صفحه اصلی > بازی و آخرین بازمانده از ما : چرا حالت خطی The Last of Us Part II تجربۀ روایت بازی را تغییر می‌دهد؟

چرا حالت خطی The Last of Us Part II تجربۀ روایت بازی را تغییر می‌دهد؟

ناتی داگ دوباره راهی پیدا کرده تا ما را مجبور کند دومین بازی از مجموعه آخرین بازمانده از ما (The Last of Us Part II) را دوباره بازی کنیم! این بار به‌جای یک نقشه جدید یا بروزرسانی گرافیکی، شاهد اضافه شدن یک حالت کاملاً تازه و خاص به نسخه ریمستر PS5 و PC هستیم: حالت خطی یا Chronological Mode. این قابلیت به بازی‌بازان اجازه می‌دهد داستان پیچیده و پُرزحمتی که پیش‌تر به صورت غیرخطی روایت می‌شد را به ترتیب زمانی تجربه کنند.

اگر بازی را انجام داده باشید، می‌دانید که یکی از ویژگی‌های برجسته Part II همین تغییر زاویه دید ناگهانی بین الی و ابی بود؛ چیزی که هم باعث جذابیت و هم بحث‌های متعددی میان طرفداران شد. حالا با این حالت جدید، می‌توانید ماجراجویی‌های هر دو شخصیت را به صورت موازی و در ترتیب زمانی سپری کنید و ببینید تجربه‌هایشان در شهر سیاتل چگونه در هم تنیده می‌شود.

البته ناتی داگ به‌صراحت تاکید می‌کند که ترتیب غیرخطی بخش جدایی‌ناپذیر روایت بوده و برای اولین بار توصیه می‌کند که بازیکنانی که تازه به سراغ بازی می‌روند، طبق ساختار اصلی پیش بروند. چرا؟ چون ترکیب روایت، ضرباهنگ و نحوه لو دادن اطلاعات در حالت غیرخطی طراحی شده تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. در حالت خطی، ممکن است ریتم بازی کمی بهم بریزد یا جایی مجبور باشید قبل از اینکه بازی آموزش دهد، یک کار را انجام دهید؛ چیزی که طبیعی است وقتی ترتیب اتفاقات تغییر کند اتفاق بیفتد.

یکی دیگر از نکات هیجان‌انگیز، امکان پرش بین دو شخصیت و سبک بازی متفاوتشان در فصول مختلف است که به تجربه‌ای تازه و جالب منجر می‌شود. ویدیویی کوتاه از ناتی داگ نشان می‌دهد که این جابه‌جایی احتمالا مکرر است و شخصیت‌ها در کنار هم پیش می‌روند، برخلاف حالت اصلی که گاهی مدت‌ها لازم بود تا سراغ یک داستان برگردیم.

زمان انتشار این بروزرسانی هم جالب توجه است؛ چند ماه پس از پایان فصل دوم سریال HBO بر اساس همین بازی و دقیقا چند روز پس از اعلام خروج نیل دراکمن، خالق اصلی، از تیم تولید فصل سوم که می‌خواهد تمرکزش را روی توسعه دیگر بازی‌ها بگذارد. فصل دوم سریال بسیار نزدیک به روایت بازی بود، اما با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و شاید این تصمیم دراکمن هم تا حدودی متاثر از این تجربه باشد.

به عنوان یک کالکشنرِ وفادار، این حالت جدید تروفی‌های جدیدی هم به همراه دارد و چند اسکین جدید از شخصیت‌های جوئل و تامی به شکل خواهر و برادرهای دریک از Uncharted 4 ارائه می‌شود؛ ادای احترامی هوشمندانه از ناتی داگ به مجموعه‌ی دیگر محبوبش. این اتفاق به مناسبت چهل‌امین سالگرد استودیو و کمی بیش از پنج سال پس از عرضه بازی روی PS4 رخ می‌دهد.

The Last of Us Part II chronological mode

این حالت در نسخه‌های اصلی PS4 قابل دسترس نیست اما امکان ارتقا نسخه شما به ریمستر روی PS5 و PC با هزینه‌ای منطقی (حدود ۱۰ دلار) فراهم شده است. خوشبختانه آپدیت جدید رایگان تحویل داده می‌شود و گیمرها می‌توانند بدون هزینه اضافه آن را دانلود کنند.

در نهایت، حالت خطی The Last of Us Part II نه فقط فرصتی برای تجربه دوباره بازی است بلکه دریچه‌ای تازه برای شناخت لایه‌های عمیق‌تر روایت و شخصیت‌ها باز می‌کند. این اتفاق برای طرفداران جدی داستان گویی در بازی‌های ویدیویی، به خصوص کسانی که ساختار غیرخطی بازی را تحسین کرده‌اند، نوعی چالش فکری و احساسی است که چگونه ترتیب روایت می‌تواند بر احساس، همذات‌پنداری و درک داستان اثر بگذارد.

همین حالا اگر ریمستر را دارید، آپدیت را نصب کنید و سراغ این تجربه نو بروید؛ البته اگر به دنبال روایت کلاسیک هستید، بهتر است برای اولین بار همان ساختار اصلی را بچشید تا ضرباهنگ و غافلگیری‌ها به بهترین شکل کار کنند.

پویا عباسی

مقالات مرتبط

Return to Silent Hill: اقتباسی وفادارتر از شاهکار ترسناک PS2

فیلم «بازگشت به Silent Hill» با کارگردانی Christophe Gans قرار است اقتباسی وفادارتر از بازی کلاسیک Silent Hill 2 باشد. برخلاف نسخه ۲۰۰۶، این فیلم تمرکز ویژه‌ای روی حفظ اصالت روایت و فضای روان‌شناسانه بازی دارد و داستان مردی را دنبال می‌کند که به شهری گرفتار شرارت بازمی‌گردد تا معمای عشق گذشته‌اش را حل کند.

تیر 23, 1404

بازسازی نمادین سفر هابیت‌ها در Lord of the Rings Online

یک گروه از بازیکنان بازی Role-Playing آنلاین Lord of the Rings Online پس از سال‌ها تلاش، موفق شدند سفر نمادین هابیت‌ها از شایر تا کوه نابودی را با شخصیت‌هایی کم‌سطح بازسازی کرده و بر دشواری‌ها غلبه کنند. این رویداد جمعی، بازتابی از تماتیک اصلی آثار تالکین در امید به به‌رغم سختی‌هاست.

آغاز ساخت لایو اکشن لیگ آو لجندز در ویتنام

یک سریال زنده بر اساس بازی لیگ آو لجندز در حال تولید است و ویتنام به عنوان لوکیشن محتمل فیلمبرداری انتخاب شده است. این پروژه توسط رز لم تهیه می‌شود و با توجه به اهمیت مناطق زیست‌محیطی و فرهنگی، همکاری ویتنام با ریوت گیمز در چارچوب قوانین حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد.

تیر 22, 1404

دیدگاهتان را بنویسید