با شتاب گرفتن روند تولید فیلم انتقامجویان: روز قیامت (Avengers: Doomsday) که بهعنوان نقطه عطف فاز ششم دنیای سینمایی مارول شناخته میشود، جزئیات تازه و هیجانانگیزی از لوکیشنها و ساختار روایتی این اثر منتشر شده است. بر اساس اظهارات کوین فایگی (Kevin Feige)، رئیس مارول استودیوز، بخشهای کلیدی روایت در مکانهایی اتفاق میافتد که برای طرفداران فیلم چهار شگفتانگیز: گامهای نخست (Fantastic Four: First Steps) آشناست؛ از جمله زمین 828 و بهویژه ساختمان بَناکستر (Baxter Building) که در این روایت نقشی محوری و علمیتخیلی دارد.

فایگی همچنین تأکید کرده است که طراحی صحنههای فیلم، با هدایت کسری فراهانی (Kasra Farahani)، طراح تولید اثر، شکل گرفته و الهامبخش اصلی آن موفقیت بصری سریالهایی همچون لوکی (Loki) بوده است. بهرهگیری از فضاهای نوآورانه و فراتر از الگوهای آشنای سینمای ابرقهرمانی، باعث شده این اثر تمرکز ویژهای بر فضایی علمیتخیلی با تمهای پیشرفته داشته باشد؛ جایی که خانه و آزمایشگاه خانواده چهار شگفتانگیز در یک ساختار منسجم و چشمگیر گرد هم آمدهاند.

اهمیت این لوکیشنها در بستر داستانی نیز چشمگیر است؛ چرا که تعاملات پیچیده میان قهرمانان متعددی از جمله اعضای چهار شگفتانگیز، آونجرز، ایکسمن و دیگر گروههای ابرقهرمانی، در سایه تهدیدی چندجهانی به اوج میرسد. ساختمان بَناکستر که در اقتباسهای پیشین بهعنوان مرکز علمی و روانشناختی تیم شناخته میشد، در این فیلم نهتنها صحنه اصلی تقابلها، بلکه محلی برای نمایش لایههای شخصیتی و روابط عمیق میان کاراکترهاست. این تغییر رویکرد نشان میدهد مارول در حال فاصله گرفتن از تمرکز صرف بر اکشن و جلوههای ویژه است و به سمت روایتمحوری و تعاملات چندلایه میان قهرمانان حرکت میکند.
از نکات قابل توجه این پروژه، تصمیم مارول برای فیلمبرداری پشتسرهم این اثر و دنباله آن، یعنی جنگهای پنهان: انتقامجویان (Avengers: Secret Wars) است. این رویکرد به مارول اجازه میدهد تا از یک پلات گسترده و منسجم با همپوشانی شخصیتها و دنیاها بهره ببرد و در نهایت با تهدید اصلی، یعنی ویکتور فون دووم (Victor Von Doom) یا همان دکتر دووم (Doctor Doom)، به نقطه اوج درگیری برسد. حضور شخصیتهای کلیدی مانند رید ریچاردز (Reed Richards)، ملقب به آقای شگفتانگیز (Mister Fantastic)، و تعاملات بالقوه او با اعضای قدیمی و جدید آونجرز، از محوریترین عناصر داستانی فیلم خواهد بود؛ مسیری که ضمن وفاداری به ریشههای کمیکبوکی، افق تازهای در روایتهای سینمایی مارول میگشاید. این در حالی است که شایعات درباره هدایت تیم توسط پدرو پاسکال (Pedro Pascal) در نقش ریچاردز، با تکذیب رسمی او روبهرو شده و نشان میدهد مارول برای محافظت از جزئیات روایت خود نهایت دقت را به خرج میدهد.
فیلم چهار شگفتانگیز: گامهای نخست نهتنها بهخاطر داستان دقیق و کارگردانی متقاعدکننده مت شاکمن (Matt Shakman)، بلکه به دلیل کسب بالاترین امتیازات انتقادی در میان آثار پیشین خانواده چهار شگفتانگیز، توانسته موجی از شور و هیجان را برای دنبالههای آینده دنیای سینمایی مارول برانگیزد. ترکیب این موفقیت با رویکردهای نوین هنری، فروش جهانی چشمگیر و بهویژه اشارههای دراماتیک به شخصیت برجسته دکتر دووم، که در مقام آنتاگونیست اصلی نقش محوری در پیشبرد داستان دارد، مقدمهای برای ورود عمیقتر به دنیای چندجهانی مارول محسوب میشود.
در نهایت، میتوان گفت انتخاب زمین 828 و مکانهایی مانند ساختمان بَناکستر، که هم طراحی بصری درخشان و هم تماتیک پیچیدهای را در خود جای دادهاند، برگ برندهای برای آینده روایی مارول بهشمار میرود. این پروژه نهتنها سینمای ابرقهرمانی را از تکرار فاصله میدهد، بلکه با تمرکز بر شخصیتمحوری، چندبعدی بودن روابط و ساختارهای نوآورانه، تجربهای غنی و ارزشمند برای طرفداران و تحلیلگران این ژانر فراهم میکند.