در جهان فراگیر و رمزآلود جنگستارگان، کمتر شخصیتی به پیچیدگی و عمق آناکین اسکایواکر میتوان یافت؛ کاراکتری که از یک کودک نجات یافته و برگزیده، به چهره شرارت در قالب دارث ویدر بدل میشود، اما در نهایت با خیزشی تراژیک به سمت نور بازمیگردد. با فانتازیو و نگاهی به شخصیت آناکین اسکایواکر یا همان دارث ویدر همراه باشید تا بیشتر با این شخصیت دوستداشتنی آشنا شویم.
آندرو میر، فیلمساز مستقل و منتقدی این حوزه که به شکلی حرفهای در حوزه داستانهای فانتزی فعالیت میکند، تحلیل جذابی درباره آناکین انجام داده که به ویژگیهای منحصر به فرد این شخصیت میپردازد.
به گفته آندرو، سفر آناکین نه تنها داستانی کلاسیک از خیر و شر است، بلکه به خوبی بازتابی از تضادهای درونی، انتخابهای اخلاقی و تاثیر عواطف بر اعمال را، بهویژه در بستری چون خانواده به تصویر میکشد. پیچیدگی تماتیک حرکت آناکین از نور به تاریکی و به عکس، شکاف میان یک انسان قدرتمند که با وجود استعدادش از ضعفهای اخلاقی رنج میبرد را به تصویر میکشد.

نقش خانواده در این روایت هم نه صرفا یک پسزمینه داستانی، بلکه موتور محرک شخصیتها در رسیدن به رستگاری است. عشق آناکین به همسر و در نهایت باعث شد که او از بند ظلم رهایی یابد و خود را فدای نجات فرزندش کند. بنابراین، این داستان فراتر از یک فیلم علمی-تخیلی اکشن صرف است و بحثهای روانشاسانه جالبی را میتوان در آن پیدا کرد.
آناکین به مثابه نمادی از انسان معاصر است که در مواجهه با وسوسههای قدرت بیشتر، ممکن است سقوط کند، اما همچنان امکان بازگشت و رهایی برایش وجود دارد. جالب است که این تحول تدریجی آناکین را میتوان در میزانسنهای تاریک و روشن فیلمها، استفاده نمادین از رنگها در به تصویر کشیدن احساسات، و تدوین موازی سهگانه دوم میان تلاشهای او برای حفظ عدالت و کشیده شدنش به سوی نیروی تاریک مشاهده کرد.
از این موضوع برداشت میشود که شخصیتهایی چون آناکین اسکایواکر در بستر فیلمهای استار وارز، صرفا ابزار سرگرمی نیستند و در عوض بازتابی از مفاهیم فلسفی و روانشناختی محسوب میشوند که به شکل پنهان در دنیای سینما خلق شدهاند. شناخت دقیقتر این گونه شخصیتها، به ما اجازه میدهد تا درک عمیقتری از مفاهیمی چون خیر و شر و چگونگی نقش آفرینی آنها در زندگی فردی و جمعی پیدا کرده و در زندگی خود از آنها استفاده کنیم.