صفحه اصلی > سریال : پسران؛ پایان یک دوران تاریک در ژانر ابرقهرمانی

پسران؛ پایان یک دوران تاریک در ژانر ابرقهرمانی

در آستانه طلوع یک عصر تازه در ژانر ابرقهرمانی، سریال پسران (The Boys) با فصل پنجم و پایانی خود بازمی‌گردد تا با نبرد نهایی علیه شرکت وات (Vought) و گروه سون (The Seven)، پرده از ماجراهای تاریک و خشونت‌آمیزش بردارد. از زمان آغاز پخش در سال ۲۰۱۹، این سریال به عنوان یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین آثار در دنیای ابرقهرمانان شناخته شده است؛ اثری که با تلفیق کلیشه‌های رایج ژانر و نگاهی تلخ و انتقادی از قدرت، فضای بدبینانه‌ای را ترسیم کرده که کمتر اثری تا به امروز جرات ارائه آن را داشته است.

پسران در قله محبوبیت ژانر ابرقهرمانی ظاهر شد؛ دوره‌ای که مارول (Marvel) موفق به پایان دادن به حماسه ابدیت (Infinity Saga) شده بود و دی‌سی (DC) به آرامی دنیای سینمایی خود را بنا می‌کرد. با تولید بیش از نیم دو جین فیلم و سریال بزرگ سالانه، این سریال یک فضای متفاوت و انتقادی به دنیای ابرقهرمانان تزریق کرد، فضایی که در آن ابرقهرمان‌ها نه مظهر خوبی محض، بلکه نماد فساد، قدرت‌طلبی، و بازی‌های سیاسی بودند که دنیای واقعی را به سوی یک دیستوپیا سوق می‌دهند.

از جنبه فرهنگی، پسران توانست پدیده‌ای اجتماعی-سیاسی بسازد که در آن نظرات ناعادلانه و تلخ درباره قدرت و سوءاستفاده از آن مطرح می‌شد. این نوع روایت که با صحنه‌های خشن و شوکه‌کننده همراه بود، نقدی بر جریان غالب مارول و دی‌سی بود که گرایش به مثبت‌گرایی و امیدواری داشتند. پسران با این رویکرد تلخ، نوری تازه در دل اغلب روایت‌های ابرقهرمانی دم‌دستی و تکراری افکند و برای مخاطبی که از کلیشه‌های رایج خسته شده بود، حکم یک انقلاب را داشت.

تحول ژانر ابرقهرمانی؛ از سایه به نور

با حرکت ژانر ابرقهرمانی به سمت نوری بیشتر و امیدبخش‌تر، فضای سریال‌هایی مانند پسران که جزیره‌هایی از تلخی و بی‌رحمی بودند، در حال محدود شدن است. موفقیت فیلم‌هایی چون جدیدترین ساخته سوپرمن (Superman) با رنگ و لعابی فانتزی، پرجنب‌وجوش و خوش‌بینانه، نشانه واضحی است از تغییر جهت ذائقه عمومی. حتی آثاری با ریشه‌های واقع‌گرایانه مانند تاندربولتز (Thunderbolts) نیز فضا را برای روایت‌های انسانی و مثبتی باز کرده‌اند که مخاطب را به امید و دوستی دعوت می‌کنند.

این تغییرات، بار سنگینی بر دوش پسران گذاشته است؛ چون پایه و اساس این سریال بر تاریکی، تلخی و انتقاد اجتماعی استوار است، به گونه‌ای که برون‌ رفت از این فضای ملهم از واقع‌گرایی سخت خواهد بود. از همین رو، پایان کنونی سریال در زمان مناسب اتفاق می‌افتد تا نه تنها یک داستان به پایان برسد، بلکه پلی میان دوره‌ای تاریک و واقع‌گرایانه و دوران نوین پرامید و رنگارنگ ژانر باشد.

انتظارات از فینال

پایان هر اثر ماندگار باید هم‌پای عمق و پیچیدگی داستان آن باشد تا مخاطب را راضی نگه دارد. سریال پسران که فصل‌های متوالی آن داستان‌هایی پیچیده و شخصیت‌هایی چندبعدی را روایت کرده است، نیاز دارد تا در فینال بتواند تمام نخ‌های داستانی مهمش را به شکلی منطقی و تاثیرگذار ببندد. از تقابل نمادین بیلی بوچر (Billy Butcher) و هوم‌لندر (Homelander) گرفته تا پیامدهای سیاسی که ابرقهرمان‌ها را به گردانندگان قانون تبدیل کرد.

اگر فینال این سریال بتواند شکوه و عمق لازم را حفظ کند، پسران جایگاه خود را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و بحث‌برانگیزترین سریال‌های ژانر ابرقهرمانی تثبیت خواهد کرد و احتمالا راه را برای اسپین‌آف‌هایی همچون نسل وی (GEN V) و ظهور وات (Vought Rising) هموار کند، که بتوانند در دنیای جدید، روایت‌های نو را پی بگیرند.

پسران از 8 آوریل (۱۹ فروردین ۱۴۰۵) به روی آمازون پرایم بازخواهد گشت تا با یک انفجار روایت، پرده از پایان کاری ماندگار بردارد.

برچسب ها :

رادین کاظمی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید