فرنچایز Predator که از دهه ۸۰ میلادی تاکنون بهعنوان یکی از نمادهای ژانر علمی-تخیلی و هیجانآور شناخته میشود، اینبار با محصولی انیمیشنی به نام Predator: Killer of Killers بازگشته که نه تنها تجربهای تازهنفس در روایت ارائه میدهد، بلکه از لحاظ بصری، سرشار از نوآوری و الهامگرفته از آثاری مانند Arcane و Spider-Verse است. این سریال کوتاه ۹۰ دقیقهای با کارگردانی Dan Trachtenberg و Joshua Wassung، نمونهای برجسته از تلفیق ژانر علمی-تخیلی، تاریخ و احساسات انسانی است که ارزش تحلیل دقیق را دارد.

یکی از ویژگیهای متمایز این مجموعه، ساختار سه-بخشی است که به رغم اینکه درونمایهی اصلی آن حول موجود افسانهای یائوتجا (Predator) میچرخد، اما تمرکز اصلی داستان ابتدا بر شخصیتهای انسانی و احساسات آنها گذاشته شده است. داستان از سال ۸۴۱ میلادی با روایت زندگی جنگجوی وایکینگ اورسا آغاز میشود که بهدنبال انتقام از قاتل پدرش است. این قسمت که با گامهای آهسته اما پرقدرت، ترکیبی از حالت خاطره و حس قهرمانی را نمایش میدهد، نمونهای فوقالعاده از خط داستانی دراماتیک است.
درادامه، داستان به دو برادر ژاپنی در دورهای حدود ۷۰۰ سال بعد میرسد که راههای متفاوتی برای بقا انتخاب کردهاند: یکی سامورایی و دیگری نینجا. این قسمت با کمترین دیالوگ ولی بیشترین تنش، بهواسطه کارگردانی دقیق در قاببندیها، طراحی صدای ماهرانه و موسیقی زیبای Benjamin Wallfisch یکی از نقاط برجسته سریال است. بخش سوم نیز، در جنگ جهانی دوم میگذرد و تمرکز بر خلبانی آمریکایی به نام تورِس دارد که با صمیمیت و گرمای شخصیتش، در دل مخاطب جا باز میکند و پس از مدتها، مخاطب یک چهره انسانی پرکشش در نیمه میانه روایت میبیند.

نکته مهم در این سریال انیمیشنی، سبک بصری آن است که توسط استودیو The Third Floor خلق شده و بیشباهت به سبک نقاشی دیجیتال پویای سریال Arcane و فیلمهای Spider-Verse نیست. رنگهای زنده، طراحیهای تکتک فریمها و ترکیب آنها با عناصر تاریک و مخوف موجودات سبک خود را به گونهای ساخته که انگار لحظاتی از درون بازیهای ویدئویی محبوب خارج شدهاند. مهمتر از همه، انعطاف انیمیشن برای طراحی موجودات مختلف یائوتجا بدون محدودیتهای دنیای واقعگرایانه و استفاده از نمادگرایی مانند شنلهای صدتیغ یا خون سبز درخشان باعث شده که دیدی جدید و متفاوت نسبت به فیلمهای قبلی این فرنچایز ارائه شود.
از نظر روایت، سریال Predator: Killer of Killers به خوبی توانسته پیوند بین داستانهای تاریخی و مدرن انسانها را با عنصر وحشت و هیجان بیگانهها ایجاد کند. برخلاف تمرکز صرف روی مبارزه و تکنولوژیهای پیشرفته شیطان فضایی، این انیمیشن به بحثهای فلسفی مانند میراث فرهنگی، تأثیر خشونت بر روان انسانی و پیچیدگیهای ذهنی شخصیتها پرداخته است. این رویکرد انسانمحور و عمیق، یادآور عناصری است که در فیلمهای موفقی مانند Godzilla Minus One دیدهایم، جایی که اکشن و هیولا بهانهای برای طرح دغدغههای انسانی شدهاند.
نکته دیگر که توجه علاقمندان ایرانی را جلب خواهد کرد، تمهای تاریخی و فرهنگی متنوع است؛ از فرهنگ وایکینگ گرفته تا سامورایی و جنگ جهانی دوم. این تنوع به علاوه شخصیسازی پررنگ شخصیتها و روایت آنها که با زبان تصویری غنی و دراماتیک همراه شده، پتانسیل بالایی دارد تا مخاطب ایرانی را که به تاریخ و فرهنگ و همچنین ژانرهای علمی-تخیلی علاقهمند است، تحت تأثیر قرار دهد.
البته برای طرفداران اصیل فرنچایز، انیمیشن شامل بخشهای فراوانی از ایستر اگها و ارجاعات ظریف به فیلمهای کلاسیک است؛ از جمله استفاده هوشمندانه از سلاحها و معرفی المانهایی که سالها انتظارشان میرفت تا در قالبی نو دیده شوند. همه اینها در کنار وعده یک دنیای پیچیدهتر که احتمالاً در آینده با فیلمهای بعدی مثل Predator: Badlands دنبال خواهد شد، نشان از مدیریت موفق و شناخت عمیق سازندگان نسبت به مخاطبان دارد.
از نگاه فنی، تصمیم به استفاده از فرم انیمیشن برای بازتعریف یک فرنچایز شناخته شده قدم جسورانهای است که علاوه بر جذابیت استایل بصری، توانسته موانع حقیقی تولید فیلم زنده از جمله محدودیتهای جلوههای ویژه و طراحی لباسهای پیچیده را رفع کند و دست سازندگان را برای خلاقیت در طراحی تجهیزات و موجودات بیگانه باز گذارد. این باعث شکلگیری پویایی جدید و قابل توجهی در صنعت رسانههای فانتزی میشود که بیش از پیش به مخاطبان حرفهای امکان تجربه تعاملی و بصری عمیقتر را میدهد.
در پایان، Predator: Killer of Killers نه تنها موفق شده تا پویایی، عمق دراماتیک و نوآوریهای بصری را به فرنچایز دیرینه Predator تزریق کند، بلکه مدل مناسبی برای ترکیب روایتهای تاریخی با ژانر علمی-تخیلی در شکل انیمیشن است. این مورد میتواند الگویی برای آثار آینده باشد که به دنبال ایجاد ترکیبی خلاقانه از فرهنگ، داستان و فناوریاند و توجه خاصی به دغدغههای روانشناسی شخصیتها دارند. مخاطبان ایرانی به واسطه علاقه روزافزون به داستانهای سهمگین و جلوههای بصری پویانماییشده، قطعاً از این اثر بهرهمند خواهند شد و آن را در زمره نمونههای بارز گذارهای مدرن در دنیای فانتزی قلمداد خواهند کرد.