زمان مطالعه: 3 دقیقه
اعلام رسمی هدایتگری فیلم لایو اکشن Elden Ring توسط الکس گارلند از سوی استودیو Bandai Namco و همکاری مؤثر جورج آر.آر. مارتین بهعنوان تهیهکننده، توجه بسیاری از علاقهمندان به دنیای بازیهای ویدیویی و سینما را به خود جلب کرده است. این ترکیب، نویدبخش تولدی تازه در عرصه فیلمهای اقتباسی از بازیهای ویدیویی است که همواره به دلیل پیچیدگی روایت و سازوکارهای خاص مکانیکی بازیها با چالشهای متعددی روبهرو بودهاند.

پس از موفقیتی بینظیر در عرصه بازیهای نقشآفرینی اکشن، بازی Elden Ring حالا بستر اقتباس سینمایی قرار گرفته است که این نوید را میدهد تا یکی از پیچیدهترین و غنیترین دنیای فانتزی بازیهای ویدیویی به قالب زنده و سینمایی تبدیل شود. این پروژه که توسط کمپانی A24 در همکاری نزدیک با Bandai Namco Entertainment در حال پیشرفت است، قرار است با هدایت و نویسندگی الکس گارلند، کارگردان شناخته شده فیلمهایی همچون Ex Machina، به عرصه سینما وارد شود.
اهمیت حضور الکس گارلند بهعنوان رهبر این پروژه نباید دستکم گرفته شود؛ او تجربهای ارزشمند در خلق آثار علمی، تخیلی پیچیده دارد و تسلطش بر لایههای فلسفی و روانشناسانه روایت میتواند عمق تازهای به داستان Elden Ring بدهد. در کنار گارلند، حضور جورج آر.آر. مارتین، خالق جهان گسترده نغمهی یخ و آتش و شریک مشاورهای در خلق جهان بازی، به عنوان تهیهکننده فیلم یک پل مهم میان روایت بازی و ساختار داستانی جذاب سینمایی ایجاد میکند. همکاری قبلی مارتین با FromSoftware در توسعه پسزمینه و اساطیر داستان خود نمایشی از این تطابق عمیق بین روایت بازی و ادبیات فانتزی است.
فیلمهای اقتباسی بازیهای ویدیویی معمولاً چالشهای متعددی دارند، از جمله محدودیت تبدیل گیمپلی تعاملی به فرمت سینمایی خطی و تضمین وفاداری به دنیای بازی بدون ایجاد پیچیدگیهای غیرضروری برای مخاطب عام. با این حال، تیم سازنده با تجربهای که الکس گارلند در روایت قصههای چندلایه و شخصیتپردازی دارد و حضور مارتینی که خود استاد داستانپردازی جهانهای فانتزی است، قادر خواهند بود این موانع را در مسیر خلق یک اثر منحصر به فرد پشت سر بگذارند.
از سوی دیگر، طرفداران بازیها منتظر خبرهایی درباره نقش مستقیم هیدتاکا میازاکی، خالق بازی، در پروژه هستند تا میزان وفاداری فیلم به روح بازی بیشتر تضمین شود. باوجود خبرهای مرتبط با توسعه DLC جدید Elden Ring Nightreign و معرفی اختصاصیهای جدید FromSoftware برای Nintendo Switch 2، این فیلم میتواند نقطه عطفی در تبدیل بازیهای فانتزی به آثار سینمایی با کیفیت باشد.
در نهایت، این پروژه نه تنها به دلیل اعتبار اسامی و ساختار محتوا بلکه به عنوان یک آزمایش مهم در گذار بازیهای معاصر فانتزی به جهان گسترده رسانههای سینمایی مطرح است و میتواند استانداردها را برای اقتباسهای آینده بالاتر ببرد. منتظر ماندن برای اخبار رسمی بعدی ضروری است و هرگونه شایعه غیررسمی باید با دقت نقد شود تا فرصت خلق یک شاهکار سینمایی حفظ شود.