صفحه اصلی > بازی : تحلیل جایگاه Elden Ring Nightreign در تاریخچه کیفی بازی‌های FromSoftware

تحلیل جایگاه Elden Ring Nightreign در تاریخچه کیفی بازی‌های FromSoftware

استودیو FromSoftware طی دودهه اخیر تحولی شگرف در دنیای بازی‌های ویدیویی به ویژه در سبک نقش‌آفرینی اکشن رقم زده است. با ظهور هیدتاکا میازاکی در سال ۲۰۰۴ و عرضه بازی پرآوازه Demon’s Souls در سال ۲۰۰۹، مسیر این استودیو تغییر کرد و به سوی خلق بازی‌هایی با عمق گیم‌پلی بالا، چالش‌برانگیز و روایت‌های تیره و فلسفی سوق داده شد که بعدها به سبک سولزفورمانس شناخته شدند.

اما تازه‌ترین اثر این استودیو، بازی Elden Ring Nightreign که در سال ۲۰۲۵ منتشر شده است، برخلاف انتظارات اولیه، نقدهای متنوع و گاه متناقضی دریافت کرده و امتیاز ۷۸ در متاکریتیک کسب کرده است. این رقم در نگاه نخست ممکن است برای مخاطبان قدیمی FromSoftware ناامیدکننده به نظر برسد، اما وقتی این نمره را در بستر تاریخ بازی‌های استودیو بررسی کنیم، شاهد چیزی بیشتر از یک شکست هستیم: Nightreign یکی از ده بازی برتر این استودیو از لحاظ امتیاز منتقدین است.

نگاهی بازتر به روند پیشرفت FromSoftware

در سال‌های اولیه، FromSoftware عناوینی متنوع و بعضاً ژاپنی‌پسند عرضه می‌کرد که از قبیل Armored Core، Shadow Assault – Tenchu و King’s Field بود، که اغلب با بازخوردهای متوسط یا ضعیف همراه بودند. برای مثال، بازی‌ها مانند Steel Battalion: Heavy Armor (۲۰۱۲) با امتیاز ۳۸ متاکریتیک و Murakumo: Renegade Mech Pursuit (۲۰۰۲) با امتیاز ۴۸، نشان‌دهنده روزهای پرچالش توسعه بازی در این استودیو بودند.

اما با ورود میازاکی و توسعه بازی‌هایی چون Demon’s Souls، این فرمول دستخوش تحول شد. به شکلی که بازی‌هایی مانند Dark Souls (۸۹ امتیاز)، Bloodborne (۹۲ امتیاز) و Elden Ring (۹۶ امتیاز) شهرت جهانی یافتند و کیفیت هنری، مکانیکی و روایی استودیو را به اوج رساندند.

رتبه‌بندی متاکریتیک بازی‌های FromSoftware

جدول رتبه‌بندی بازی‌های توسعه یافته توسط FromSoftware در متاکریتیک نشان می‌دهد که بازی بدل به یکی از بهترین‌های این استودیو شده است، جایگاهی که آن را در کنار بازی‌هایی مانند The Adventures of Cookie & Cream و Armored Core 2 قرار می‌دهد. در حالی که عناوین مهم‌تر و سرشناس‌تری همچون Otogi: Myth of Demon’s و Otogi 2: Immortal Warriors در رتبه‌های نهم و دهم جای گرفته‌اند.

نگاهی به سطوح امتیاز بازی‌ها، نسبت به سال انتشارشان، جلوه دیگری از تحول استودیو را نشان می‌دهد؛ کمتر شدن تعداد نسخه‌های منتشر شده اما افزایش کیفیت و تحسین منتقدین.

چرایی نقدهای متضاد به Nightreign

با وجود امتیاز نسبتاً پایین‌تر Nightreign نسبت به دیگر آثار اخیر FromSoftware، باید توجه کرد که سبک و بستر بازی‌های این استودیو بسیار خاص است و هر تغییر یا نوآوری در مکانیزم‌ها، روایت یا طراحی جهان می‌تواند واکنش‌های متنوعی از سوی جامعه منتقدین به همراه داشته باشد. برخی منتقدان از رویدادهای درون بازی، سیستم‌های گیم‌پلی یا طراحی ماموریت‌ها انتقاد کرده‌اند، اما دیدگاه‌های موافق نیز وجود دارند که بازی را تجربه‌ای ارزشمند و پرچالشی دانسته‌اند.

از منظر فنی، Nightreign به عنوان نسخه‌ای از مجموعه Elden Ring، تلاش کرده تا تعادلی بین گیم‌پلی سنتی سولز و نوآوری‌های مکانیکی عرضه کند که همین باعث شده تا برخی از طرفداران قدیمی قدم‌هایی که این بازی برداشته را کم‌عمق یا ناکافی ببینند، در حالی که عده‌ای دیگر آن را تازه و دلچسب ارزیابی کرده‌اند.

نگاهی عمیق‌تر به جایگاه Elden Ring Nightreign در تاریخچه کیفی FromSoftware، نشان می‌دهد که استودیو تحت هدایت میازاکی، روندی متمرکز بر کیفیت به جای کمیت طی کرده است که آن را به یکی از معتبرترین توسعه‌دهندگان ژانر RPG تبدیل کرده است. اگرچه Nightreign دارای نقدهای متفاوتی است، اما قرار گرفتن در کنار بهترین بازی‌های این استودیو به وضوح گواه بر استاندارد بالای آن است.

در نهایت، راه FromSoftware مشحون از آزمون و خطا، تجربه‌های متنوع و تکامل مستمر است که فرصت مطالبه‌گری و تحلیل‌های سطح‌بالا را برای مخاطبان حرفه‌ای فراهم می‌کند. این بازی علیرغم انتقادها، بخشی از این مسیر است و باید آن را با نگاه تحلیلی و آگاهانه نسبت به تکامل سبک سولز مشاهده کرد.


از دنیای فانتزی محبوبتون بیشتر بخونین:

پویا عباسی

مقالات مرتبط

تحلیل پیش‌بینی رکوردشکنی فروش Grand Theft Auto VI: انتظار 7.6 میلیارد دلار در 60 روز نخست

پیش‌بینی‌ها حاکی از درآمد 7.6 میلیارد دلاری Grand Theft Auto VI در 60 روز اول عرضه است که رکوردهای فروش و تاثیرگذاری در جامعه گیمینگ را جابه‌جا خواهد کرد. این آمار در کنار تاخیر در انتشار و تغییرات تیم توسعه از نکات قابل توجه این بازی است.

تیر 28, 1404

نگاهی تحلیلی به توسعه اسپین‌آف‌های Arcane و چالش‌های روایت در اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی

فصل دوم سریال Arcane با استقبال مختلط مواجه شد اما سازندگان متعهد به داستان‌سرایی شخصی و جسورانه هستند. اسپین‌آف‌های آینده در حال توسعه‌اند تا دنیای گسترده League of Legends را بیشتر معرفی کنند.

تیر 27, 1404

رونمایی از رمان پیش‌درآمد سریال Arcane با محوریت Ambessa Medarda

رمان پیش‌درآمد Arcane با محوریت Ambessa Medarda، مادر مل، ده سال پیش از وقایع سریال منتشر می‌شود و جزئیات جدید از جنگ‌های خانوادگی و سیاسی نکسوس ارائه می‌دهد.

تیر 25, 1404

دیدگاهتان را بنویسید