صفحه اصلی > سینما و دنیای دی سی : چهار سال انتظار به پایان رسید؛ سوپرمن آغازگر رکوردشکنی دی‌سی در گیشه

چهار سال انتظار به پایان رسید؛ سوپرمن آغازگر رکوردشکنی دی‌سی در گیشه

با بازگشت پرشکوه کاپیتان آبی دنیای دی‌سی، سوپرمن جیمز گان رکوردهای پیشین این کمپانی در گیشه را به چالش کشیده است. آخرین فیلم‌های دنیای گسترده DC در چند سال اخیر نتوانسته بودند آن جذابیت و استقبال لازم را در بازار تجربه کنند؛ اما سوپرمن نه تنها فروش ابتدایی روز اول خود را با ۵۶.۵ میلیون دلار رقم زد، بلکه چشم‌انداز رسیدن به رقمی بین ۱۱۵ تا ۱۲۱ میلیون دلار در اولین آخر هفته نمایش را دارد. این موفقیت، بزرگ‌ترین افتتاح گیشه دی‌سی از سال ۲۰۲۲ و پس از بتمنِ مت ریوز به شمار می‌آید.

در مقایسه، هفت فیلم اخیر دنیای دی‌سی، از جمله آثار مشهوری چون بلک آدام، شزم! خشم خدایان، فلش و آکوامن و پادشاهی گمشده، نتوانستند به صورت قابل توجهی در گیشه بدرخشند. سوپرمنِ جیمز گان حالا در مسیر ثبت دومین بهترین افتتاح دی‌سی در دهه اخیر قرار دارد، حتی شاید رکورد مرد فولادین را پشت سر بگذارد اما احتمالا به صدرنشینی افتتاح ۱۶۶ میلیون دلاری بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت نخواهد رسید.

بازخوردهای مثبت مخاطبان و منتقدان، سهم مهمی در موفقیت چشمگیر سوپرمن دارد. فیلم با امتیاز A- در CinemaScore و تحسین گسترده بازیگران و نگاه امیدوارانه گان در روایت داستان، مخاطبان را به سالن‌های سینما کشانده است. این در حالی است که فضای رقابتی تابستانی با فیلم پرطرفدار دوران دایناسورها: بازگشت (Jurassic World Rebirth) نیز تغییری در پیش‌بینی‌های مثبت ایجاد نکرده است.

برای دنیای نوپای DC Universe (DCU)، این افتتاح پرهیجان حکم یک ته‌مانده‌ی بنزین برای شروع یک سفر طولانی اما پرامید را دارد. فیلم‌هایی مانند سوپرگرل: زن فردا و کلی‌فیس که در صف این دنیای تازه قرار دارند، حالا می‌توانند با پشتوانه موفقیت سوپرمن برای مخاطبان قابل‌اعتمادتر به نظر برسند. نکته کلیدی از این پس، حفظ موفقیت در هفته‌های آتی و جلوگیری از افت شدید گیشه است تا فیلم بتواند به هدف ۵۰۰ میلیون دلاری کمپانی برسد و پایه‌های قوی‌ای برای DCU بسازد.

در نهایت، سوپرمن بیش از آنکه فقط یک فیلم ابرقهرمانی باشد، آزمونی برای آینده سینمایی دی‌سی و دیدگاه تازه جیمز گان به دنیای ابرقهرمانی محسوب می‌شود. عزم راسخ سازندگان برای ایجاد تعادل میان روایت اصیل کمیکی و ارائه داستانی تازه، نقطه عطفی در مسیر دنیای دی‌سی است که طرفداران و منتقدان به آن امیدوارند.

نورا نادری

مقالات مرتبط

وقتی عقاب‌های تالکین از سفر به موردور سر باز زدند؛ نگاهی به فلسفه قدرت در ارباب حلقه‌ها

یکی از پرسش‌های مشهور و همیشگی درباره مجموعه ارباب حلقه‌ها این است که چرا عقاب‌های غول‌آسا حلقه یگانه را به سرعت به موردور نبردند. پاسخ این است که در واقعیت داستان، این پرندگان عظیم‌الجثه با خطری بزرگ روبرو بودند و خودشان مایل به چنین کاری نبودند؛ موضوعی که گویای تم‌های عمیق‌تر محدودیت قدرت و مخاطرات روایت فانتزی تالکین است.

جیسون آیزاکس و پاسخ به نژادپرستی در نقد انتخاب بازیگران سریال هری پاتر HBO

جیسون آیزاکس، بازیگر لوکیوس مالفوی در فیلم‌های هری پاتر، با صراحت به نقدهای نژادپرستانه علیه انتخاب بازیگران سریال بازسازی HBO واکنش نشان داده و بر استعداد بازیگران جدید تاکید کرده است. این واکنش‌ها در شرایطی است که اقتباس‌های کلاسیک بخش مهمی از هنر نمایشی و روایتی تلقی می‌شوند.

حضور تاریخی جرج لوکاس در سان دیگو کامیک‌کان و چشم‌اندازی بر آینده روایت استار وارز

جرج لوکاس، خالق افسانه‌ای استار وارز برای نخستین‌بار در SDCC حضور می‌یابد تا درباره قدرت روایت تصویری گفت‌وگو کند. این پنل با همراهی گیلرمو دل تورو و داگ چیانگ، نگاهی به گذشته و آینده روایت این فرانچایز ارائه خواهد داد که تعامل میان سینمای کلاسیک و پروژه‌های نوین دیزنی را برجسته می‌کند.

تیر 21, 1404

دیدگاهتان را بنویسید