فرانچایز استار ترک (Star Trek) با داشتن بیش از چند دهه تاریخچه و چندین سریال تلویزیونی، یکی از بزرگترین و پیچیدهترین دنیای علمی-تخیلی به شمار میآید. با این حال، در حوزه بازیهای ویدیویی، تاکنون کمتر شاهد استفاده از این گستردگی داستانی و غنای روایتهایش بودیم. با فانتازیو و انتخاب بهترین داستانها برای ساخت یک بازی Star Trek همراه باشید تا با هم این روند را بهبود ببخشیم.
ماجرای نبرد میان زمین و رومولان (The Earth-Romulan War)

یکی از اتفاقات کلیدی اما کمتر پرداختشده در دنیای استار ترک، نبرد بین اتحاد قدرتهای کوچک زمین و امپراتوری ستارهای رومولان است. این جنگ که پیشزمینهای برای تشکیل اتحاد فدرال سیارات است، داستانی غنی برای یک بازی استراتژی یا RPG فضایی فراهم میکند. بهخصوص اگر با رویکردی سینمایی و جلوههای بصری امروزی طراحی شود، این داستان از یک خلاء بزرگ در میان روایتهای استار ترک پر میکند. استفاده از تیمی چندنژادی با حضور انسان، ولکان، آندوریان و تلاریان میتواند عناصر تاکتیکی و دیپلماتیک متنوعی را به بازی بیفزاید و تجربهای متفاوت از روایت جنگ فضایی ارائه دهد.
ماجرای تحقیقات اودو (Odo’s Investigations)

در دنیای Deep Space Nine، ایستگاه فضایی محبوب این منطقه و زندگی چندفرهنگی آن زمینه مناسبی برای ساخت بازیای در سبک معمایی و ماجرایی فراهم میکند. شخصیت اودو، مامور قانون داستان به عنوان شخصیت اصلی، میتواند یک روایت جنایی جذاب را به بازی اضافه کند. یک اثر جدید با سبک Point-and-Click یا کاراگاهی با داستانپردازی قوی و گرافیک یا کیفیت بالا میتوانند تجربهای تعاملی و غنیای را به بازیکنان هدیه بدهد. از ماجراهای قتل و سرقت گرفته تا رویارویی با سازمانهای مخفی مانند سندیکای اوریون، همگی موضوعاتی جالب را برای ارائه روایتی پیچیده در دسترس قرار میدهند
سریال استار ترک: انترپرایز (Star Trek: Enterprise)

سریال Enterprise علیرغم پخش کوتاه خود، مسیر روایی غنیای داشت که میتوانست به راحتی ادامه یابد. داستانهای متمرکز بر مرحلههای اولیه شکلگیری فدراسیون، با تمهایی سریالی و چندقسمت فوقالعاده، منبع اقتباس بسیار خوبی برای ساخت یک بازی داستانمحور حماسی است. محدودیتهای بودجه بازیهای ویدیویی، امکان ارائه همه فصلها را دشوار میکند، اما حتی بازسازی یک بخش ده قسمتی از این سریال با کیفیت بالا میتواند مجموع بازی را تبدیل به یک اثر ارزشمند کند.
ماجرای تقابل با سلا (Dealing With Sela)

شخصیت نیمهرومولان سلا در The Next Generation یکی از آنتاگونیستهای مطرح در است، اما داستان او هیچگاه به پایان مشخصی نرسید. یک بازی ویدیویی که با تمرکز بر ماجراجوییهای جدید و پاسخ به سوالات ناگفته این مجموعه، میتواند همان گنجینهای باشد که تا به حال کسی به سراغ آن نرفته است. این موضوع به خصوص با توجه به موفقیت فصل سوم سریال Picard، که پایان خوبی برای گروه TNG رقم زد، میتواند تکمیلکننده روایت کلی مجموعه باشد و بین بازیکنان و هواداران جدی سریال به درک جدیدی از این شخصیت و تضادهایش منجر شود.
رویداد The Burn

رخداد The Burn که باعث تاریکی گسترده در استفاده از تکنولوژی وارپ شد، یکی از چالشهای مهم جدید سفینه USS Discovery است. با وجود نظرات متفاوت درباره روایت این واقعه در سریال، دوران پیش از وقوع آن میتواند زمینه ساخت یک بازی نوآورانهای باشد که سقوط و تلاش برای بازسازی فدراسیون را روایت میکنند. یک اثر جهان باز با المانهای تعامل بین ساکنان مختلف جامعه فضایی در آستانه تغییر، در ترکیب با نبردها و ماموریتهای اکتشافی میتواند اثری درخشان با این ایده باشد.
جنگ دامینیشن (The Dominion War)

مهمترین و شاید دراماتیکترین نقطه اوج در دنیای Deep Space Nine، جنگ Dominion است. این نبرد عظیم فضایی با ترکیب تعادل سیاسی، تاکتیکهای جنگی و تعاملات دیپلماتیک، موضوع ایدهآلی برای بازیهای استراتژی و اکشن فضایی است. حضور تیمهایی تشکیل شده از نژادهای مختلف مثل کیلیگانها، فدراسیون و رومولانهای متحد شده در بازی میتواند در ترکیب با ماموریتها و شخصیتهای پیچیده داستانی، یک اثر استراتژی فراموش نشدنی را ارائه کند.