یک فیلم فانتزی، همواره به عنوان بوم گستردهای برای خلق جهانهای نو و بیقاعده شناخته میشود، جایی که قواعد فیزیک زیر سوال میروند و جادو نه فقط یک عنصر داستانی، بلکه نیرویی ملموس است. این ژانر، در بهترین حالت، میتواند تصویری تمامعیار از مبارزات انسانی بر سطحی عظیمتر و اسطورهایتر ارائه دهد؛ اما وقتی دقت، تعادل و ظرافت در روایت و ساخت از بین برود، چه؟
داستانهایی که وعده فتح جهانهای جدید میدهند، در دام مشکلات اجرایی و فنی فرو میریزند و به شکستهایی تلخ در گیشه و نقد تبدیل میشوند. در این نوشتار، به تحلیل هفت فیلم فانتزی میپردازیم که با وجود داشتن ایدههای بکر و پتانسیل بالا، در اجرا و روایت دچار لغزشهای جدی شدهاند و درسهای کلیدی برای فیلمسازان آینده ارائه میکنند. با فانتزیمگ همراه باشید.
1.فیلم Mortal Engines

ایده اصلی: جهانی پساآخرالزمانی که در آن شهرهای متحرک یکدیگر را شکار میکنند، جایگزین نوآورانهای برای کلیشههای زامبی محور و آخرالزمانی.
نقطه ضعف: روایت فیلم سریع وارد مسیر کلیشههای نوجوان پسند شد و داستان انتقام در مقابل دیدهبانی سیاسی و ساختاری پرعمق جهان مکانیکی، از اهمیت افتاد. شخصیتها، از جمله نقش هرا، فرصت پرداخت بیشتر نداشتند و تمرکز بیش از حد روی اکشن، تجربهی مخاطب را کمرنگ کرد.
2. فیلم The Brothers Grimm

ایده اصلی: تلاقی تاریخچه دو داستانپرداز معروف با افسانههای خرافی و یک رویکرد اسطورهای در سبک گوتیک به کارگردانی تری گیلیام، کارگردانی که همواره جهانهای عجیب و ساختاری منسجم خلق میکند.
نقطه ضعف: اختلافات شدید بین تهیهکننده و کارگردان باعث شد فیلم در تعادل لحن (کمدی، ترسناک، ماجراجویی) ناکام بماند و خلق شخصیتها و فضاسازی متأثر از تدوین نامنظم و افکتهای بصری ضعیف گشت.
3. فیلم Inkheart

ایده اصلی: قدرت جادویی فراخواندن شخصیتهای کتابها به دنیای واقعی، بر اساس رمانی که به عشق به کتابها و روایت میپردازد.
نقطه ضعف: فیلمنامه و تولید آن به سرعت پیچیدگیهای رمان را تخفیف داد و فضاسازی جادویی به ابزاری ساده برای پیشرفت داستان تبدیل شد؛ در این فیلم خبری از عمق و لذت کشف جادو نیست.
4. فیلم Bright

ایده اصلی: اجتماع مدرنی که نژادهای فانتزی و انسانها کنار هم زندگی میکنند و داستانی پلیسی که میتواند گویای اختلافات نژادی و اجتماعی باشد.
نقطه ضعف: متون دیالوگی و روایی صرفا توضیح دهنده و آکادمیک ارائه شدند، به جای اینکه از طریق نمایش و تعاملهای لایهدار شخصیتها منتقل شوند؛ در نتیجه، فیلم به یک اکشن معمولی تبدیل شد که از پتانسیل پنهانش به شدت فاصله داشت.
5. فیلم Clash of the Titans

ایده اصلی: اقتباسی از اسطورههای یونانی با حضور خدایان و قهرمانان، فرصتی برای یک تراژدی سینمایی و تصویرسازی شکوهمند.
نقطه ضعف: ضعف فنی در پساتولید (تبدیل به 3D ناپخته) و کاهش شخصیتپردازی پرسیوس به قهرمانی کلیشهای و اکشن بیهویت، روایت را کاملا زمین زد.
6. فیلم Gods of Egypt

ایده اصلی: بازآفرینی خدایان مصر باستان به عنوان ابرقهرمانانی طلایی که میتوانند تبدیل شوند؛ تنوع داستانی در جایی که اسطوره یونان و نورس غالب است.
نقطه ضعف: قضاوتهای نادرست در انتخاب بازیگر، عدم اقتدار فرهنگی، ترکیب بیش از حد صحنههای پرده سبز و CGI ضعیف و روایت سردرگم که هیچ خط عشقی یا درگیری معناداری ندارند.
7. فیلم The Last Airbender

ایده اصلی: اقتباس از یک انیمیشین افسانهای که ترکیبی هوشمندانه از فلسفه، مبارزه و فرهنگ شرقی ارائه میدهد.
نقطه ضعف: انتخاب بازیگران بیربط، حذف طنز و روح کمدی، خشکی دیالوگها و جلوههای ویژه ضعیف، همه دست به دست هم دادند تا این تبدیل به یک ضد نمونه از اقتباس موفق شود.
کدام یک از این فیلمها لایق یک بازسازی مجدد با تیمی خلاق و بهتر است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


