در فضایی پر از شور و هیاهوی بازیهای اکشن و جهانهای پرهیجان، گاهی غوطهور شدن در فضایی آرام و سرشار از طبیعتگرایی و زندگی ساده، نهتنها بهعنوان یک استراحت روانی بلکه به مثابه تجربهای هنری و تازه در روایتهای تعاملی بهشمار میرود.

Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game که تازهترین عنوان ساخته شده توسط خلاقان استودیو Weta Workshop است، دقیقاً چنین واژهای را معنا میبخشد و تلاش میکند مخاطب را به عمق سرسبزی و آرامش شایر منتقل کند؛ جهانی برگرفته شده از ابعاد بیبدیل و خیالانگیز دنیای ارباب حلقهها.
بازی که اکنون برای دارندگان Nintendo Switch در دسترس است، فرصتی فراهم میآورد تا نقش یک هابیت را در شهرکی کوچک به نام بیواتر (Bywater) تجربه کنیم؛ مکانی که شاید هنوز به رسمیت بهعنوان یک روستا شناخته نشده است ولی در قالب داستان تعاملی بازی، ما در نقش بازیکن اجتماع آن را میسازیم و رونق میبخشیم. این روند نهتنها بیانگر تماتی آرام و تدریجی توسعه اجتماع است، بلکه نوعی بازخوانی ارزشهای سادهزیستی و پیوندهای انسانی نزدیک را به همراه دارد.
شخصیسازی دقیق و بیواسطه شخصیت هابیتی شما، از ظاهر گرفته تا پوششهای متفاوت، و امکان خلق و چیدمان خانه کوچکتان با آزادی عمل نمود بیشتری یافتن میزانسن و نمایش هنری محیط را تضمین میکند. این آزادی در طراحی فضایی، به نحوی که هر مبلمان و تزئینی بیقید و شرط در جای خود قرار میگیرد، نوید تجربهای بسیار کارگردانمحور را در بخش فضاسازی میدهد. این نکته برای یک بازی در دنیای فانتزی که عموماً به سمت ماجراجوییهای حماسی و پرهیجان متمایل است یک انتخاب جسورانه است.
یکی از وجوه درخشان بازی توجه ویژه به خوراک هابیتهاست که به صورت مکانیکی غنی شده و نه فقط نمایشی. ماهیت “خوردن به مثابه عشق” در بازی آنقدر اهمیت دارد که صرفاً به عنوان یک گزینه گیمپلی مد نظر نیست؛ بلکه غذا، باغداری، صید ماهی، و تهیه دستپختهای خانگی، پیوندهایی اجتماعی را شکل میدهد که در راه توسعه روستا، یعنی هدف اصلی بازی، نقشی کلیدی ایفا میکنند. این رویکرد به نوعی یادآور تأکید سینمایی فیلمهای پیتر جکسون بر زندگی روزمره و کوچک هابیتها، نه صرفاً بر حماسههای کلان است.
گشتوگذار در طبیعت خوشآبوهوا و استفاده از مناظر بدیع جنگلها، دریاچهها، و مراتع، و همچنین وجود تغییرات آبوهوایی و فصلهای مختلف که بر ریتم زندگی در بازی اثرگذارند، بر غنای تماتیک و بصری بازی افزودهاند. ارزش تجربه این عنوان نه به شدت روایی پیچیده، بلکه به کشف آرام و پیوسته شکوفایی زندگی اجتماعی و فردی تعلق دارد.
نکته جالب توجه، همراهی شخصیتهای آشنای دنیای ارباب حلقهها در این محیط است که فرصت ملاقات، معامله، و رشد مهارتهای مختلف را به بازیکنان میدهد. این اتصال دو سویه به منابع کلاسیک روایت، به بازی هویت قابل قبولی میبخشد و آن را از صرف وامگیری صرف به سمت بازخوانی همراه تبدیل میکند.
با علاقهمندان به بازیهای ویدیویی که در جستجوی تجربههای عمیقتر، دروننگرانهتر و غیرکلیشهای هستند، توصیه میشود نگاه دقیقتری به Tales of the Shire بیندازند. بازی بهرغم سادگی ظاهری، مسیری نو در تعامل بازیکن با فضاهایی که به شدت بار فرهنگی و هنری دارند بازگشایی میکند.
مشاهده تریلر بازی ‘Tales of the Shire’
برای آشنایی بیشتر با عناوین Nintendo Switch و پوششهای مرتبط، میتوانید به مطالب مشابه مراجعه نمایید.