صفحه اصلی > سریال و استاروارز : استار وارز: ویژن‌ها – فصل سوم؛ بازگشت به ریشه‌های ژاپنی و جست‌وجوی معنا در کهکشان

استار وارز: ویژن‌ها – فصل سوم؛ بازگشت به ریشه‌های ژاپنی و جست‌وجوی معنا در کهکشان

در دنیایی که سینمای انیمیشن و ژانر علمی–تخیلی روز‌به‌روز پیچیده‌تر و چندلایه‌تر می‌شن، مجموعه‌ی استار وارز: ویژن‌ها (Star Wars: Visions) یکی از جسورانه‌ترین تجربه‌ها در پیوند میان فرهنگ ژاپنی و اسطوره‌شناسی دنیای جنگ ستارگانه. این مجموعه‌ی آنتولوژی با سه فصل خود نشون داده که در دل بزرگ‌ترین فرنچایز علمی–تخیلی جهان هم هنوز می‌شه فضاهایی برای خیال‌پردازی آزاد و تجربی پیدا کرد.

فصل سوم که با شعار «بازگشت به ریشه‌های ژاپنی» در دیزنی پلاس (Disney+) منتشر شده، شامل ۹ اپیزود کوتاهه که هرکدوم توسط یکی از استودیوهای مطرح انیمه ژاپن ساخته شدن. این فصل درواقع بازگشتی‌ه به فضای کلاسیک جلد اول، اما با عمقی احساسی و تماتیک بسیار بیشتر.

میان سنت و نوآوری؛ جایی میان جدای و سامورایی

اولین چیزی که در مواجهه با فصل سوم به چشم میاد، تداوم تعادل میان عناصر آشنای دنیای استار وارز و ساختارهای انیمه‌ایه. در اپیزود The Duel: Payback ساخته‌ی تاکانوبو میزونو از استودیوهای Kamikaze Douga و ANIMA، لحن و میزانسن به‌وضوح از انیمه‌های سامورایی دهه‌ی ۶۰ الهام گرفته؛ سکوت‌های طولانی، نگاه‌های سنگین و ضربه‌هایی که با موسیقی دقیق زمان‌بندی شدن. این قسمت دنباله‌ای مستقیم بر اپیزود The Duel از فصل اول محسوب می‌شه و همزمان با وفاداری به فضای قدیمی، از زاویه‌ای تازه به مفهوم جدای و سیت نگاه می‌کنه، جایی که جدای خودش آنتاگونیسته و مفهوم خیر و شر عمداً وارونه می‌شه.

The Ronin in Star Wars Visions
صحنه‌ای از اپیزود The Duel: Payback

در سوی دیگه، اپیزود The Song of Four Wings ساخته‌ی هیرویاسو کوبایاشی از Project Studio Q، روایت شاعرانه‌تری داره؛ درباره‌ی سوگواری، تحول و انتخاب میان امید و فقدان. موسیقی این قسمت به لطف همکاری تائسه‌ی ایوازاکی (Taisei Iwasaki) و لودویگ فورسل (Ludvig Forssell)، فضای احساسی کم‌نظیری خلق کرده که نشون می‌ده موسیقی در این مجموعه فقط نقش تزئینی نداره، بلکه بخشی از هویت دراماتیک هر اپیزوده.

صحنه‌ای از اپیزود The Song of Four Wings

بازگشت استودیوهای افسانه‌ای و موسیقی به‌عنوان روایت

استودیوهای نام‌آشنا مثل TRIGGER، Kamikaze Douga، Kinema Citrus و Production I.G دوباره به پروژه بازگشتن و نتیجه، ترکیبی از ظرافت هنری، رنگ‌های اغراق‌شده و جزئیات مینیاتوری در طراحیه.
در اپیزود The Bounty Hunters، موسیقی قطعه‌ی Beyond Countless Words of Truth با اجرای شینا رینگو (Sheena Ringo) و آهنگ‌سازی مشترک ایوازاکی و فورسل، مرز میان ژانر اکشن و اپرای فضایی رو از بین می‌بره.

