صفحه اصلی > سینما و استاروارز : حضور تاریخی جرج لوکاس در سان دیگو کامیک‌کان و چشم‌اندازی بر آینده روایت استار وارز

حضور تاریخی جرج لوکاس در سان دیگو کامیک‌کان و چشم‌اندازی بر آینده روایت استار وارز

وقتی سخن از استار وارز می‌شود، کمتر کسی است که نداند منشاء آن به ذهن خلاق جرج لوکاس بازمی‌گردد، کارگردانی و روایتگری که با خلق مجموعه‌ای فانتزی، تأثیری عمیق بر سینمای علمی-تخیلی و فرهنگ عامه گذاشت. حالا پس از سال‌ها، اتفاقی تاریخی رقم خورده است؛ لوکاس برای نخستین‌بار در تاریخ این مجموعه پرطرفدار، در سان دیگو کامیک‌کان (SDCC) 2025 به طور رسمی حضور خواهد داشت.

این رویداد فرهنگی از تاریخ 24 تا 27 جولای برگزار می‌شود و لوکاس در قالب پنلی تحت عنوان «نگاهی به موزه هنر روایی لوکاس» در سالن H کنوانسیون سن دیگو شرکت خواهد کرد. آنچه به اهمیت این حضور می‌افزاید، همراهی او با چهره‌های برجسته دیگری مثل گیلرمو دل تورو، کارگردان اسکاری که در دنیای سینمای فانتزی و وحشت شناخته شده است، و داگ چیانگ، طراح تولید معروف آثار استار وارز است. اجرای این نشست برعهده کوئین لاتیفا، بازیگر نامزد جایزه اسکار و برنده امی، خواهد بود که بر اهمیت کیفی و هنری این مراسم دلالت دارد.

Luke Skywalker (Mark Hamill) in The Last Jedi holding his blue lightsaber.

این پنل بر تمرکز بر «قدرت داستان‌های مصور و نقش هنر روایی در جامعه» بنیان نهاده شده، که می‌تواند گویای نگاهی هنرمندانه و پست‌مدرن به تعامل سینما با روایت‌های تصویری باشد؛ مفهومی که جرج لوکاس در طول پروژه‌هایش همواره به آن پایبند بوده، هرچند گاهی از سوی منتقدان و مخاطبان به بازسازی‌های متأخر دیزنی مورد انتقاد قرار گرفته است.

لوکاس در یکی از مصاحبه‌هایش در سال 2015 درباره اپیزود هفتم: نیرو برمی‌خیزد گفته بود:

«آنها می‌خواستند فیلمی رترو بسازند. من این را دوست ندارم. من همیشه تلاش کردم هر فیلم را متفاوت بسازم؛ سیارات متفاوت، سفینه‌های فضایی متفاوت برای ایجاد تازگی.»

این جمله گویا یک بیانیه هنری‌ست که بخشی از گفتمان پیرامون ادامه حیات درخشان فرانچایز استار وارز را توضیح می‌دهد.

همچنین باید اشاره کرد که دنیای استار وارز در خلال این سال‌ها شاهد توسعه و گسترش در حوزه تلویزیون و سینما بوده است. سریال‌هایی همچون Ahsoka و Andor که روی دیزنی پلاس موفق عمل کرده‌اند، و پروژه‌های آینده‌ای مانند The Mandalorian & Grogu زیر نظر جان فاورو و Star Wars: Starfighter به کارگردانی شان لوی با بازی رایان گاسلینگ که برای 2027 برنامه‌ریزی شده‌اند، همه نوید بخش آینده‌ای پرشتاب و پرجزئیات در این جهان روایتگرانه می‌دهند.Felicity Jones as Jyn Erso and Diego Luna as Cassian Andor in Rogue One.

از نگاهی فرمالیستی، حضور گیلرمو دل تورو در پنل می‌تواند نمادی از پیوند میان ژانرهای فانتزی تاریک و علمی-تخیلی لوکاس شمرده شود. این دو سینماگر با رویکرد کارگردان‌محور خود و اهتمام به میزانسن و فضاسازی‌های ویژه، توانسته‌اند ادواری متفاوت اما متقاطع در تاریخ روایت تصویری خلق کنند.

