صفحه اصلی > کامیک و دنیای دی سی : تأثیر تجزیه Warner Bros. Discovery بر دنیای دی‌‌سی

تأثیر تجزیه Warner Bros. Discovery بر دنیای دی‌‌سی

روز دوشنبه هفته گذشته، خبری مهم و دلهره‌آور در صنعت سرگرمی منتشر شد؛ اعلام جدایی شرکت Warner Bros. Discovery به دو واحد مجزا: یکی مختص استریمینگ و استودیوها و دیگری برای شبکه‌های جهانی. این خبر بلافاصله سوالی جدی برای طرفداران دنیای کمیک به‌وجود آورد: آیا این تقسیم شرکت تأثیری بر وقایع و جریان‌های داخل دنیا و برند DC Comics خواهد داشت؟ پاسخ این است: فعلاً خیر.

در پس‌زمینه این خبر، باید به نقش کلیدی جیم لی اشاره کرد که طی سال ۲۰۲۳ به ریاست DC Comics منصوب شد و باوجود تغییرات مدیریتی در سطوح بالاتر، ارتباط مستقیمی با دیوید زاسلاو، مدیرعامل WBD و مسئول مستقیم استودیو و بخش استریمینگ برقرار دارد. با توجه به اینکه بخش استودیو و استریمینگ زیر نظر WBD او فعالیت می‌کند و DC Comics نیز در همین بخش جای گرفته است، تاکنون تغییری محسوس در روند کاری کمیک‌ها و پروژه‌های مرتبط به آن رخ نداده است.

نکته کلیدی دوم طرح ده ساله جیمز گان برای دنیای سینمایی دی‌سی است که ماه آینده با اکران فیلم جدید سوپرمن آغاز می‌شود. این برنامه بلندپروازانه قرار است هماهنگی عمیق‌تری میان داستان‌های کمیکی و اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی ایجاد کند. از این منظر، می‌توان این نوید را داد که فعلاً جریان فعالیت‌های DC Comics بدون رخداد بحران یا وقفه‌ای جدی ادامه دارد؛ اما همانطور که دنیای کمیک‌ها و مولتی‌ورس به ما آموخته‌اند، شرایط پویا و تغییرپذیر است و هر لحظه امکان وقوع ریبوت یا تحولات بزرگی هست.

دعوت مت هالینگز‌ورث به تحریم کتاب مارک میلر

در سوژه‌ای کاملاً متفاوت، خبرگزاری‌ها از فراخوان بلندپروازانه مت هالینگز‌ورث، هنرمند رنگ‌آمیزی تحسین‌شده، برای تحریم کتاب Chrononauts اثر مارک میلر خبر دادند. این همکاری هنری که توسط Dark Horse منتشر شده، به دلایلی پشت صحنه با جنجال‌هایی همراه شده است.

مت هالینگز‌ورث با رد برداشتی متداول در فضای رسانه‌ای، مشکلات خود را نه به دلیل گرایش‌های بحث‌برانگیز میلر به جنبش ComicsGate، بلکه به عدم پرداخت حق‌الزحمه‌های قانونی خود مربوط می‌داند. او در صفحه شخصی شبکه اجتماعی BlueSky نوشت:

«نه ممنون، این کتاب را نخرید. من هیچ درآمدی از آن دریافت نمی‌کنم و نمی‌خواهم به هیچ‌وجه با این پروژه مرتبط باشم، لذا لطفاً آن را تحریم کنید.»

این ماجرا نمایانگر یکی از معضلات کمتر رسانه‌ای شده در صنعت کمیک است؛ تضاد حق‌السهم‌های قانونی و انصراف کارفرما از پرداخت به مشارکت‌کنندگان خلاق. شاون مورفی، هنرمند دیگر این پروژه، بخشی از حق‌الزحمه هولینگزورث را از جیب خود پرداخت کرده تا وفاداری و پیوند حرفه‌ای خود را حفظ کند، اما هولینگزورث پس از این تجربه تلخ اعلام کرد که هرگز دوباره حاضر به همکاری با میلر نخواهد بود.

مجموعه جعبه‌ای جدید آواتار از Dark Horse

در بخش خبری مثبت‌تر، ناشر معتبر Dark Horse از انتشار یک Box Set ویژه و شکیل برای مجموعه محبوب Avatar: The Last Airbender خبر داده است. این مجموعه تحت عنوان “Fire and Family Treasury Boxed Set” شامل سه رمان گرافیکی مهم Azula in the Spirit Temple، The Bounty Hunter and the Tea Brewer و Ashes of the Academy است که همگی توسط فیت ایرین هیکس به نگارش درآمده و تصویرسازی آنها را پیتر وارتمن انجام داده است.

این جعبه معرفی شده با کیس جدید و یک پوستر تا شده اختصاصی طراحی شده و قرار است ۱۷ سپتامبر در فروشگاه‌های کمیک به قیمت ۳۸٫۹۷ دلار عرضه شود. طرفداران آواتار و کلکسیونرها قطعاً این مجموعه را فرصتی عالی برای تکمیل کاتالوگ خود خواهند دانست.

این سه خبر، به وضوح مجموعه‌ای از مسائل و تحولات متفاوت در ژانر کمیک را به نمایش می‌گذارند؛ از جنبه‌های حقوقی و تضادهای اجتماعی گرفته تا تغییرات ساختاری شرکت‌های بزرگ و رویدادهای خوشایند برای هواداران. در دنیایی که همواره تکامل می‌یابد و مولتی‌ورس قصه‌های بی‌پایانی را می‌سازد، حفظ آگاهی پیرامون چنین رخدادهایی برای درک ابعاد گسترده صنعت کمیک حیاتی است.

سامان مرادی

مقالات مرتبط

وقتی بتمن با سکوت سخن می‌گوید; نگاهی به شماره 1100 کمیک Detective Comics

شماره 1100 Detective Comics با تمرکز بر احساسات و انگیزه‌های انسانی بتمن، شامل چهار داستان کوتاه است که هر کدام به نوبه خود تصویر تازه‌ای از قهرمان گاتهام ارائه می‌دهند. از روایت بی‌کلام و ظریف گرفته تا گفت‌وگوهای فلسفی و طراحی‌های 독창انه، این شماره پلی است به سوی فهم بهتر شخصیت نمادین.

مانگای سولو لولینگ، غول‌های کمیک مثل بتمن رو کنار زد!

جلد ۱۳ مانگای سولو لولینگ توی تازه‌ترین لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز اومده صدر جدول و تونسته کارای بزرگی مثل Absolute Batman و Jujutsu Kaisen رو پشت سر بذاره. این موفقیت نشون می‌ده نفوذ انیمه و مانگای آسیایی توی بازار آمریکا روزبه‌روز بیشتر شده و حتی بازار ایران هم از این موج بی‌نصیب نمیمونه.

بازگشت استن لی در قالب هولوگرام هوش مصنوعی؛ تجلیل از میراث یا تجاری‌سازی خاطره؟

استن لی، خالق مارول، پس از مرگ باز هم توسط هولوگرام هوش مصنوعی احیا شده است که واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است؛ جدا از نوآوری تکنولوژیک، بحث اخلاقی و تجاری‌سازی میراث او جوی ملتهب در دنیای کمیک ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید