صنعت انیمه ژاپن توی سال ۲۰۲۴ یکی از اون رکوردهایی رو زد که واقعاً همه رو حیرتزده کرد؛ ۳.۸ تریلیون ین درآمد، یعنی حدود ۲۵ میلیارد دلار. این رقم نسبت به سال قبل ۱۴.۸ درصد رشد داشته و طبق گزارش انجمن انیمیشن ژاپن (AJA)، خیلی فراتر از انتظارها ظاهر شده. دیگه کاملاً مشخصه که انیمه فقط یه سرگرمی داخلی نیست؛ یه پدیده جهانیه که هر سال داره بزرگتر میشه.
جالبتر اینکه ۵۶٪ از کل این درآمد از خارج از ژاپن به دست اومده؛ چیزی حدود ۲.۱۷ تریلیون ین. یعنی بازار جهانی، الان ستون اصلی صنعت انیمه شده و فروش داخلی کمکم داره به رتبه دوم میرسه. از سال ۲۰۲۰ به بعد همین اتفاق افتاد و حالا هم این اختلاف داره بیشتر میشه.
این موفقیت بزرگ بیدلیل هم نیست؛ شرکتهای ژاپنی واقعاً استراتژیهای هوشمندانهای رو پیش گرفتن. از فروش لایسنس انیمهها به سرویسهای استریم جهانی گرفته تا عرضه کالاهای جانبی، اکشن فیگورها، همکاری با برندها و حتی برگزاری رویدادهای بینالمللی. الان ۱۶۰ رویداد مرتبط با انیمه در ۵۰ کشور برگزار میشه و این تعداد هم همچنان رو به افزایشه. یعنی انیمه عملاً تبدیل شده به یک نیروی اقتصادی قدرتمند.
نمونههای موفق این روند رو همه میشناسیم؛ دیمن اسلیر (Demon Slayer) با یک فیلم تونست گیشه جهانی رو جارو کنه، یا چینساو من (Chainsaw Man) که از روز اول تبدیل شد به ترند جهانی و بازار عظیمی از فندومها و کالاهای مرتبط رو راه انداخت. اینها نشونههایی هستن که نشون میدن انیمه دیگه فقط «مخصوص دوستداران خاص» نیست؛ تبدیل شده به یک جریان فرهنگی بینالمللی.

از طرف دیگه، دولت ژاپن هم وارد عمل شده و برنامهای به نام New Cool Japan معرفی کرده؛ هدفش اینه که تا سال ۲۰۳۳ درآمد صنایع فرهنگی رو به ۲۰ تریلیون ین برسونه. درواقع یه نقشه راه ملی برای جهانیسازی انیمه و فرهنگ پاپ ژاپن طراحی شده؛ یه چیزی شبیه موج کرهای، اما با نسخه ژاپنی.
در رویداد TIFFCOM هم میشه پتانسیل جهانی انیمه رو خیلی واضح دید. شرکتهایی مثل Bandai Namco با گاندام (Gundam)، استودیو Toho با گودزیلا (Godzilla) و Studio 4℃ با فیلم ChaO، که قرار شده در بیش از ۲۰ کشور پخش بشه، همه دارن روی گسترش جهانی IPهای خودشون کار میکنن.
به گفته تسو فوجیمورا، تهیهکننده وان پیس (One Piece)، موفقیت IPهای ژاپنی روی سه ستون اصلی بنا شده:

۱. بازار داخلی فوقالعاده بزرگ برای مانگا و انیمه
۲. پخش جهانی از طریق استریمینگ
۳. برندهای قدرتمند بازی مثل Sony و Nintendo
بهگفته او، همین ترکیب باعث شده انیمه و مانگا تبدیل به برندهایی بشن که توان رقابت با هالیوود رو هم دارن.
با این روندها، آینده صنعت انیمه از همیشه روشنتره. امروز انیمه فقط یک ژانر نیست؛ یک زبان جهانیه. از امریکا تا اروپا، از خاورمیانه تا آمریکای جنوبی، نسل جدید با انیمه بزرگ میشه و هر سال منتظر آثار جدیدتره.
در مجموع، انیمه ژاپن وارد یک دوره طلایی دیگه شده؛ دورهای که توش هم محبوبیت جهانی بیشتره، هم درآمدها بالاتر، هم نفوذ فرهنگی گستردهتر. انیمه الان یکی از مهمترین سفیرهای فرهنگی ژاپنه و به وضوح دوران جدیدی از جهانیشدن رو شروع کرده.