در کنار بحث روایت‌های پیچیده و ژانرهای متنوع، حضور Obi-Wan Kenobi با اخباری درباره تولید فصل دوم نیز نشانگر تداوم علاقه به داستان‌گویی کاراکترهای اصلی است که با ادبیات تعلیقی و شخصیت‌پردازی عمیق به زندگی مخاطب تنیده شده‌اند. این سریال که سال 2022 با بازی ایوان مک‌گرگور کلید خورد، بعد از سال‌ها انتظار بازتاب گسترده‌ای داشت و اکنون تداوم آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

Star Wars: Episode IV - A New Hope poster

با مرور سه‌گانه اورجینال استار وارز، که امتیازات بالایی در راتن تومیتوز دارد (مثلاً اپیزود چهارم با 94 درصد نقد مثبت و 96 درصد رضایت مخاطب)، می‌توان فهمید که لوکاس چگونه توانسته با رعایت اصول سینمای کلاسیک و همزمان نوسازی عناصر قصه‌پردازی، اثری ماندگار رقم بزند. ترکیب عناصر تماتیک اساطیری، موسیقی قدرتمند جان ویلیامز، و تدوین موازی پیوسته از شاخصه‌های بارز این آثار است که در تقابل با رویکرد نه چندان پرشور برخی ساخته‌های جدید دیزنی قرار می‌گیرد.

حضور لوکاس در SDCC 2025 فرصتی است برای بررسی دقیق‌تر نقش او در تاریخ سینمای علمی-تخیلی و تأمل درباره آینده این فرانچایز چندوجهی، جایی که روایت‌ها همچنان در حال گسترش و تطور هستند و نگاه منتقدانه نسبت به آنها ضرورت دارد. به نظر می‌رسد این پانل بیش از آنکه صرفاً مراسمی تجاری باشد، جشنواره‌ای برای بررسی میزانسن‌های روایی، تأثیر گذار و معنایی سینما میان سنت و نوآوری خواهد بود.

نورا نادری

مقالات مرتبط

بازگشت درخشان سوپرمن: DC در عصر جدید، با یک شروع طوفانی

سوپرمن تازه‌نفس DC با کارگردانی جیمز گان، ترکیبی تازه از اکشن، طنز و پیام‌های اجتماعی ارائه می‌دهد و با بازی چشمگیر دیوید کورنسوت و نیکلاس هولت، عالمی متفاوت و هیجان‌انگیز را می‌سازد.

چالش و فرصت چهار شگفت‌انگیز در جهان موازی: بازگشتی به دهه ۶۰ در MCU

فیلم «چهار شگفت‌انگیز: نخستین گام‌ها» نخستین اثر MCU است که داستانش را در یک جهان موازی متفاوت روایت می‌کند و با بازگرداندن مخاطب به دهه ۱۹۶۰، فرصتی برای بازتعریف شخصیت‌ها و جستجوی تماتیک نو فراهم کرده است. این تصمیم کارگردان مُت شاکمن در کنار ریسک‌های احتمالی، یک فرصت تاریخی برای موفقیت فیلم در فضای سینمای ابرقهرمانی مارول می‌سازد.

جیمز گان در مسیر ساخت اسپین‌آف‌های جذاب از Mr. Terrific و Jimmy Olsen پس از موفقیت سوپرمن

کمتر از یک روز از اکران فیلم جدید سوپرمن گذشته که جیمز گان، کارگردان DCU، در حال بررسی ساخت اسپین‌آف‌هایی برای شخصیت‌هایی مثل Mr. Terrific و Jimmy Olsen است که حسابی در فیلم مورد پسند تماشاگران قرار گرفته‌اند. این پروژه‌ها نشان‌دهنده برنامه‌های بلندمدت دی‌سی برای توسعه شخصیت‌های فرعی و آماده‌سازی زمین برای اتحاد قهرمانی تازه است.

دیدگاهتان را بنویسید