صفحه اصلی > کامیک و دنیای دی سی : شروعی تازه برای واندر وومن در دنیای جدید DCU پس از جدایی گل گدوت

شروعی تازه برای واندر وومن در دنیای جدید DCU پس از جدایی گل گدوت

دنیای پرتنش و همیشه در حال تغییر دی‎‌سی (DC Universe) این‌بار با خبری مهم برای دوستداران واندر وومن وارد فاز تازه‌ای شده است. پس از کناره‌گیری نهایی گل گدوت، بازیگری که نقش این ابرقهرمان افسانه‌ای را به نماد سینمایی بدل کرد، جیمز گان، معمار دنیای تازه DCU، با سرعت بیشتری به دنبال ساخت فیلم جدیدی دربارهٔ این شخصیت است. اما این قطعا یک ریبوت نیست؛ بلکه شروعی کاملا نوین و مستقل است که می‌خواهد جای پای خودش را محکم در مولتی‌ورس وسیع DC پیدا کند.

گل گدوت طی ماه‌های گذشته اظهارات مبهمی دربارهٔ بازگشتش داشت و حتی طرفداران از نحوه ارتباط بین دنیای زک اسنایدر و جهان جیمز گان سردرگم شده‌اند، خصوصاً با حضور بازیگرانی مثل جان سینا که به نظر می‌رسد نقش‌هایشان وارد DCU جدید شده است. اما روشن است که جیمز گان و برادرش کلیفورد گان تصمیم گرفته‌اند فقط شخصیت واسم را با چهره‌ای تازه معرفی کنند و دیگر نام گل گدوت را در کنار این نقش نمی‌بینیم.

تغییر لوگوی رسمی واندر وومن به همراه بازطراحی لوگوهای بتمن و گرین لنترن در شبکه‌های رسمی، نشانه‌ای است از شروع یک دوران نو در دنیای DC. این بازنشانی صرفا یک تغییر گرافیکی نیست، بلکه نشان می‌دهد Warner Bros و جیمز گان به شدت به دنبال بازسازی هویت سینمایی این قهرمانان هستند. این حرکت یک کراس اوور با استراتژی کمپانی است تا بعد از دوران پیچیده و متفاوت اسنایدر، دنیای DCU جدید را معنادار و هدفمند جلو ببرند.

در مصاحبه‌ای با رولینگ استون، جیمز گان ضمن رد شایعه شتاب‌دهی به پروژه فیلم واندر وومن، تاکید کرد که ساخت این فیلم همیشه در اولویت بوده و استارتر پروژه به دنبال پیدا کردن نویسنده‌ای حرفه‌ای است که دو سال درگیر نگارش سناریو نشود. انتخاب آنا نوگیروا، نویسنده سناریوی فیلم آینده سوپر گرل (Supergirl)، به عنوان نویسنده فیلم واندر وومن، می‌تواند نویدبخش دیدگاه تازه و متفاوتی برای این کاراکتر باشد؛ اتفاقی که برای طرفداران خواهان نوآوری جذاب است.

با این حساب، آینده واندر وومن در DCU نوید یک تغییر سبک و رویکرد تازه را می‌دهد. این ترکیب روندی بین جهان داستانی، سیاست‌های کمپانی و سلیقه مخاطبان است. در نتیجه، تغییر بازیگر و بازآفرینی شخصیت می‌تواند به جیمز گان فضای لازم را برای ساخت روایتی جدید، متفاوت و هیجان‌انگیز بدهد که از بار شخصیت‌پردازی عمیق‌تر و نگاه خلاقانه بهره‌مند باشد.

البته طرفداران پروپاقرص گل گدوت و دنیای زک اسنایدر ممکن است تلاش‌هایی برای بازگرداندن او یا حتی هنری کویل در نقش سوپرمن انجام دهند. اما با توجه به استراتژی فعلی، جیمز گان به دنبال شکل‌دهی به هویت تازه DCU و شخصیت‌های مطرح آن است؛ تغییراتی که نماد یک ریبوت هدفمند و حساب‌شده است، نه صرفا بازتولید اخبار یا تکرار موفقیت‌های گذشته.

در نهایت، این اتفاقات بستر مناسبی برای نقد و بررسی تحولی است که دنیای سینمایی DCU در مسیر جدیدش طی می‌کند: چگونه می‌توان یک ابرقهرمان محبوب را بدون از دست دادن هویت اصلی‌اش بازتعریف کرد؟ آیا انتخاب‌های جدید نویسندگی و بازیگری به خلق داستان‌های مدرن‌تر و مرتبط‌تر با نسل جدید منتهی خواهد شد؟ زمان و عملکرد پروژه‌های آینده پاسخ این پرسش‌ها را خواهند داد.

سامان مرادی

مقالات مرتبط

وقتی بتمن با سکوت سخن می‌گوید; نگاهی به شماره 1100 کمیک Detective Comics

شماره 1100 Detective Comics با تمرکز بر احساسات و انگیزه‌های انسانی بتمن، شامل چهار داستان کوتاه است که هر کدام به نوبه خود تصویر تازه‌ای از قهرمان گاتهام ارائه می‌دهند. از روایت بی‌کلام و ظریف گرفته تا گفت‌وگوهای فلسفی و طراحی‌های 독창انه، این شماره پلی است به سوی فهم بهتر شخصیت نمادین.

مانگای سولو لولینگ، غول‌های کمیک مثل بتمن رو کنار زد!

جلد ۱۳ مانگای سولو لولینگ توی تازه‌ترین لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز اومده صدر جدول و تونسته کارای بزرگی مثل Absolute Batman و Jujutsu Kaisen رو پشت سر بذاره. این موفقیت نشون می‌ده نفوذ انیمه و مانگای آسیایی توی بازار آمریکا روزبه‌روز بیشتر شده و حتی بازار ایران هم از این موج بی‌نصیب نمیمونه.

بازگشت استن لی در قالب هولوگرام هوش مصنوعی؛ تجلیل از میراث یا تجاری‌سازی خاطره؟

استن لی، خالق مارول، پس از مرگ باز هم توسط هولوگرام هوش مصنوعی احیا شده است که واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است؛ جدا از نوآوری تکنولوژیک، بحث اخلاقی و تجاری‌سازی میراث او جوی ملتهب در دنیای کمیک ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید