نتفلیکس در حرکتی جسورانه برای تثبیت قدرت خود در عرصه اقتباسهای بازیهای ویدیویی، پروژه لایو اکشن Assassin’s Creed را رسمی کرده است. این اعلام که پس از نزدیک به پنج سال توسعه در دست اجراست، نویدبخش تداوم همکاری عمیق میان نتفلیکس و یوبیسافت است، و طبیعتاً با چالشی بزرگ همراه است: برطرف کردن نابسندگیهای نسخه فیلمی این فرانچایز که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد ولی نتوانست حس و تجربه بازی را به درستی منتقل کند.
سری Assassin’s Creed، ساختهی یوبیسافت، یکی از برجستهترین نمونههای بازیهای تاریخی-اکشن با مکانیزمهای نوآورانه پارکور، روایت در بازههای زمانی مختلف و لایههای عمیق داستانی است. تجربه گیمینگ این مجموعه، تکیه بر حساسیتهای روایت تاریخ و مفاهیم فلسفی مانند هویت، سرنوشت، و اتصال میان فرهنگها دارد. این پیچیدگیها و چندلایه بودن از اصلیترین چالشهای اقتباس آن به شمار میرود؛ چرا که انتقال چنین عمقی به قالب تصویری لایو اکشن بدون افت کیفیت و وفاداری به منبع اصلی بسیار دشوار است.
تیم خلاق هدایتکننده این پروژه، متشکل از دو نفر با سابقه درخشان در همکاری با آثاری چون Westworld و Sons of Anarchy است؛ موضوعی چشمگیر که نشان از قصد و برنامه نتفلیکس برای ارتقاء کیفیت سریال دارد. اظهارات تهیهکنندگان دربارهٔ محوریت داستان در مفاهیمی مثل قدرت، خشونت، عشق و انتقام به همراه کنکاش در ارتباطات انسانی فرهنگی و زمانی، نشاندهنده رویکردی فراتر از صرفاً بازسازی اکشنهای پرهیجان بازی است.
از دیدگاه فنی، به نظر میرسد تمرکز ویژهای بر حفظ اتمسفر تاریخی، طراحی دقیق میزانسنهای بازسازی شده، و استفاده از موسیقی متن منطبق با هر دوره تاریخی در فاز ساخت وجود دارد؛ ویژگیهایی که در نسخه فیلمی ۲۰۱۶ به درستی شکل نگرفتند و باعث نارضایتی طرفداران و ضعف در فروش شدند. البته، انتظار میرود سریال بتواند با خط داستانی بلندمدت و شخصیتپردازی بهتر، فرصتهای گستردهتری برای روایت موثر این جهان پیچیده فراهم آورد.
نکته مهم دیگر، جایگاه نتفلیکس با اقتباسهای موفق قبلی همچون Castlevania، Cyberpunk: Edgerunners و Arcane است که خلاف رویه تاریخی سایر استودیوها برای اقتباسهای بازیهای ویدیویی بهحساب میآید. این پروژه نشان میدهد که نتفلیکس عزم خود را جزم کرده تا نه تنها در جذب مخاطب عام بلکه در رضایت طرفداران پروپاقرص فرنچایزهای گیمینگ نیز موفق ظاهر شود.
با توجه به سابقه مجموعه Assassin’s Creed در بازیهای ویدیویی که بیش از ۱۴ نسخه در بازههای تاریخی متنوع از جمله جنگهای انقلاب آمریکا، دوران مصر باستان و دوره سنگوکو ژاپن دارد، سریال نتفلیکس این فرصت را دارد تا هر فصل یا داستانی را در برهه متفاوتی روایت کند؛ امکان ساختاری انعطافپذیر که از نظر روایت خطی سینمایی ساخته فیلم هنوز نیامده است.
نتیجه آنکه سری جدید لایو اکشن Assassin’s Creed میتواند هم نقطه عطفی در تحول اقتباس بازیهای ویدیویی باشد و هم الگویی برای سایر پروژهها تلقی شود. با این حال، مسیر رسیدن به این هدف پر از چالشهای ساختاری، روایت داستان و وفاداری به روح بازیهاست. مهمتر از همه آنکه تیم تولید و حامیان استودیو باید بتوانند انتظارهای مختلف میان بازیبازان، بینندگان عام، و نقادان را مدیریت کنند.
با توجه به پیشرفتهای فنی در زمینه تولید سریالهای بلنداکشن و تمایل نتفلیکس به سرمایهگذاری در پروژههای بلندمدت و پرمحتوا، بعید نیست که این سریال تبدیل به یکی از بهترین اقتباسهای بازیهای ویدیویی شده و بار دیگر جایگاه Assassin’s Creed در فرهنگ عامه را تقویت کند. زمان، قاضی نهایی است که آیا این تلاش جدید میتواند فراتر از شکست نسخه فیلمی عمل کند و به استانداردی نوین برای اقتباسها تبدیل شود یا خیر.