صحنه‌ای از اپیزود The Bounty Hunters

اپیزود The Ninth Jedi: Child of Hope ساخته‌ی نائویوشی شیوتانی (Naoyoshi Shiotani) از Production I.G هم هرچند از نظر روایت کمی نامتقارنه، اما به عنوان بذر یک سریال محدود در سال ۲۰۲۶ عمل می‌کنه و ادامه‌ی طبیعی افسانه‌های کهکشانیه.

صحنه‌ای از اپیزود The Ninth Jedi: Child of Hope

روایت در مرز انسانیت؛ از Black تا The Lost Ones

یکی از برجسته‌ترین قسمت‌های این فصل، اپیزود Black ساخته‌ی استودیوی David Productions (سازنده‌ی JoJo’s Bizarre Adventure و Fire Force) است.
داستان درباره‌ی یک استورم‌تروپر (Stormtrooper) هست که در دنیایی بی‌رحم و سرد گرفتار امپراتوری شده. بدون دیالوگ، با ساختاری غیرخطی و تصویرهایی سوررئال، این قسمت تماشاگر رو به سفری ذهنی می‌بره که بیشتر به مدیتیشن تصویری شبیه‌ه تا روایت کلاسیک. کارگردان، شینیا اوهیرا (Shinya Ohira)، با تجربه‌ی کار در Akira و Spirited Away، تونسته فرم آوانگاردی خلق کنه که هم یادآور Fantasia است و هم نقدی بی‌رحمانه به ماهیت جنگ و فقدان هویته.

Black segment from Star Wars: Visions
تصویری از اپیزود Black

از سوی دیگر، اپیزود The Lost Ones درباره‌ی یک جدای در فرار، فضای تیره و تراژیکی داره. با وجود محدودیت زمانی کوتاه، قدرت روایی و بار احساسی بالایی داره و یکی از نمونه‌های موفق تلفیق انیمه با فلسفه‌ی شرقی به شمار میاد.

Star Wars Visions Volume 3 Village Bride
تصویری از اپیزود The Lost Ones

The Bird of Paradise نیز تجربه‌ای بصری خیره‌کننده است؛ داستان قهرمانی نابینا که در میان رنگ و نور و موسیقی، امیدش را بازیابی می‌کند، نمونه‌ای کم‌نظیر از شاعرانه‌ترین لحظات این فصل.

A Jedi Padawan holding a red blade in Bird of Paradise
صحنه‌ای از اپیزود The Bird of Paradise

زنان، امید و انتخاب؛ چرخش اخلاقی کهکشانی

فصل سوم ویژن‌ها بیش از هر زمان دیگری بر نقش زنان تمرکز داره. شش اپیزود از نه اپیزود، قهرمانان زن مستقل، مبارز و در عین حال انسانی رو نمایش می‌دن؛ زنانی که دیگر سایه‌ی شخصیت‌های مرد نیستند، بلکه موتور اصلی حرکت داستان‌اند.
این تغییر زاویه‌ی دید، برای فرنچایزی مثل استار وارز (Star Wars) که اغلب زنان را به‌عنوان مکمل شخصیت‌های مرد می‌دید، گامی بنیادین محسوب می‌شود. در این فصل، قهرمانان زن بر اساس اراده‌ی خود رشد می‌کنند و رهبران واقعی شورش‌ها و تغییرات می‌شوند.

از سوی دیگر، مضمون اصلی مجموعه حول محور امید، همدلی و وجدان اخلاقی می‌چرخه؛ نیروهایی انسانی‌تر از The Force. این فصل یادآوری می‌کنه که قهرمانی همیشه به لایت سیبر یا تبار اسکای‌واکر نیاز نداره؛ گاهی یک اسمگلر، خلبان یا حتی یک سرباز تردیدآمیز امپراتوری هم می‌تونه نماد انسانیت در تاریکی باشه.

تصویرسازی و زیبایی‌شناسی؛ گفت‌وگوی دو فرهنگ

از نظر بصری، فصل سوم به طرز درخشانی میان سنت‌های طراحی انیمه و زیبایی‌شناسی غربی پل زده. ترکیب رنگ‌های مهار‌شده‌ی ژاپنی با نورپردازی تئاتریکال غربی، به ویژه در اپیزودهایی مثل The Smuggler و Yuko’s Treasure، باعث شده این فصل هم برای مخاطب انیمه‌دوست و هم برای تماشاگر سینمای جریان اصلی جذاب باشه.
در Yuko’s Treasure حتی ردپایی از طنز کلاسیک انیمه‌های دهه‌ی ۹۰ دیده می‌شه و حضور استیو بوشمی (Steve Buscemi) به عنوان آنتاگونیست، بعد تازه‌ای از کمدی سیاه رو وارد سری کرده.

