت یک میراث را رقم بزند.
در این میان، نقش اندی سرکیس از حیث هدایت کارگردانی و ایفای دوباره نقش نمادین گالوم را نمیتوان دست کم گرفت، زیرا حضور فردی که زمانی با بازی و خلاقیت خود هویت گالوم را در ذهنها تثبیت کرد، نویدبخش اصالت و انسجام در اجرا و میزانسن فیلم است. تصمیم به آغاز فیلمبرداری در نیوزیلند (New Zealand)، محل تولد تصویری ارباب حلقهها، نمایانگر ارج نهادن به میراث فرهنگی و بستر بومی داستان است که بیشک در جلوههای بصری و فضاسازی اثرگذار خواهد بود.
از سوی دیگر، اخباری مبنی بر احتمال بازگشت برخی چهرههای کلیدی مانند ویگو مورتنسن (Viggo Mortensen) و ایان مککلن (Ian McKellen) به گوش میرسد، موضوعی که هرچند چالشهایی به جهت سن و وضعیت جسمانی بازیگران دارد، اما میتواند بر جذابیت و وفاداری این پروژه به جهان داستانی ارباب حلقهها بیفزاید و حس نوستالژی را برای مخاطبان معاصر و قدیمی زنده کند.
سایه سنگین نقدهایی که بر سهگانه هابیت وارد شد، خواستار دقت، نوآوری و احترام به منبع اقتباس است تا این فیلم بتواند گامی مؤثر و مثبت در پاسداشت و توسعه جهان داستانی تالکین (Tolkien) بردارد. تجربههای ساختاری و روایی حاصل از این نقدها به احتمال زیاد در شکلگیری یک فیلمنامه قوی و انسجام هنری نقش کلیدی خواهند داشت و نویدبخش اثری هستند که شاید بتواند استاندارد تازهای برای اسپینآفهای (Spin-offs) پسامدرن در جهانهای فانتزی رقم بزند.
بدین ترتیب، شکار گالوم فرصتی است برای بازخوانی عمیقتر و تازهتر اساطیر جاویدان سرزمین میانه (Middle-earth) که با نگاه یک کارگردان-بازیگر و تیمی متمرکز بر قصهگویی و کیفیت فنی، چشماندازی مثبت و امیدوارکننده برای آینده اقتباسهای سینمایی از آثار تالکین به حساب میآید.