در جریان مراسم باشکوه Summer Game Fest 2025، کپکام با رونمایی از تریلر و تاریخ انتشار بازی Resident Evil 9: Requiem بار دیگر هواداران فرنچایز ترسناک و بقا را هیجانزده کرد. این نهمین نسخه اصلی سری است که قرار است در تاریخ 27 فوریه 2026 برای PC، PS5 و Xbox Series منتشر شود و نوید بازگشتی پراهمیت به Raccoon City را میدهد، نقطهی آغازین و مهد روایت وحشت در تاریخ سری.
ارزیابی فنی و هنری بازی
Resident Evil 9 روی موتور گرافیکی RE ENGINE ساخته شده است، موتوری که از زمان عرضه Resident Evil 7 و Resident Evil Village، استانداردهای جدیدی در ارائه جلوههای بصری واقعگرایانه و غوطهوری در دنیای بازی به وجود آورده است. کپکام در این نسخه به وضوح روی افزایش هوش بصری و جزئیات تاکید دارد؛ از انعکاس دقیق نور و سایهها گرفته تا نمایش پوست، تعریق و حالات چهره شخصیتها با نهایت دقت، رتبهای از رئالیسم که پیش از این در این سطح کمتر نمونهاش دیده شده بود.
این پیشرفت گرافیکی در خدمت فضاسازی تاریک، سنگین و خشن بازی است که در تریلر سه دقیقهای منتشر شده به خوبی محسوس است. محیطهای مخروبهٔ Raccoon City از شهرت دهه گذشته، همراه با ایستگاه پولیس RPD ]که مکرراً در سری حضور داشته[ با جزییات بصری شگفتانگیزی بازسازی شدهاند تا جو دلهرهآور جهان Resident Evil را برای نسل جدید کنسولها منتقل کنند.
روایت و شخصیتپردازی
در مرکز داستان Resident Evil Requiem شخصیت گریس اشکروفت قرار دارد، مأمور FBI و دختر آلیسا اشکروفت خبرنگار که هشت سال پس از مرگ مادرش به Raccoon City بازمیگردد. این انتخاب فردی جدید و همزمان معنادار است که ضمن پیوند دادن روایت به پیشینه داستانی فرنچایز، امکان عرض اندام در خلق سرگذشتی تازه و جذاب را فراهم میآورد.
گیمپلی بازی ترکیبی از مکانیزمهای سنتی بقا، کاوش و مخفیکاری را وعده میدهد و به نظر میرسد تیم توسعه به دنبال ساخت تجربهای فراگیرتر، با احساسی عمیقا ترسناک است. این رویکرد به پیشرفتهای تکنولوژیکی و ارتقای گیمپلی بهینه شده روی سختافزار نسل نهم وابسته است که اجازه میدهد تعاملات پیچیدهتر با محیط و دشمنان شکل گیرد.
پیشبینی تأثیر و جایگاه در مجموعه
بازگشت به Raccoon City، به عنوان لوکیشنی که هویت سری Resident Evil را شکل داده، خود یک حرکت روایی و بازاریابی هوشمندانه است. این بازگشت نوید تجربهای متفاوت از آشنایی را میدهد که هم به ریشههای فرنچایز وفادار است و هم میکوشد آن را برای مخاطبین امروز نوینسازی کند.
برخلاف نسخههای ریمیک که روی بازسازی محتوای پیشین تمرکز داشتند، Requiem تلاش میکند داستانی مستقل با شخصیتهای جدید و فضای بهروز خلق کند. این انتخاب چالشی است که موفقیت آن به کیفیت روایت و طراحی تجربه بازی وابسته خواهد بود.
نگاهی به چشمانداز آینده
اولین نسخه قابل بازی از Resident Evil 9 در رویداد Gamescom 2025 در معرض عموم قرار میگیرد که فرصتی عالی برای بررسی عمق گیمپلی و تکنولوژی بازی است. کپکام از هم اکنون علاقمندان را به دنبال کردن اخبار رسمی و آماده شدن برای بازگشتی چالشبرانگیز به شهر مخوف دعوت میکند.

با توجه به سابقه و میراث غنی Resident Evil، این نسخه به احتمال زیاد استانداردهای جدیدی در ژانر ترس بقا ایجاد خواهد کرد، خصوصا با بهرهگیری از فناوریهای نوین گرافیکی و گیمدیزاین مدرن بر روی کنسولهای نسل نهم. همچنان که کپکام در بیانیه خود اعلام کرده، ترکیب فناوری و تجربه تیم توسعه، پایهای مستحکم برای خلق داستانی جذاب و سینماتیک و تجربهای فراموشنشدنی فراهم میآورد.