صفحه اصلی > سینما و دنیای دی سی : جیمز گان و مسیر پیچیده‌ٔ ادامه دنیای سوپرمن: فراتر از قاب یک دنباله مستقیم

جیمز گان و مسیر پیچیده‌ٔ ادامه دنیای سوپرمن: فراتر از قاب یک دنباله مستقیم

در لابیرنتی از پروژه‌های چندگانه دنیای سینمایی DC، جیمز گان، کارگردان شاخص و یکی از آرشیتکت‌های اصلی DCU جدید، به تازگی جملاتی گفته است که از تحولی قابل تأمل در شکل روایت و توسعه فیلم‌های سوپرمن حکایت دارد. گان در مصاحبه‌ای با Entertainment Weekly اذعان داشت که در حال کار بر روی پروژه‌ای است که «به نوعی» ادامه‌ای بر فیلم سوپرمن است، اما این ادامه «یک دنباله مستقیم» و ساده توضیح داده نمی‌شود.

این بیان، که ظاهری دوپهلو و نیمه‌رمزآلود دارد، بازتاب‌دهنده رویکردی مدرن و تمدن‌زده در شکل بسط روایت‌های ابرقهرمانی سینما است، جایی که دیگر با سیکل تکراری دنباله‌سازی صرف روبرو نیستیم. مفهوم اینکه داستان جدید در «جهانی بدون لیگ عدالت» روایت می‌شود، قید و بندی است که بسیاری از فرضیات کلیشه‌ای در ژانر ابرقهرمانی را به چالش می‌کشد و گان تأکید داشت:

«هنوز لیگ عدالت در این جهان وجود ندارد»

جمله‌ای که از تأسیس دنیایی از نو حکایت دارد، جایی که روند توسعه شخصیت‌ها و روابط میان آن‌ها به جای پختگی و تثبیت، در مرحله تكوين است.

با توجه به حضور جمعی بازیگران شاخص، همچون دیوید کورنسوت در نقش کلارک کنت (سوپرمن)، ریچل برزنهان به عنوان لوئیس لین، نیکلاس هولت در نقش لکس لوثر، ناتان فیلیون به عنوان گای گاردنر، ایسابلا مرسد در نقش هاوک‌گرل، آنتونی کریگان به عنوان متامورفو و اسکایلر گیساندو در نقش جیمی اولسن، می‌توان حدس زد که گان در پی کشف لایه‌ها و جایگاه‌های تازه‌ای از این شخصیت‌هاست. حضور این بازیگران، مخصوصاً کسانی که به نقش‌های کمتر شناخته‌شده‌تر یا شخصیت‌های حاشیه‌ای تعلق دارند، نشان‌دهنده تمایل سازنده برای ایجاد یک میزانسن متفاوت و پرداخت تماتیک متنوع است.

کارگردان که سابقه برجسته‌ای در بسط زمین بازی جهان‌های پیچیده و تلفیق ژانر دارد، به نظر می‌رسد قصد دارد با دقت و حساسیت ویژه‌ای جهان سوپرمن را بازتعریف کند. این پروژه خاص می‌تواند فراتر از قالب روایت خطی در دنباله‌های متعارف ابرقهرمانی حرکت کند؛ روایتی که شاید به واسطه تدوین موازی، یا بهره‌گیری از میزانسن‌های متفاوت و موسیقی متن با تماتیک‌های نوین، مرزبندی‌های ژانری را کمتر کند و یک تجربه منحصربفرد را رقم زند.

در کنار این پروژه، باید به دیگر برنامه‌های مهم گان و DCU اشاره نمود؛ از جمله Supergirl: Woman of Tomorrow با بازی میلی آلکاک که برای تابستان آینده برنامه‌ریزی شده و همچنین فیلم Clayface که سال آینده بر پرده خواهد آمد. ناگفته نماند که گان فرایند نگارش فیلم جدیدی با محوریت واندر وومن را نیز در دستور کار دارد، هرچند تاریخ اکران هنوز مشخص نیست. تمامی این پروژه‌ها حاکی از شکل‌گیری دنیایی چندوجهی و دارای گستره تماتیک و زیباشناختی متنوع است که می‌تواند سینمای ابرقهرمانی را از یک فرم محافظه‌کارانه و کلیشه‌ای به شور و تحولی دراماتیک سوق دهد.

پیگیران جدی سینمای ابرقهرمانی و مطالعات روایت در آثار مدرن، می‌توانند با رصد جزییات و تماشا به‌موقع این فیلم‌ها، تحولات دراماتیک و کنجکاوی‌های تماتیک را دنبال کنند؛ به ویژه که جیمز گان، با سابقه درخشان خود، آنچه را که می‌سازد، آگاهانه در چارچوبی از زیباشناسی روایت معاصر می‌پرورد. اگر انتظار یک دنباله صرف و کلیشه‌ای را داشتید، آماده شوید تا در دنیایی پر از نوآوری‌ها و بازخوانی‌های خوش‌ساخت فرود آیید.

تاریخ اکران «سوپرمن» با بازی دیوید کورنسوت 11 جولای است؛ پیش از آن، دنبال کردن تاریخ‌های اکران عظیم دیگر نیز برای فهم بهتر این جریان گسترده و پیچیده از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

در نهایت، آنچه گان در پی آن است بیش از ساخت یک فیلم دنباله‌دار است؛ خلق جهانی است که مخاطب را به تامل و بازاندیشی نسبت به روایت‌های ابرقهرمانی دعوت می‌کند و همزمان امکان بسط و توسعه خلاقانه شخصیت‌ها را فراهم می‌آورد. این رویکرد در نهایت می‌تواند ساختارهای ژانری و زیباشناختی صنعت فیلم‌های ابرقهرمانی را دگرگون کند.

نورا نادری

مقالات مرتبط

نقش‌آفرینی نیتن فیلیون به‌عنوان گای گاردنر؛ استراتژی جیمز گان برای بازطراحی دنیای دی‌سی

جیمز گان با طنز و ارادت نسبت به نقش نیتن فیلیون در فیلم سوپرمن، حضور او را در دنیای در حال تحول DC تایید کرده و نکات جذابی درباره نقش گای گاردنر و پروژه‌های مرتبط ارائه داده است.

شهریور 6, 1404

فانوس‌ها روشن می‌شوند: همه چیز درباره سریال Lanterns و بازتعریف دنیای فانوس‌های سبز در DCU

سریال جدید HBO به نام Lanterns، بازطراحی قابل توجهی در حلقه قدرت هال جوردن انجام داده که ظاهری مدرن و فلزی با هسته سبزرنگ دارد. این تغییر نشان‌دهنده نگاهی تازه به شخصیت‌های فانوس سبز در دنیای DC Universe و تعامل آن با فیلم‌هایی مانند Superman است.

شهریور 4, 1404

وحشت روان‌شناختی و بقا در The Long Walk؛ اقتباسی ماندگار از استیون کینگ

فیلم The Long Walk اقتباسی وحشتناک و بی‌رحم از رمان استیون کینگ است که با کارگردانی فرانسیس لارنس، کارگردان سری فیلم‌های هانگرگیمز، به بررسی ژانر رقابت بقا با تمرکز بر وحشت روانشناختی و نقد اقتدارگرایی می‌پردازد.

شهریور 4, 1404

دیدگاهتان را بنویسید