در پی جنجالهای اخیر پیرامون لغو جوایز Indie Game Awards بازی Clair Obscur: Expedition 33 به دلیل عدم افشای استفاده از هوش مصنوعی مولد، کارگردان بازی ،گیلوم بروشه، تایید کرده که استودیو Sandfall Interactive در زمان ساخت بازی، این فناوری آزمایش کرده است. با فانتزیمگ همراه باشید.
آیا در ساخت Expedition 33 از هوش مصنوعی استفاده شده است؟

در یک جلسه پرسش و پاسخ با یوتیوبری به نام Sushi، بروشه توضیح داد که همه چیزهایی که در Clair Obscur: Expedition 33 میبینیم، توسط انسان ساخته شده است. با این حال، ظهور هوش مصنوعی مولد در سال ۲۰۲۲ باعث شد استودیو این فناوری را به عنوان یک ابزار احتمالی آزمایش کند. او اعلام کرد:
میتوانم بگویم، همه چیز در بازی توسط انسان ساخته شده است. وقتی هوش مصنوعی برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ واقعاً ظاهر شد، ما از قبل کار روی بازی را شروع کرده بودیم. هوش مصنوعی فقط یک ابزار جدید بود، امتحانش کردیم و اصلا دوستش نداشتیم. احساس اشتباهی میداد. ابتدا از آن به عنوان جایگزین موقت برای تکسچرهایی که جا انداخته بودیم استفاده کردیم، اما به محض اینکه متوجه [عدم کیفتشان] شدیم، آنها را حذف کردیم. اما بله، آرتهای مفهومی، بازیگران صدا، همه چیز توسط انسان ساخته شده است. پیشبینی اینکه آینده [صنعت] چگونه خواهد بود سخت است، اما همه چیز از سوی ما توسط انسانها ساخته خواهد شد.
بروشه به اظهارات سوئن وینکه از استودیو Larian در اوایل این ماه اشاره داشت. اظهارات او در مورد اینکه چگونه از هوش مصنوعی مولد برای «کاوش ایدهها، پر کردن ارائههای پاورپوینت، توسعه هنر مفهومی و نوشتن متنهای موقت» استفاده میشود، جنجال زیادی میان طرفداران Baldur’s Gate 3 و Divinity: Original Sin 2 ایجاد کرده بود. طرفداران در واکنش به این صحبتها اشاره کردند که استفاده از هوش مصنوعی در طراحی هنر مفهومی، آثار ساخته شده توسط انسان را آلوده میکند.

این انتقادها باعث شد که وینکه بیانیه دیگری صادر کند و توضیح دهد که این ابزارها به عنوان «افزونه» برای استعدادهای تیمهای خلاق عمل میکنند، نه اینکه هوش مصنوعی مولد جایگزین خود هنرمندان شود. او اعلام کرد:
ما نه بازیای با اجزای هوش مصنوعی منتشر میکنیم و نه به دنبال کاهش تیمها برای جایگزینی با هوش مصنوعی هستیم. در حالی که میفهمم این موضوع احساسات زیادی برمیانگیزد، اما [هوش مصنوعی] چیزی است که ما دائما آن را در داخل تیم از منظر بهتر کردن روز کاری مورد ارزیابی قرار میدهیم، نه بدتر کردن آن.
استفاده از هوش مصنوعی مولد در صنعت بازیهای ویدیویی مدتی است که موضوع داغی بوده، اما این روزها حساسیتهای بسیاری را ایجاد کرده است.


