صفحه اصلی > کامیک و دنیای دی سی : SUPERMAN #23: آغاز دوره‌ای افسانه‌ای در تاریخ کمیک‌های سوپرمن

SUPERMAN #23: آغاز دوره‌ای افسانه‌ای در تاریخ کمیک‌های سوپرمن

شماره ۲۳ از مجموعه Superman، با عنوان “Curse of the Banshee”، نقطه عطفی در تاریخ داستان‌سرایی‌های این ابرقهرمان نمادین است که دریچه‌ای نو به دنیای سوپرمن گشود. این شماره که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، به معنای واقعی کلمه به یک ریبوت خلاقانه شباهت دارد و آغازگر یک دوره مهم به حساب می‌آید که بعدها به عنوان دوران مثلثی (Triangle Era) شناخته شد. این دوره، به خاطر تیم‌های خلاق ترجمان‌های برجسته‌ای مثل جری اُردوی، دن جورگنس، و راجر استرن شناخته می‌شود و SUPERMAN #23 یکی از نخستین گام‌های این تحولات بود.

نویسنده راجر استرن با ورودش به مجموعه سوپرمن، قلم جادویی خود را به این داستان تزریق کرد. او در کنار هنرمند برجسته‌ای چون مایک میگنولا، که بعدها با خلق هلبوی به شهرتی جهانی دست یافت، این کمیک را به یک اثر متفاوت و ماندگار تبدیل کرد. نقاشی‌های میگنولا که پیش زمینه‌ای از افسانه‌ها و فولکلورهای تاریک دارد، در این داستان با همکاری پی. کریگ راسل و پترا اسکوتز رنگ‌آمیزی شده‌اند تا فضایی مرموز و در عین حال زیبا خلق کنند. رنگ‌های محدود اما تأثیرگذار پترا اسکوتز، که به خصوص رنگ‌های آبی سرد باعث ایجاد هاله‌ای اسرارآمیز شده، کاملاً مناسب موضوع فولکلور ایرلندی بود.

Superman #23

داستان حول ماجرای “سیلور بنشی” (Silver Banshee) می‌چرخد؛ شخصیتی که ریشه در افسانه‌های ایرلندی دارد و این شماره به بررسی ریشه‌های فولکلور او می‌پردازد. با ورود این عنصر جادو و مرموز، سوپرمن مجبور می‌شود با ضعف‌های تازه‌ای مانند اسکیپ جادو روبرو شود که از پیش‌زمینه‌های کمتر شناخته‌شده این قهرمان است. نکته قابل توجه، حضور شخصیت‌های کلاسیک مثل لوئیس لین و جیمی اولسن است که به داستان جانی تازه و احساس آشنایی می‌بخشند.

این کمیک نه تنها یک داستان سرگرم‌کننده و جذاب است بلکه نمایشی از تلاش‌های هنری و روایی است که به زودی شاهکارهای بیشتری را رقم زد. تأثیر مایک میگنولا را می‌توان به عنوان پیش‌نمایشی از آثار آینده‌اش در هلبوی دید؛ نوعی ترکیب منحصربه‌فرد از ابرقهرمانی کلاسیک و اسطوره‌شناسی و فولکلور.

Superman #23 Panels

با این اثر، همچنین تیمی که بعدها تحت عنوان “دوران مثلثی” شناخته شد، شکل گرفت و ایده‌ها و سبک‌های هنری و روایی که در این شماره پایه‌گذاری شدند، در طول سال‌های بعد به بلوغ رسیدند. همکاری نزدیک میان استرن و میگنولا، به همراه تأثیرات جانبی هنرمندانی مانند راسل و اسکوتز، باعث شد سوپرمن نه تنها به عنوان قهرمانی فیزیکی بلکه به یک نماد اسطوره‌ای تبدیل شود که می‌تواند در دل افسانه‌های کهن جای بگیرد.

Superman #23 Cover

در پایان، شماره ۲۳ سوپرمن نه تنها مرزهای روایتهای ابرقهرمانی را گشود بلکه مسیر میگنولا را برای خلق داستان‌های اسطوره‌ای-اکشن برداشته و به راجر استرن امکان داد تا سبک روایی نوینی را پایه‌گذاری کند. این شماره یک iconic issue است و برای کلکسیونرها و علاقه‌مندان به تاریخچه کمیک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

Superman #23 – “Curse of the Banshee”
نویسنده: راجر استرن
طراح: مایک میگنولا
مرکب‌کار: پی. کریگ راسل
رنگ‌آمیزی: پترا اسکوتز
طراح فونت و حروف‌چینی: جان کاستانزا
ناشر: دی‌سی کامیکس
تاریخ انتشار: ۲۱ ژوئیه ۱۹۸۸

سامان مرادی

مقالات مرتبط

چرا Brainiac از دنیای سینمایی سوپرمن جامانده؟

Brainiac، یکی از دشمنان کلاسیک و بسیار هوشمند سوپرمن، هنوز هرگز در فیلم‌های سینمایی زنده حضور رسمی پیدا نکرده است. این مقاله به بررسی دلایل غیبت او در سینما، تاریخچه پیچیده حضورش در رسانه‌های دیگر و احتمال ظهورش در فیلم جدید جیمز گان می‌پردازد.

ده دشمن برتر سوپرمن به جز لکس لوتر

سوپرمن فقط لکس لوثر تدارد؛ در بین ده دشمن برتر او، شخصیت‌هایی با تهدیدات و داستان‌پردازی‌های متنوع و منحصر به فرد دیده می‌شوند که هریک نقشی کلیدی در دنیای مان آو استیل ایفا می‌کنند.

مرگ ثور، نقطه بحران جهان مارول در کمیک Immortal Thor

مرگ ثور در سری کمیک Immortal Thor نه تنها پایان یک قهرمان، بلکه آغاز بحرانی بزرگ در جهان مارول است. این رویداد توسط لوکی رقم خورده و پیامدهای کیهانی و داستانی گسترده‌ای در پی دارد که تعادل کل مولتی‌ورس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید