صفحه اصلی > سینما و دنیای دی سی : سوپرمن: مرد فردا (Man of Tomorrow)؛ فصل تازه‌ای برای مرد فولادین

سوپرمن: مرد فردا (Man of Tomorrow)؛ فصل تازه‌ای برای مرد فولادین

بعد از موفقیت چشمگیر فیلم سوپرمن (Superman) در سال جاری، حالا یک فصل تازه از ماجراهای مرد فولادین (Man of Steel) در راه است. جیمز گان (James Gunn)، کارگردان نام‌آشنای دنیای دی‌سی (DC) و تهیه‌کننده پیتر سفرن (Peter Safran)، تاریخ رسمی اکران دنباله‌ی این اثر پرطرفدار را اعلام کردند. فیلم مرد فردا (Man of Tomorrow) قرار است در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۲۷ (۱۸ تیر ۱۴۰۶) روی پرده‌های سینما برود و بار دیگر تماشاگران را به دنیای پیچیده و پررمز و راز سوپرمن ببرد.

آن‌چه بیش از همه توجه طرفداران را جلب کرده، تصویری است که توسط استاد کمیک‌های دی‌سی، جیم لی (Jim Lee) در سال ۲۰۱۵ خلق شده؛ نمایی که سوپرمن و رقیب دیرینه‌اش، لکس لوتر (Lex Luthor) را در کنار هم نشان می‌دهد. در این تصویر، لوتر در یک زره سبز و بنفش با مشت‌های گره‌کرده دیده می‌شود، در حالی که سوپرمن با لبخندی معنادار و در دست داشتن ابزاری کوچک شبیه پیچ‌گوشتی، به لوتر تکیه داده است. این تصویر، نمادی از همزیستی پیچیده‌ی قهرمان و آنتاگونیست است و شاید سرنخی از تغییرات مفهومی و ژانری باشد که جیمز گان قصد دارد در این دنباله به آن‌ها بپردازد.

فیلم نخست، روایتی تازه و متفاوت از سوپرمن ارائه داد؛ داستانی که برخلاف کلیشه‌های رایج ابرقهرمانی، به مهاجرت، هویت و چالش‌های شخصی کلارک کنت (Clark Kent) می‌پرداخت. بازی دیوید کورنسوت (David Corenswet) در نقش سوپرمن، تحسین‌های فراوانی را برانگیخت و شخصیت او را فراتر از یک قهرمان شکست‌ناپذیر به تصویر کشید. در مقابل، نیکولاس هولت (Nicholas Hoult) در نقش لکس لوتر، یکی از عمیق‌ترین و چندبعدی‌ترین آنتاگونیست‌های این روایت را خلق کرد.

در فضای پررقابت و پرهیجان سینمای ابرقهرمانی امروز، عملکرد فیلم در گیشه نیز شگفت‌انگیز بود. سوپرمن با وجود بودجه‌ای معقول، تنها پس از هشت هفته نمایش، در بازار داخلی به ۳۵۲ میلیون دلار فروش رسید. افتتاحیه‌ی باورنکردنی ۱۲۲ میلیون دلاری در آمریکا و کانادا، این فیلم را به اولین عنوان دی‌سی پس از واندر وومن (Wonder Woman) در سال ۲۰۱۷ تبدیل کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در اولین آخر هفته فروش داشته است.

اما این تنها نقطه‌ی شروع کار تیم خلاق جیمز گان و پیتر سفرن بود؛ دو چهره‌ای که اکنون سکان مدیریت دنیای سینمایی دی‌سی (DCU) را در دست دارند. طرفداران می‌توانند انتظار تحولاتی عمیق‌تر، روایت‌هایی جسورانه‌تر و شخصیت‌پردازی‌های نوآورانه‌تر را در پروژه‌های آینده‌ی این دو داشته باشند.

با توجه به این‌که علاقه‌مندان به کمیک و سینمای ابرقهرمانی می‌دانند هر دنباله فرصتی برای بازتعریف شخصیت‌ها و گسترش جهان داستانی است، فیلم مرد فردا می‌تواند نقطه‌ی عطفی در بازسازی (Reboot) هوشمندانه‌ی سوپرمن باشد. چهره‌ی تازه‌ای که جیمز گان از سوپرمن ارائه می‌دهد، نگاهی انسان‌محور و واقع‌گرایانه‌تر دارد و می‌تواند پل ارتباطی میان کمیک‌های کلاسیک و روایت‌های مدرن باشد.

در نهایت، این فیلم نه فقط یک پروژه‌ی سرگرم‌کننده، بلکه نشانه‌ای از دگرگونی سینمای ابرقهرمانی دی‌سی است؛ تلاشی برای عبور از کلیشه‌های قدیمی و ساختن قصه‌هایی که با ترکیب عناصر فانتزی، درام انسانی و مضامین اجتماعی، تجربه‌ای عمیق و ماندگار برای تماشاگران رقم می‌زند.

سامان مرادی

مقالات مرتبط

بازگشت افسانه‌ای ولورین؛ آینده‌ای تازه برای دنیای سینمایی مارول (MCU)

هیو جکمن، بازیگر شناخته شده نقش ولورین، با بازسازی‌های تازه در دنیای سینمایی مارول، ممکن است حضور طولانی‌تری در MCU داشته باشد که فراتر از فیلم‌های پیش رو همچون Secret Wars است. این خبر، گشودن فصل‌های نوینی از داستان‌سرایی چندجهانی و ابرقهرمانی در مارول را نوید می‌دهد.

سیدنی سوئینی: «ترجیح می‌دم خودم جیمز باند باشم!»

سیدنی سوئینی بالاخره به شایعات حضورش در فیلم جدید جیمز باند واکنش نشون داد و با خنده گفت: «فکر می‌کنم اگه خودم جیمز باند بودم، بیشتر خوش می‌گذشت!»

آبان 7, 1404

7 لباس بتمن که دی‌سی خیلی زود آن‌‌ها را کنار گذاشت

دی‌سی طی بیش از هشت دهه لباس‌های متنوع و قدرتمندی برای بتمن خلق کرده که هر کدام در شرایط خاصی کاربرد داشتند. برخی از این لباس‌ها باوجود طراحی و تکنولوژی منحصربه‌فرد، زود کنار گذاشته شدند. در این مقاله هفت لباس جوون‌مرگ بتمن را بررسی می‌کنیم که ارزش بیشتری برای حضور در داستان‌ها داشتند.

آبان 7, 1404

دیدگاهتان را بنویسید