Star Wars Visions Volume 3 Yuko's Treasure
تصویری از اپیزود Yuko’s Treasure

موسیقی؛ زبان دوم کهکشان

یکی از ستون‌های اصلی این فصل موسیقیه. هر اپیزود با امضای شنیداری خاص خودش ساخته شده و در کنار تصویر، هویت روایی مستقل داره. از جاز فلسفی در Black گرفته تا ریتم‌های سنتی ژاپنی در The Duel: Payback، موسیقی به‌معنای واقعی به جای دیالوگ حرف می‌زنه.
آهنگسازانی چون تائسه‌ی ایوازاکی (Taisei Iwasaki) و لودویگ فورسل (Ludvig Forssell)، هر کدوم در امتداد سبک خودشون، با مهارت صدا رو به زبان احساسی مشترک تبدیل کردن؛ زبانی که پل میان شرق و غربه.

نگاهی فلسفی به آینده‌ی ویژن‌ها

فصل سوم ویژن‌ها شاید از نظر جغرافیایی و فرهنگی محدودتر از جلد دوم باشه، اما از نظر تماتیک و احساسی پخته‌تره. بازگشت به استودیوهای ژاپنی، انسجام فنی و بصری بیشتری به مجموعه داده و در عین حال اجازه داده سازندگان با نگاهی درون‌گراتر به مفاهیمی مثل گناه، رهایی، امید و وجدان بپردازن.

این فصل اثبات می‌کنه که انیمیشن هنوز اصیل‌ترین زبان برای روایت در جهان جنگ ستارگانه؛ زبانی که می‌تونه از خیر و شر فراتر بره و به جایی برسه که تنها انسانیت و انتخاب باقی می‌مونه.

Star Wars Visions Volume 3 The Bird of Paradise

Star Wars: Visions Volume 3 فراتر از یک مجموعه‌ی سرگرم‌کننده است؛ بیانیه‌ای هنری درباره‌ی قدرت روایت، تعامل فرهنگی و بازتعریف مفهوم قهرمانی در دنیایی کهکشان‌دور‌دست. از نگاه فرمی، ترکیبی از مدرن‌ترین انیمیشن ژاپنی با فلسفه‌ی درونی استار وارز است؛ از منظر مفهومی، پلی میان دو تمدن و دو جهان‌بینی.

اگر جلد اول نشانه‌ای از جسارت و جلد دوم نماد همکاری جهانی بود، جلد سوم نقطه‌ی تعادل میان درون‌نگری، اصالت و بلوغه؛ اثری که به ما یادآوری می‌کنه در میانه‌ی تاریکی، هنوز نورِ همدلی قوی‌ترین نیروست.

برچسب ها :

رادین کاظمی

مقالات مرتبط

تحول مهم در شخصیت الون در فصل پنجم چیزهای عجیب

در فصل پنجم چیزهای عجیب، الون به توانایی جدیدی مجهز شده است که پرش تله‌کینتیک نام دارد و الهام گرفته از قدرت‌های واندا ماکسیموف در MCU است. این تحول به تقابل شدیدتر وکنا با الون در قالبی سینمایی‌تر و به‌روزتر جان می‌بخشد.

آبان 17, 1404

چرا سریال IT یعنی Welcome to Derry به سومین افتتاحیه پربیننده HBO تبدیل شد؟

با بررسی دلایل موفقیت سریال IT و معرفی این مجموعه ترسناک محبوب در ادامه، همراه فانتازیو باشید.

آبان 16, 1404

پتانسیل ژانر وحشت در جهان استار وارز نادیده گرفته شده است

چرا پتانسیل ژانر وحشت در جهان استار وارز نادیده گرفته شده است؟ با فانتازیو در ادامه این مطلب همراه باشید.

آبان 16, 1404

دیدگاهتان را بنویسید