بازی Keeper، ساخته جدید استودیوی Double Fine، نمونهای شاخص از آن دسته بازیهای مستقل است که با گیمپلی مینیمالیستی و روایتی جذاب، مخاطب را به سفری عمیق در لایههای زندگی، زمان و طبیعت میبرند. با بررسی این بازی همراه فانتازیو باشید.
روایت مینیمال و نمادین از دو دوست عجیب

عنوان بازی Keeper یک تجربه ماجراجویی و پازل بوده که به شکل نامتعارفی داستان خود را روایت میکند. ماجرای اصلی این بازی درباره دوستی میان یک فانوس دریایی زنده و پرندهای به نام Twig است که در دنیایی پساآخرالزمانی روایت میشود. با اینکه شخصیتها و فضای بازی عجیب به نظر میرسند، ولی Keeper با زبان مینیمال و طراحی دقیقش، درسهایی بزرگ دربارهی وجودیت، چرخه زندگی و همزیستی طبیعت میآموزد.
داستان Keeper، در آیندهای دور رخ میدهد و در آن انسانها منقرض شدهاند. ماجرا در جزیرهای رخ میدهد که توسط نیروی سیاهی به نام Wither تهدید میشود. در همین دوران است که یک فانوس دریایی قدیمی و بیجان، پس از سالها سکون جان پیدا کرده و شروع به حرکت میکند. شخصیت جذاب دیگر ماجرا یعنی پرندهای کنجکاو به نام Twig هم که روی این فانوس لانه ساخته، ما را در این مسیر دنبال میکند. ت
عامل این دو موجود و همزیستی عجیبشان، محور داستان است. نکتهی خاص و هنرمندانه بازی، تاکید آن روی روایت غیرکلامی و استفاده از کاتسینهای مختصر است که صرفا شامل اتفاقات سادهای میشوند. عدم حضور دیالوگ یا توضیحات اضافه، فضای این بازی را برای برداشتهای مختلف باز میگذارد تا هر بازیکن بتواند مثل یک شعر هایکو با این بازی ارتباط برقرار کرده و آن را با تمام حواس خود درک کند.
سفر این فانوس دریایی که در مسیر به تدریج به بزرگسالی رسیده، پیر و دچار تغییر و تحول میشود، استعارهای هوشمندانه از چرخه طبیعی زندگی بشر است. همانند یک نوزاد که به سختی اولین قدمها را برمیدارد، فانوس باید تعادلش را حفظ کند و راه برود. با گذشت زمان، بدن فانوس که ستون اصلی وجودش است دچار ضعف و دگرگونی میشود اما هر مرحله هدف جدیدی را نمایان میکند. سازندگان به جای ارائهی روایتی خطی و خشک، این تغییرات را به شکلی هنرمندانه با طراحی مراحل و مکانیکهای بازی یکی کردهاند.
گیمپلی تلفیقی از نور و تعامل با محیط

در Keeper، فانوس دریایی علاوه بر حرکت فیزیکی که یادآور تعادل و سختیهای زندگی است، قادر است با نور خود وسایل مختلف را فعال کرده و بر تاریكی غلبه نماید. این مکانیک نورپردازی تبدیل به المانی کلیدی برای حل پازلها شدهاست. نور فانوس به عنوان نمادی از زندگی و امید بازی میکند و در تعامل با اشیاء محیط، مسیر پیشرفت را هموار میکند. برخلاف سایر عناوین پازل، در این بازی خبری از تهدیدهای مستقیم نیست و هیچ سازوکاری برای شکست یا مرگ وجود ندارد؛ همین امر به بازیکنان اجازه میدهد در فضایی بدون استرس و عجله به حل معماها و کاوش دقیق بپردازند.
نقش پرنده داستان یعنی Twig هم فراتر از همراهی ساده بازیکن است؛ او با تواناییهای حرکتی خاصی همچون برداشتن اشیا، سنگین ترازوها و حتی چرخاندن اهرمها دارد که طبیعتا توسط یک فانوس قابل انجام نیستند. به همین دلیل است که حضور پرنده هم به پیشرفت بازی کمک میکند و هم بستری برای حل معماهای مبتکرانه آن است.
یکی از جذابترین بخشهای بازی، معماهایی است که در سه معبد مختلف رخ داده و با تغییر حالتهای Twig از یک تخم مرغ تا یک روح، عمق خوبی به گیمپلی میبخشد. استفاده از مفهوم زمان در معماها ایدهای نو و چشمگیر در فضای بازی است که متأسفانه تنها مختصری مورد استفاده قرار میگیرد و میتوانست گستردهتر باشد.
سبک بصری خاص، فاصله گرفتن از کنترل دوربین و طراحی هنری

استودیو Double Fine در Keeper با انتخاب زاویههای کادربندی شده و لحظاتی با دوربین ثابت، تجربهای سینمایی خلق کرده که نگاه بازیکن را به جزئیات محیط و اتمسفر معطوف میکند. این انتخاب هنری باعث میشود حس تازهای به بازیکن منتقل شود که در کمتر اثری آن را دیدهایم. هر چند این تصمیم گاهی باعث ایجاد چالش در حل معماها یا جستجوی محیطی خواهد شد، ولی به عنوان یک ریسک خلاقانه موفق، طراحی بصری را به شکلی برجسته ارتقا میبخشد.
محیطهای غنی و طبیعی بازی با هنر طراحی چشمنواز خود، بازیکن را در بازدید از جنگلهای پرنور، سواحل آرام و معابد اسرارآمیز غرق میکند. موسیقی متن هم به زیبایی فضا را حمایت و تقویت میکند و در نقش یک روایتگر نامرئی عمل مینماید.
دستاوردی نو که متاسفانه آنطور که باید و شاید دیده نشد

بازی Keeper از جمله عناوین نادری است که اتمسفر، روایت و گیمپلی را به روشی ارگانیک در هم آمیخته و علاوه بر سرگرمی، فرصتی برای تفکر درباره چرخه زندگی، دوستی، و گذر زمان فراهم میکند. نگاه فلسفی بازی از دید یک فانوس دریایی زنده و پرنده همراه او شاید غیرمنتظره بنظر برسد، اما خلاقیت چیزی است که این روزها کمتر به چشم میخورد و سازندگان این بازی تلاش کردهاند تا از آن به درستی استفاده کنند.
اگر دوست دارید که تجربهای متفاوت، کمحرف اما تاثیرگذار، و فلسفی در دنیای بازیهای ویدیویی داشته باشید، Keeper گزینهای قابل توجه است. متاسفانه این بازی آنطور که باید و شاید دیده نشده و از همین رو، پیشنهاد میکنم که حتی به کمک گیمپس هم که شده این عنوان را تجربه کنید.


