در دورانی که سینمای فانتزی یکی از ستونهای اصلی صنعت سرگرمی شده است، خرید حقوق اقتباس مجموعه کتابهای موجودات ناممکن (Impossible Creatures) به قلم کترین روندل (Katherine Rundell) توسط شرکت دیزنی (Disney) را میتوان یکی از هوشمندانهترین تصمیمهای این استودیو در سالهای اخیر دانست. این حرکت نهتنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر فرهنگی و ژانری نیز اهمیتی ویژه دارد، چرا که شاید دیزنی با این پروژه در پی خلق دنیایی تازه باشد که بتواند در نبود فرنچایزهایی مانند هری پاتر (Harry Potter)، دوباره سلطه خود را بر ژانر فانتزی تثبیت کند.

روندل، نویسنده بریتانیایی تحسینشده، نخستین نویسنده کودک از بریتانیا پس از جی. کی. رولینگ (J.K. Rowling) است که توانسته بهطور همزمان صدر جدول فروش کتابهای کودکان در بریتانیا و آمریکا را از آنِ خود کند. این موفقیت نهفقط نشانه استقبال مخاطبان از آثار او، بلکه تأییدی بر ظرفیت بالای جهان داستانیاش است؛ جهانی که حالا در کانون توجه دیزنی قرار گرفته است. روندل علاوه بر نگارش، فیلمنامهنویسی اقتباس سینمایی دو جلد نخست را نیز برعهده دارد و در کنار شریک خلاقش، چارلز کولیر (Charles Collier)، تهیهکننده این پروژه است.
داستان در دنیایی خیالی به نام آرشیپل گویموریا (Archipelago of Gomorrah) جریان دارد؛ جایی دورافتاده و پررمز و راز که کریستوفر (Christopher)، قهرمان جوان داستان، درگیر سفری میشود که مرز میان علم، جادو و اسطوره را از میان برمیدارد. او به جزایری قدم میگذارد که پر از موجودات افسانهای هستند، اما جادوی این جهان در حال افول است و نبرد برای نجات آن به هستهی روایت تبدیل میشود. این تم درباره افول جادو و تلاش برای احیای آن، یادآور درونمایههای آثار کلاسیکی همچون هری پاتر و ارباب حلقهها (The Lord of the Rings) است، هرچند با بیانی انسانیتر و لطیفتر.

از منظر سینمایی، پروژه موجودات ناممکن پتانسیل بالایی دارد. چشمانداز جزایر مهآلود، موجودات خارقالعاده و جهانی که مرز خیال و واقعیت را در هم میشکند، همان بستری است که دیزنی میتواند با جلوههای بصری و روایت پرشکوهش به شکلی خیرهکننده جان ببخشد. البته چالش اصلی، انطباق این جهان ادبی با نیازها و سلیقه مخاطب مدرن است؛ تماشاگر امروز انتظار دارد فانتزی علاوه بر جلوههای بصری، از نظر احساسی و شخصیتپردازی نیز چندلایه و تأملبرانگیز باشد.
قرارداد استودیوی فیلمسازی روندل یعنی ایمپاسیبل فیلمز (Impossible Films) با دیزنی شامل «حق اولین نگاه» (First-Look Deal) به آثار آیندهی او نیز میشود. این یعنی دیزنی بهوضوح در پی ساخت یک فرنچایز بلندمدت است؛ مدلی که پیشتر با موفقیت در دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) و جنگ ستارگان (Star Wars) اجرا کرده بود.
گزارشها حاکی از آن است که این قرارداد چندمیلیوندلاری، بخشی از راهبرد جدید دیزنی برای سرمایهگذاری در IPهای تازه و پرپتانسیل است. باب ایگر (Bob Iger)، مدیرعامل دیزنی، در بیانیهای تأکید کرده که روندل و تیمش «بهترین گزینه برای جانبخشی به این جهان خیالی» هستند. حضور خود نویسنده در فرآیند تولید و فیلمنامهنویسی میتواند تضمینی برای وفاداری اقتباس به روح اصلی کتابها باشد؛ موضوعی که همیشه یکی از دغدغههای اصلی منتقدان و طرفداران ژانر فانتزی بوده است.
با بازگشت موج فانتزیهای ادبی به سینما، از دنیای جادوگرها گرفته تا روایتهای فلسفیتر، پروژه موجودات ناممکن میتواند به یکی از مهمترین آثار فانتزی دههی آینده تبدیل شود. دیزنی بهخوبی میداند که موفقیت در این ژانر تنها با جلوههای ویژه به دست نمیآید، بلکه نیازمند قلب تپندهی داستان است؛ همان چیزی که در نوشتههای روندل بهروشنی دیده میشود.
برای طرفداران دنیای فانتزی و خوانندگان فانتازیو، این پروژه فرصتی است برای مشاهده چگونگی تولد یک جهان تازه در دل بزرگترین امپراتوری سینمایی جهان. باید دید آیا دیزنی با موجودات ناممکن میتواند جادویی تازه بیافریند و میراثی ماندگار در ژانر فانتزی از خود بهجا بگذارد یا نه.


