مورد انتظارترین بازی فعلی بتسدا، The Elder Scrolls 6 است. آخرین عنوان محبوب سری، عنوان Skyrim، محصول سال ۲۰۱۱ بود که بهخاطر المانهای نقشآفرینی جذاب و جهانباز غوطهورکنندهاش شهرت یافت. از آن زمان تاکنون، جز یک تیزر کوتاه، خبری از بازی بعدی مجموعه منتشر نشده است.
اما چرا توسعه The Elder Scrolls 6 به کندی پیش میرود؟ با فانتزیمگ همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بیابیم.
روند توسعه The Elder Scrolls 6؛ از اعلام تا امروز

سال 2018 بود که بازی نقشآفرینی و مورد انتظار The Elder Scrolls 6 برای اولین بار توسط بتسدا معرفی شد. از آن زمان تاکنون، بیش از هفت سال میگذرد، ولی توسعه این اثر هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. این موضوع تردیدها و پرسشهای بسیاری در میان طرفداران دنیای فانتزی و گیمرهای حرفهای بهوجود آورده است. آخرین اظهارنظرهای تاد هاوارد، کارگردان پروژه، به همراه صحبتهای امیل پالیارولو، کارگردان طراحی بازی، تصویر بهروزی از وضعیت توسعه ارائه میکنند که در ادامه به تحلیل آن خواهیم پرداخت.
از پیشتولید تا توسعه اولیه

مهمترین چیزی که درباره بازی میدانیم آن است که The Elder Scrolls 6 در آگوست 2023 از مرحله پیشتولید خارج شده و وارد فاز توسعه اولیه شده است. پیشتولید مرحلهای حیاتی است که در آن ایدهها شکل میگیرند، مکانیکهای اصلی تعریف و فناوریهای مورد استفاده آغاز میشوند. بعد از آن فاز توسعه واقعی است که کدگذاری بازی، ساخت جهان، و پیادهسازی سیستمها شروع میشود.
پس، اگرچه معرفی بازی در سال 2018 رخ داده، اما عملا ساخت جدی و تولید محتوای طی ۲ سال اخیر صورت گرفته است. این اتفاق ممکن است کمی ناامیدکننده به نظر برسد، اما در عین حال نشاندهنده رویکرد دقیق، باکیفیت و بدون عجله تیم است.
نقلقولهای کلیدی Todd Howard و Emil Pagliarulo

تاد هاوارد در مصاحبه با رسانههای مختلف گفت:
روند پیشرفت بازی واقعا خوب است. اکثریت تیم روی The Elder Scrolls 6 کار میکنند، ولی [در نظر داشته باشید] ما همیشه پروژهها را به صورت همزمان مدیریت میکنیم و زمان طولانیای را در مرحله پیشتولید صرف میکنیم تا مطمئن شویم همه چیز درست پیش میرود. ما آرزو میکنیم که این روند کمی سریعتر میبود، اما این فرآیند مهم است.
Emil Pagliarulo نیز به نکته جالبی اشاره کرد که فشار زمانی از سوی طرفداران وجود دارد اما خود تیم چنین فشاری بر خود وارد نمیکند. او گفت: «به عنوان مثال بازی GTA 6 نیز مرتبا تاخیر خورده که نشان میدهد بازیهای بزرگ به زمان زیادی برای پالایش، برطرف کردن باگها و کیفیتدهی نیاز دارند.»
تجربههای پیشین بتسدا و اهمیت زمانبندی دقیق

تجربه بتسدا در ساخت بازیهای جهان باز عمیق مثل Skyrim نشان میدهد که زمان و دقت در توسعه کلید موفقیت است. Skyrim که سال 2011 عرضه شد، سالها در مراحل توسعه بود و با وجود برخی ایرادات فنی اولیه، احساسی وسیع و درگیرکننده در جهان بزرگش ایجاد کرد. اکنون با توجه به توقعهای بالاتر و پیچیدگیهای نوین فناوری، انتظار میرود TES 6 زمان بیشتری برای تکمیل شود.
چرا نتیجه نهایی ارزش انتظار را دارد؟

امیل پالیارولو از استعارهی «بوقلمون در فر» استفاده میکند که بازی باید به اندازه کافی درون «فر» بماند تا کیفیت بالایی داشته باشد. طرفداران بر اساس این دیدگاه باید به جای انتظار عجولانه و انتشار زودهنگام بازی ناقص، بیشتر بر کیفیت و نوآوری در محصول نهایی متمرکز شوند. با پیشرفت فناوریهای جدید و استفاده از کنسولهای نسل بعد، امکانات انقلابی در گیمپلی، روایت و طراحی جهان باز مهیا میشود که نیازمند زمان و تمرکز است.
محدودیتهای اطلاعات فنی و گمانهزنیهای مسئولانه

تا امروز اطلاعات فنی بیشتری از TES 6 منتشر نشده، اما با توجه به روند توسعه سایر پروژههای بزرگ بتسدا، احتمالاً از موتور بازی جدید و تکنولوژیهای پیشرفته بهره خواهد گرفت. همچنین انتظار میرود قابلیتهای مدینگ گسترده حفظ شود که یکی از نقاط قوت مجموعه Elder Scrolls است. هرگونه ادعای تکنیکی فعلاً در حد حدس و گمان است و بهتر است منتظر اخبار رسمی باشیم.
مخاطبان و آیندهنگری: توصیههایی برای طرفداران

باتوجه به سابقه، طرفداران بازی باید نگاه واقعبینانه و صبری معقول داشته باشند. دنبال کردن آگهیهای رسمی بتسدا، فرصتهای استخدام در پروژه، و نمایشهای تکنیکی میتواند نمای بهتری از روند ساخت ارائه دهد. همچنین پایبندی به خبرهای معتبر و اجتناب از شایعات بیپایه به حفظ سلامت فضای بحث کمک میکند.
نکته پایانی: صبر در توسعه بازیهای غولآسا

The Elder Scrolls 6 نمونهای از پروژههای عظیم دنیای بازیهای ویدیویی است که نیازمند زمان، صرف دقت فنی و هنری است تا با کیفیتی مثالزدنی عرضه شود. تاریخچه بازیهای موفق جهان باز مانند Witcher 3 و Red Dead Redemption 2 نیز این موضوع را تایید میکند. در نهایت جایزه بزرگ، حفظ یک استاندارد نوآورانه و غنی در روایت، مکانیک بازی و جهانسازی است که مستلزم صبر و تحمل مخاطبان بهویژه جامعه فانتازیدوستان است.


