در تازهترین تحول در زمینه انتقال دنیای بازیهای ویدیویی به عرصههای سینمایی، استودیو توسعهدهنده Sandfall Interactive با Story Kitchen همکاری ویژهای را آغاز کردهاند تا فیلم لایواکشن اقتباسی از بازی Clair Obscur: Expedition 33 تولید شود؛ در حالی که خود بازی هنوز به صورت رسمی عرضه نشده است.
این همکاری نوید توسعه فرنچایزی را میدهد که توسعهدهندگان و تیم فیلمسازی هر دو با تمرکز بر روایت غنی و شخصیتپردازی پیچیده، قصد دارند دنیای تخیلی بازی را به یک تجربه سینمایی تمامعیار تبدیل کنند. بازی که تحت انتشار Kepler Interactive است، قرار است در تاریخ 24 آوریل بر روی پلتفرمهای Xbox، PlayStation، PC، Steam و Epic عرضه شود. این اثر اخیرا در رویداد Xbox Developer Direct معرفی شده و بهعنوان یکی از ده بازی مستقل پرانتظار سال 2025 توسط DualShockers شناخته شده است، همچنین روی جلد مجلههای تخصصی PC Gamer و Edge Magazine نیز حضور داشته است.

داستان بازی در جهانی الهامگرفته از دوره Belle Époque فرانسه جریان دارد. روایت متمرکز بر شخصیت «نقاش» است، موجودی نیمهالهی که سالانه عددی نفرینشده را بر بنای مونوکلیتی خود مینگارد و افراد همسن آن عدد را نابود میکند. با کاهش عدد هر سال، بشر به سمت انقراض پیش میرود. بازیکنان در نقش اعضای «Expedition 33» ماموریتی خطرناک برای توقف این چرخه مرگبار و مواجهه با «نقاش» دارند. این ایده داستانی، ظرفیت عظیمی برای تولید محتوا و روایتهای لایهلایه در فیلم دارد.
هماکنون انتخاب بازیگران و کارگردان این پروژه در جریان است و تولید آن توسط دیامتری م. جانسون، مایک گلدبرگ و تیمشان در Story Kitchen هدایت میشود. همچنین، گوییم بروشه مدیرعامل و کارگردان خلاق استودیو Sandfall Interactive بر همکاری نزدیک دو بخش پیش از عرضه بازی تاکید کرده و از شور و اشتیاق تیم فیلمسازی برای عملی کردن چشماندازش تمجید کرده است.
داستان کارخانه Story Kitchen در زمینه اقتباسهای موفقیتآمیز پیشین و پروژههای جاری نشاندهنده تجربه و تبحر این استودیو در مدیومهای مختلف است؛ از نسخههای تلویزیونی و انیمیشنی سری Tomb Raider در نتفلیکس، تا اقتباسهای بازیهایی مانند Just Cause، Streets of Rage و Toejam & Early برای استودیوهای بزرگ چون Universal و Amazon MGM Studios.
این همکاری مثال زندهای از روند چندرسانهای شدن دنیای بازیهای ویدیویی است که علاوه بر عرضه بازی، سعی دارد با فراگیر کردن روایتها و جهانهای این آثار در مدیومهای سینمایی و تلویزیونی، مخاطبانی گستردهتر و عمیقتر جذب کند. بهخصوص در عصر جدید که مدیومهای مختلف تلاقی و تداخل دارند، چنین پروژههایی فرصتی برای معرفی داستانهای پیچیده با جزئیاتی چندلایه به عموم علاقهمندان فراهم میکنند.
در نهایت، انتظار میرود فیلم Clair Obscur: Expedition 33 بتواند به یکی از نمونههای موفق اقتباس بازی به سینما تبدیل شود و در عین وفاداری به ریشههای بازی، تجربهای تازه و هیجانانگیز برای تماشاگران ارائه دهد.