فیلم دیمن اسلیر: قلعه بینهایت (Demon Slayer: Infinity Castle) این روزها حسابی ترکونده. نه فقط رکوردهای باکسآفیس ژاپن رو جابهجا کرده، بلکه جدی جدی داره خودش رو برای اسکار آماده میکنه و میخواد وارد رقابت بهترین فیلم انیمیشن بشه. داستان نبرد تانجیرو کامادو (Tanjiro Kamado) و گروه هاشیراها وسط اون قلعه عجیب و بیپایان، فقط یه اکشن خوشگل نیست؛ نشونهایه از اینکه انیمه تونسته به یه سطح جهانی برسه.
از همون روزای اول، کرانچیرول (Crunchyroll) و استودیوی یوفوتیبل (ufotable) روی ارتباط با طرفدارا حسابی سرمایهگذاری کردن؛ از حضور پررنگشون تو کامیک کان (Comic-Con) گرفته تا تجربههای واقعیت مجازی و تعاملات خاصی که با مخاطب داشتن. حتی موسیقی لیزا (LiSA) هم مثل همیشه کاملاً فضای فیلم رو شارژ کرده و باعث شده طرفدارها احساس کنن دیمن اسلیر فقط یه فیلم نیست، یه تجربهست.

اونجایی که فیلم واقعاً میدرخشه، بخشهای فنی و هنریشه. یوفوتیبل همیشه استاد فضاسازی و نورپردازی بوده و اینبار هم کاری کرده که آدم رو یاد کارای بزرگی مثل شهر ارواح (Spirited Away) از هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) یا فیلمهای ماکوتو شینکای (Makoto Shinkai) میندازه. همین کیفیت باعث شده اسکار به این فیلم جدی نگاه کنه، چون بهمعنی واقعی کلمه یک اثر سینماییه، نه یه ادامه تلویزیونی.
کریستوفر برگر (Christopher Barger) از کرانچیرول هم گفته که از همون اول تصمیم داشتن این داستان رو سینمایی تعریف کنن، چون قلعه بینهایت فقط روی پرده بزرگ حقش ادا میشه. راهول پورینی (Rahul Purini) هم معتقده این فیلم باید فراتر از طرفدارای انیمه دیده بشه و تو جمع آثار جهانی شناخته بشه، نه فقط داخل جامعه انیمه.
نکته جذاب ماجرا اینه که قلعه بینهایت فقط قسمت اول از یه سهگانهست و دو قسمت دیگه هم در راهن، هرچند هنوز تاریخ انتشار دقیقشون اعلام نشده. ولی با این موفقیت، کاملاً معلومه که ادامهها هم غوغا میکنن.
از نظر فروش هم فیلم فوقالعاده بوده: فقط تو افتتاحیه چین ۵۲.۴ میلیون دلار فروخت و فروش جهانیاش از ۷۳۰ میلیون دلار عبور کرد. این یعنی حتی از فروش جهانی فیلم سوپرمن ۲۰۲۵ (Superman 2025) با بازی دیوید کورنسوت (David Corenswet) که ۶۱۵.۲ میلیون دلار فروخت هم جلو زده. برای یه انیمه، این رکورد کاملاً تاریخی و غیرقابل چشمپوشیه.
در نهایت، دیمن اسلیر داره قدم بزرگی برای ثبت اسم خودش تو تاریخ سینما برمیداره. این فقط یه موفقیت تجاری نیست؛ یه نقطه عطف برای کل صنعت انیمهست. اگر این مسیر ادامه پیدا کنه، احتمالاً خیلی زود شاهد حضور پررنگتر انیمه تو جوایز مهم سینمایی جهان خواهیم بود.


