صفحه اصلی > بازی و سریال : بازسازی Duke Nukem در قالب سریال توسط آدی شانکار

بازسازی Duke Nukem در قالب سریال توسط آدی شانکار

فرنچایزهای قدیمی بازی‌های ویدئویی همیشه جایگاه خاصی در دل گیمرها دارند؛ مخصوصاً وقتی خبر بازگشت‌شون به دنیای سرگرمی‌های چندرسانه‌ای (Multimedia) منتشر می‌شه. تازه‌ترین نمونه از این موج، تلاش جسورانه آدی شانکار (Adi Shankar)، تهیه‌کننده و شو رانر معروف اقتباس‌های بازی‌های ویدئویی، برای احیای شخصیت و جهان منحصربه‌فرد دوک نوکم (Duke Nukem) است. این خبر نه فقط نوید تولدی دوباره برای این فرنچایز کلاسیکه، بلکه زاویه‌ای تازه و پرهیجان برای بازتعریف این قهرمان تنبل، گستاخ و بی‌پروا فراهم می‌کنه.

آدی شانکار که پیش‌تر با اقتباس‌هایی مثل کسلوانیا (Castlevania)، دویل می کرای (Devil May Cry) و فار کرای (Far Cry) به محبوبیت زیادی رسیده، حالا حقوق ساخت سریالی بر اساس دوک نوکم رو خریده. البته شانکار این روزها حسابی مشغوله؛ ادامه فصل دوم دویل می کرای، پروژه‌های عظیمی مثل اقتباس اسسینز کرید (Assassin’s Creed)، پابجی (PUBG) و هایپر لایت دریفتر (Hyper Light Drifter) رو هم در برنامه داره. با این حال هسته اصلی طرحش برای «دوک نوکم» کاملاً مشخص و متفاوت به نظر می‌رسه.

او در گفت‌وگویی با مجله اسکوایر (Esquire) گفته که می‌خواد این سریال رو به‌عنوان «یک اعتراض جسورانه» بسازه. شانکار تأکید کرده ساخت دوک نوکم نباید به دست شرکت‌های بزرگ و خشک و در قالب برندهای کلیشه‌ای انجام بشه، چون روح و ذات این شخصیت توی چنین ساختاری نابود می‌شه. او خیلی شفاف اعلام کرده که در این پروژه به هیچ‌کس اجازه دخالت در مسیر خلاقانه و روایت داستان رو نخواهد داد؛ حرکتی که کاملاً همسو با ذات سرکش و طغیانگر دوک نوکم هست.

فرنچایز دوک نوکم از اوایل دهه ۹۰ میلادی با یک بازی پلتفرمر دوبعدی به دست آپوجی سافتور (Apogee Software) و ۳دی رلمز (3D Realms) آغاز شد. بعدها نسخه‌های این سری به شوترهای اول و سوم شخص تبدیل شدن و شخصیت اصلی رو درگیر نبردهای بزرگ با موجودات بیگانه و نیروهای نظامی کرد. آخرین نسخه از این سری، یعنی دوک نوکم فورِوِر (Duke Nukem Forever)، در سال ۲۰۱۱ و به دست شرکت گیر‌باکس (Gearbox)، مالک فعلی فرنچایز، به همراه توسعه‌دهندگان دیگه منتشر شد. این بازی متأسفانه نتونست انتظارات رو برآورده کنه و با نقدهای منفی روبه‌رو شد.

از اون زمان، نه بازی جدیدی از دوک نوکم ساخته شده و نه حرکت جدی‌ای برای توسعه‌اش صورت گرفته. هرچند پیشنهادهای مختلفی برای ساخت فیلم و سریال‌هایی درباره این شخصیت مطرح بوده. از جمله پروژه‌ای که توسط خالقان سری کبرا کای (Cobra Kai) در دست توسعه است. اما حالا با ورود آدی شانکار و برنامه‌های خاصش، دریچه تازه‌ای به روی بازگشت این عنوان به روایت‌های تصویری باز شده.

