در عرصهی پرهیجان و پر از رقابت بازیهای ویدیویی، مسأله حقوق مالکیت فکری همیشه یکی از مهمترین و چالشبرانگیزترین مسائل بوده است. دعوای حقوقی تازهای که میان سونی، غول صنعت بازیهای ویدیویی، و Tencent، کنسرسیوم بزرگ چینی، در جریان است، بار دیگر اهمیت این موضوع را به نمایش گذاشته است. این بار محور دعوا بر سر بازی جدید Tencent به نام Light of Motiram است که به عقیده سونی، بسیار نزدیک به سری محبوب Horizon است و حتی میتوان آن را یک کپی برداری «کورکورانه» نامید.
حلقههای تشابه فنی و بصری؛ جایی که اختلافات آغاز میشود
اگرچه در نگاه اول تفاوتهایی در مکانیکهای گیمپلی بین Horizon و Light of Motiram دیده میشود، اما فضای کلی بازی، محیطهای باز و پر از موجودات مکانیکی عظیمالجثه، شباهتهای پر رنگی را به Horizon یادآوری میکند. نگاه دقیقتر به تریلر منتشر شده و حتی صفحه رسمی بازی در یوتیوب، جاییکه شخصیت اصلی با موهای قرمز و زرههای مکانیکی شبیه به آلوئه، شخصیت اصلی Horizon است، گواه بر ادعای سونی است.

تلاش برای همکاری یا تقلید؟
یکی از نکات قابل توجه پرونده این است که سونی مدعی شده Tencent پیشتر پیشنهاد همکاری در ساخت بازی جدید Horizon را مطرح کرده بود، اما این همکاری رد شد. این نکته میتواند به شکل دوگانهای تحلیل شود؛ یا Tencent میخواست با سونی شریک شود و پس از رد پیشنهاد، اقدام به توسعه جداگانهای کرد، یا اینکه Light of Motiram نسخهای بازسازیشده از ایدههای اولیه همکاری است که اکنون به شکل یک بازی مستقل درآمده است.

پیامدهای حقوقی و اقتصادی
سونی درخواست غرامتی تا سقف 150,000 دلار برای هر اثر از خانواده Horizon که در بازی Light of Motiram نقض شده، دارد و همچنین تقاضای تحویل علائم و نشانههای مشابه برای نابودی توسط تیمهای حقوقی خود را مطرح کرده است. این نوع درخواستها نشاندهنده حساسیت بالای سونی نسبت به حفظ حقوق فکری و برند Horizon است، برندی که سالها برای ساخت آن سرمایهگذاری عظیمی انجام شده است.
در سطح مکانیکهای بازی، وجه تمایز کلیدی Light of Motiram با Horizon، وجود ویژگی Mechanimals است؛ موجوداتی مشابه «ماشینها» در Horizon که به سبک جدیدی طراحی شدهاند اما از ایده اصلی فاصلهٔ چندانی نگرفتهاند. این موضوع به بحث کپیبرداری گستردهتر با برجستهسازی جنبههای بصری و گیمپلی میافزاید.
چارچوب حقوق مالکیت فکری در صنعت بازیهای ویدیویی
این نبرد حقوقی نمونهای جدید از چالشهای حفظ حقوق مالکیت فکری در بازار بازیهای ویدیویی است که در سالهای اخیر با افزایش چشمگیر استودیوها و پروژهها بسیار پیچیدهتر شده است. شاهد پروندههای معروف دیگری نظیر شکایت نینتندو از Palworld به دلیل تقلید از Pokémon بودهایم که پروسهای طولانی و پرتنش را پشت سر گذاشته است. این نشان میدهد که نتیجه چنین پروندههایی معمولاً با تأخیر، به روزرسانیهای پراکنده و تصمیمات پیچیده قضایی همراه خواهد بود.
پیامدهای احتمالی برای آینده صنعت
فراتر از جنبههای حقوقی، این نوع مناقشات پیامدهای مهم اقتصادی و فرهنگی برای صنعت گیمینگ دارد. حفظ اصالت و نوآوری در طراحی و روایتهای بازیها با توجه به پیچیدگیهای مالکیت فکری اهمیت ویژهای مییابد. همچنین این پرونده میتواند الگویی باشد برای استودیوهای بزرگ و کوچک تا بیشتر به اهمیت مرزهای حقوقی و اخلاقی توجه کنند.
در نهایت، روند توسعه و نتیجه این پرونده حقوقی قطعا برای طرفداران صنعت بازی و تحلیلگران حقوق مالکیت فکری جذاب خواهد بود و میتواند تاثیر قابل توجهی بر نحوه تعامل شرکتهای بزرگ در آینده داشته باشد. توجه دقیق به جزئیات مطرحشده در این پرونده، فرصتی ارزشمند برای شناخت بهتر پیچیدگیهای حوزه بازیسازی و چالشهای محافظت از خلاقیتها و نوآوریها به شمار میآید.