فیلم چینساو من: آرک ریزه (Chainsaw Man: Reze Arc) از همون روز اول اکرانش تونست همه نگاهها رو سمت خودش ببره. این انیمهفیلم که دنباله مستقیم فصل اول چینساو من (Chainsaw Man) محسوب میشه، با داستانی پر از هیجان، خون، عشق و تراژدی، باکسآفیس ژاپن و حتی کره جنوبی رو تسخیر کرده. ساخته جدید استودیو ماپا (MAPPA) با کارگردانی تاتسویا یوشیهارا (Tatsuya Yoshihara) و فیلمنامه هیروشی سِکو (Hiroshi Seko)، بر پایه مانگای معروف تاتسوکی فوجیموتو (Tatsuki Fujimoto) ساخته شده و بخش ریزه از داستان رو روایت میکنه؛ بخشی که طرفدارای مانگا مدتها منتظر دیدنش بودن.
سلطه چینساو من بر باکسآفیس ژاپن
از روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ (۱۹ سپتامبر ۲۰۲۵) تا اواسط مهرماه، چینساو من چهار هفته پیاپی صدر جدول باکسآفیس ژاپن رو در اختیار داشت. فقط در آخر هفته چهارم (۱۸ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۴ / ۱۰ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۵)، فیلم تونست حدود ۶۴۳ میلیون ین (۴.۳۵ میلیون دلار) بفروشه و فروش کل خودش رو به ۵.۷ میلیارد ین (تقریباً ۳۸.۵ میلیون دلار) برسونه. با ۳.۷۴ میلیون بلیت فروختهشده در کمتر از یک ماه، چینساو من الان چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۵ در ژاپنه و حتی از بلاکباستری مثل مأموریت غیرممکن: روزشمار نهایی (Mission: Impossible – The Final Reckoning) جلو زده.
رقابت سخت با شیطانکش و دیگر غولها
در همون هفتهای که چینساو من صدرنشین بود، فیلم لایو اکشن پنج سانتیمتر در ثانیه (5 Centimeters per Second) تونست با فروش ۴۰۲ میلیون ین رتبه دوم رو بگیره. اما نکته جالب اینجاست که حتی شیطانکش: قلعه بینهایت (Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Infinity Castle) که ۱۳ هفتهست در سینماها میچرخه، تونست فقط ۳۰۶ میلیون ین در اون هفته بفروشه. برای مقایسه، وقتی یه عنوان مثل دیمن اسلیر نتونه چینساو من رو از صدر پایین بکشه، یعنی ما با یه پدیده واقعی طرفیم.
صعود چینساومن در باکسآفیس کره جنوبی
موفقیت چینساو من فقط به ژاپن ختم نشد. در کره جنوبی هم این فیلم از ۱۸ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۴ (۱۰ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۵) به صدر جدول فروش رسید. طبق آمار رسمی KOBIS، چینساو من تونست با ۲.۴ میلیون دلار فروش و بیش از ۳۲۴ هزار تماشاگر، سهم ۲۷.۶ درصدی از بازار سینما رو تصاحب کنه. از زمان اکرانش در ۲ مهر ۱۴۰۴ (۲۴ سپتامبر ۲۰۲۵)، فروش کلی فیلم در کره به ۱۳.۷ میلیون دلار رسیده؛ رقمی که اون رو در کنار فیلمهای بومی پرفروشی مثل رئیس (Boss) قرار میده. حتی رقابت با کارگردان بزرگی مثل پارک چان ووک (Park Chan-wook) هم نتونسته چینساو من رو متوقف کنه.

داستانی پر از خون، عشق و فاجعه
آرک ریزه از اون بخشهای احساسی و سنگین داستانه که تضاد زیبایی بین عشق و خشونت رو نشون میده. دنجی (Denji) بعد از اتفاقات فصل اول، با دختری به اسم ریزه (Reze) آشنا میشه؛ دختری که در ظاهر مهربونه ولی پشت لبخندش رازی تاریک پنهانه. رابطه این دو شخصیت بین معصومیت و خیانت در نوسانه و فیلم به شکلی سینمایی و تأثیرگذار این تضاد رو به تصویر میکشه. ماپا با طراحیهای چشمنواز، فضاسازی تاریک و اکشن دیوانهوار خودش، موفق شده این بخش از مانگا رو طوری اقتباس کنه که حتی سختگیرترین طرفداران هم لبخند رضایت بزنن.
بازیگران صداپیشه و موسیقی نفسگیر
تمام صداپیشگان اصلی انیمه برگشتن: کیکونوسوکه تویا (Kikunosuke Toya) در نقش دنجی، رِینا اوئِدا (Reina Ueda) در نقش ریزه و فائروز آی (Fairouz Ai) در نقش پاورو (Power). موسیقی متن هم مثل همیشه شاهکاره؛ ساخته کنسوکه اوشیو (Kensuke Ushio). ترانه اصلی فیلم با نام Iris Out رو کنشی یونهزو (Kenshi Yonezu) خونده؛ همون خوانندهای که آهنگ معروف Kick Back فصل اول رو اجرا کرده بود. این بار هم یونهزو با هیکارو اوتادا (Hikaru Utada) همکاری کرده و با آهنگ Jane Doe تیتراژی خلق کرده که حال و هوای فیلم رو بهزیبایی جمعبندی میکنه.
اکران جهانی و استقبال بیسابقه
فیلم توسط توهو (Toho) در ژاپن و توسط کرانچیرول (Crunchyroll) و سونی پیکچرز ریلیزینگ (Sony Pictures Releasing) در سراسر دنیا پخش شده. اکران در بیش از ۸۰ کشور انجام شده و نسخههای IMAX، 4DX و Dolby Cinema هم در اختیار تماشاگرها قرار گرفته. در بسیاری از کشورهای آسیایی، چینساو من در هفته اول اکرانش رتبه اول باکسآفیس رو تصاحب کرد و حتی برخی منتقدها ازش بهعنوان پدیده جدید انیمه در سینما یاد کردن.

چینساو من فقط یک انیمه نیست
فروش فوقالعاده چینساو من: آرک ریزه در ژاپن و کره جنوبی ثابت کرد که این عنوان فقط یه انیمه محبوب نیست، بلکه یه پدیده فرهنگیه که داره دنیا رو تسخیر میکنه. ترکیب عشق و مرگ، روایت احساسی و اکشن خالص، و البته اجرای فنی فوقالعاده استودیو ماپا باعث شده این فیلم در تاریخ انیمهفیلمها جای خاصی پیدا کنه. بهجرأت میشه گفت چینساو من حالا تبدیل شده به معیاری تازه برای اقتباسهای مانگایی؛ فیلمی که نهتنها طرفدارها رو راضی کرده، بلکه سطح انتظارات از کل صنعت انیمه رو بالا برده.