از دیدگاه فنی و فرهنگی، بازسازی چنین فرنچایزی که در اصل خودش، نوعی اعتراض اغراق‌شده و پرخاشگر به فرهنگ بازی‌های کلاسیک و شوترهای اون دوره بود، می‌تونه به‌طور هوشمندانه دروازه‌ای نو به دنیای بازی‌ها و داستان‌سرایی در سریال‌های تلویزیونی باز کنه. اتفاقی که پیش‌تر در اقتباس‌های شانکار مثل دویل می کرای و کسلوانیا دیدیم و باعث شد این آثار از صرفاً تبلیغاتی بودن فاصله بگیرند و به عمق داستانی، شخصیت‌پردازی قوی و محبوبیت واقعی بین مخاطب‌ها برسن.

این ابتکار ثابت می‌کنه که چطور سازندگان می‌تونن با قدرت رسانه‌های تصویری، فرنچایزهای کلاسیک رو نه فقط به سبک خودشون زنده کنن، بلکه پیام‌های فرهنگی خاصی رو هم در بطنشون بگنجونن. این پروژه، برای هواداران قدیمی دوک نوکم که با شوخی‌های تلخ، غرور لجام‌گسیخته و دلقک‌بازی‌های جذاب این قهرمان بزرگ شدن، فرصتیه برای بازاندیشی خاطرات اون دوران؛ و البته می‌تونه مخاطبان جدیدی رو هم به سمت این دنیا بکشونه.

در نهایت، بزرگ‌ترین پرسش اینه که آیا این سریال واقعاً می‌تونه فضای پرچالش و پرهیجان فرنچایز «دوک نوکم» رو زنده کنه یا فقط به یک تلاش نوستالژیک تبدیل خواهد شد. با توجه به کارنامه آدی شانکار و توانایی فوق‌العاده‌اش در خلق تجربه‌های بصری و داستانی متفاوت، می‌شه انتظار داشت این پروژه در نوع خودش شاخص باشه؛ هرچند برای درک کامل ابعاد ماجرا باید منتظر پخش سریال بمونیم.

برخلاف سریال‌های قبلی که شانکار کار کرده، هنوز معلوم نیست این اقتباس جدید به ساخت بازی تازه‌ای از این فرنچایز هم منجر بشه یا نه. شرکت «گیر‌باکس» فعلاً تمرکز خودش رو روی توسعه بردرلندز ۴ (Borderlands 4) گذاشته و شانکار هم صریحاً گفته که تمام تصمیم‌های خلاقانه این پروژه در اختیار خودش خواهد بود.

به‌طور کلی، ظهور دوباره دوک نوکم در قالب تلویزیونی، فرصتی ارزشمند برای بازبینی تاریخچه، مکانیک‌ها و شخصیت این فرنچایز قدیمی فراهم می‌کنه که بعد از سال‌ها انتظار، می‌تونه این برند رو به سطح جدیدی از تعامل با مخاطب برسونه. حرکتی که نشان‌دهنده رشد روزافزون اهمیت روایت‌های تصویری در صنعت بازی‌ها و بازتعریف فرنچایزهای کلاسیک در عصر مدرن است.

پویا عباسی

مقالات مرتبط

نفرت‌پراکنی به سمت بازیگر جدید سریال The Witcher در در فضایی مجازی اوج گرفت!

نفرت‌پراکنی به سمت بازیگر جدید سریال The Witcher در در فضایی مجازی اوج گرفت! با فانتازیو و بررسی این خبر در ادامه همراه باشید.

بازی ایرانی Blood of Mehran در جایگاه دومین بازی بد سال قرار گرفت

به تازگی نمرات بازی Blood of Mehran منتشر شده و به نظر می‌رسد که جدید‌ترین تلاش استودیو Permanent Way Game Co به یک فاجعه منجر شده است. با خبر نمرات این بازی همراه فانتازیو باشید.

مهر 27, 1404

از شکست تا احیا؛ چرا سریال‌های فانتزی بهتر از فیلم‌ها عمل می‌کنند؟

اقتباس‌های فانتزی و نوجوانانه در سینما همیشه به موفقیت نمی‌رسند، اما تلویزیون با زمان و ساختار گسترده‌تر خود، توانسته شکست‌های سینمایی را به روایت‌هایی عمیق و پرجزئیات تبدیل کند. آینده‌ی داستان‌های فانتزی بیش از هر زمان، در قالب سریال‌ها رقم می‌خورد.

مهر 27, 1404

دیدگاهتان را بنویسید