سرزمین جادویی هری پاتر (Harry Potter) در پارکهای یونیورسال (Universa)، که روزگاری نمادی از شکوه و خلاقیت در ادغام داستان و تجربه واقعیت افزوده بود، این روزها زیر فشارهای مختلف در حال ترک خوردن است. این پارکها، شامل سه سرزمین مجزا با تم دنیای هری پاتر که اکنون در سه پارک یونیورسال گسترده شده، با ورود اِپیک یونیورس (Epic Universe)، دستخوش تحولاتی شدهاند که هرچند میتوان آن را سرعتدهنده توسعه دانست، با بروز مشکلات عملیاتی، طراحی فضا و تجربه بازدیدکننده، سؤالات جدی را به همراه دارند.
بررسی نقاط قوت اولیه: برگ برنده هاگزمید و هاگوارتز
آغاز ماجرا از هاگزمید (Hogsmeade) در آیلندز آو ادونچر (Islands of Adventure) است؛ جایی که هنوز میتوان بهراحتی خود را در دل صفحات کتابهای رولینگ (Rowling) تصور کرد. این سرزمین با جزئیات دقیق همچون سقفهای پوشیده از برف، عطر نوشیدنی کرهای (Butterbeer) و قصر عظیم هاگوارتز (Hogwarts) در پسزمینه، موفق شده است با قدرت روایت فضاسازی کند و کاربران را به دنیای جادویی بکشاند. جاذبههایی چون هری پاتر و سفر ممنوعه (Harry Potter and the Forbidden Journey) همچنان سخن گفتن از شاهکار تکنیکی و داستانگویی پارکهای موضوعی است. این ناحیه، رد پای روشنی از کلاسیک بودن و پایداری کیفی به جای گذاشته است که از هر منظر میتوان آن را معیار سنجش کیفیت تجربه دانست.

کوچه دیاگون: تجسم کمال که توقعات را بالا برد
مقابل هاگزمید، در یونیورسال استودیوز فلوریدا، کوچه دیاگون (Diagon Alley) پا به عرصه گذاشت و با افزایش دقت و جزییات، استانداردی نوین بنا نهاد. حضور اژدهای شعلهور روی بانک گرینگوتز (Gringotts)، صف طولانی اما پر از داستان و عنصرهای فراوان تعاملی، این منطقه را به موزه زندگی بدل کرده است. درامی که توسط ترن هوایی-تاریک ترکیب شده در هری پاتر و فرار از گرینگوتز (Harry Potter and the Escape from Gringotts) ارائه میشود همچنان دلهای مشتاق را تسخیر میکند. اما این گوشه از ماجرا نیز مقدمهای بود تا یونیورسال از پیگیری بیحد و مرز جاهطلبی تبدیل کند.

ادامهای که به بحران بدل شد: وزارت جادو در اِپیک یونیورس
توسعهٔ بیحد وزارت جادو در اِپیک یونیورس، که قرار بود تاج سرزمین جادویی باشد، نهتنها به نقطه اوج تبدیل نشد بلکه به سبب ترکیب ناهماهنگ دو روایت متفاوت از دورانهای مختلف (دهه ۱۹۲۰ پاریس و اواخر دهه ۱۹۹۰ لندن) و ضعف در مدیریت تجربه کاربری، به موضوع بحث داغ علاقهمندان بدل شد. قلمرو محدود و باریک فضای راهروها در این بخش، فشار نامتعارفی بر بازدیدکنندگان وارد میکند، به ویژه در روزهای اوج. صفهای چندساعته که در مواردی تا ۴۰۰ دقیقه هم میرسد، نارضایتی واحساس سردرگمی را تشدید کرده است. توقفهای مکرر و زودهنگام رسیدگی به خرابیها سبب شده حتی پایان روز نیز فرصتی برای لذت بردن از جاذبه نباشد.

از چشمانداز تکنیکی تا مدیریت تجربه
درست است که تکنولوژی بهکار رفته در این بخش واقعاً پیشرو و چشمگیر است و با جلوههای بصری و داستانهای چالشبرانگیز خود یک دستاورد بهشمار میآیند، اما برتری فنی با کیفیت پایین عملکرد ترکیب شده، گویی هماهنگی لازم بین بخشهای فنی و تجربه انسانی ضعیف است. زمان انتظار طولانی و تعطیلیهای پیشبینی نشده، تجربه بازدیدکنندگان را به مسیری ناامیدکننده سوق داده است؛ امری که نهتنها جریان گردشگری را مختل میکند بلکه باعث تراکم بیش از حد و کمبود فضای تنفسی میشود و این موضوع به ویژه برای آن دسته از علاقهمندانی که حساسیتهای حسی دارند، ناخوشایند است.

نشانههایی از تغییر و آیندهای پر امید
خوشبختانه، یونیورسال ظاهراً صدای انتقادات را شنیده و اخیراً مجوز ساخت یک جاذبه جدید در بخش وزارت جادو را ثبت کرده است. این حرکت میتواند جرقه آغاز اصلاحات و بهبود وضعیت جریان بازدید و توزیع جمعیت باشد. جاذبه جدیدی که قرار است اضافه شود، قادر است فشار موجود بر جاذبه اصلی را کاهش دهد، صفهای طولانی را متعادل کند و به تجربه روانتر و تنفسپذیرتر کمک نماید. البته، گذشت زمان و همیاری تیم فنی برای رفع نواقص عملکردی هم حیاتی است.

آیا جادوی یونیورسال بازسازی خواهد شد؟
پارکهای هری پاتر یونیورسال زمانی یک انقلاب در طراحی پارکهای موضوعی و داستانسرایی محیطی بودند، اما اکنون، با ورود به دورهای پرچالش، با مشکلاتی جدی روبرو شدهاند که فراتر از مسائل معمولی هستند. مدلهای قدیمی همچنان در یادها میدرخشند، اما نسل جدید دچار مشکلات ساختاری، عملکردی و حتی انتقادی شده است. این ثمربخش بودن توسعه نباید قربانی سرعت و بزرگنمایی شود؛ بلکه ترکیبی هوشمندانه از خلاقیت، مدیریت فضای مناسب و پایداری فنی لازم است. امیدواریم بهزودی شاهد تثبیت شرایط و بازگرداندن آن نبوغ و جادوی ناب به این سرزمینهای افسانهای باشیم.
برای دنبال کردن جدیدترین اخبار دنیای هری پاتر با فانتزیمگ همراه باشید!


