صفحه اصلی > بازی : انقلاب تازه Nioh 3؛ آزادی عمل، سختی منصفانه و باکوماتسو

انقلاب تازه Nioh 3؛ آزادی عمل، سختی منصفانه و باکوماتسو

سومین نسخه از سری Nioh، ساخته استودیو تیم نینجا (Team Ninja)، یک گام بلند رو به جلو در ژانر اکشن–نقش‌آفرینی (Action RPG) و به‌ویژه زیرژانر ماسوکور (Masocore) محسوب می‌شود. برخلاف دو نسخه قبلی که ساختاری نسبتاً خطی و مأموریت‌محور داشتند، Nioh 3 این‌بار با معرفی محیط‌های اوپن فیلد (Open Field) جهان بازی را گسترده‌تر کرده و آزادی عمل بیشتری برای کاوش، درگیری تاکتیکی و رشد کاراکتر ارائه می‌دهد. نتیجه این تغییر، تحول بنیادینی در دینامیک مبارزات و استراتژی‌های بازیکن است.

زیرژانر ماسوکور به بازی‌هایی اشاره دارد که سختی شدید اما منصفانه ارائه می‌کنند. جذابیت این سبک در لذت غلبه بر رنج است؛ جایی که بازیکن با شکست‌های تکراری آموزش می‌بیند و با مهارت واقعی بر چالش‌ها پیروز می‌شود.

دشواری منصفانه؛ کلید جذب تازه‌واردان

در مرکز این تحول، تیم توسعه بر یک اصل کلیدی تأکید داشته است: سختی باید چالش‌برانگیز باشد، نه ناگهانی و آزاردهنده.

مشکلی که بسیاری از بازی‌های ماسوکور از آن رنج می‌برند، پرش ناگهانی و بدون منطق در سطح دشواری است؛ پدیده‌ای که باعث ریزش بازیکنان، به‌خصوص تازه‌واردها، می‌شود. اما فومیهیکو یاسودا (Fumihiko Yasuda)، تهیه‌کننده بازی، توضیح داده که هدف تیم، ارائه یک منحنی دشواری تدریجی و کنترل‌شده بوده است؛ سختی‌ای که به‌تدریج افزایش پیدا کند و بازیکن را در مسیر یادگیری قرار دهد، نه اینکه او را از بازی بیرون براند.

سیستم آموزشی همچنان پرجزئیات است، اما برخلاف گذشته، دیگر پرچانگی آموزشی ندارد. بازیکن تازه‌کار می‌تواند بدون احساس سردرگمی وارد بازی شود و کم‌کم عمق گیم‌پلی را بفهمد.

دو هسته نوآورانه در گیم‌پلی

علاوه بر حفظ ویژگی‌های کلاسیک سری از مبارزات مبتنی بر مهارت گرفته تا دشمنان مرگبار و باس‌فایت‌های فرسایشی Nioh 3 دو نوآوری مهم را ارائه می‌دهد:

۱. جابه‌جایی آزادانه بین سبک نینجا و سامورایی

بازیکنان اکنون می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای میان دو سبک مبارزه‌ای کاملاً متفاوت سوئیچ کنند.

  • نینجا سریع، فرز، وابسته به کیت‌های ابزار و ضربات ترکیبی
  • سامورایی قدرتمند، تاکتیک‌محور و متکی به ضربات سنگین و دفاع هوشمندانه

این قابلیت، عمق بی‌سابقه‌ای به مبارزات می‌دهد و اجازه می‌دهد بازیکن استراتژی‌های کاملاً شخصی‌سازی‌شده بسازد.

۲. روایت در دوران تاریخی باکوماتسو (Bakumatsu)

برای نخستین‌بار، داستان بازی در دوره باکوماتسو روایت می‌شود؛ دوره‌ای پرتلاطم در تاریخ ژاپن که زمینه‌ای عالی برای پرداختن به درگیری‌های سیاسی، سامورایی‌های سرگردان و نبردهای خیابانی دارد. حضور شینسگومی (Shinsengumi)، یکی از پرطرفدارترین گروه‌های تاریخی ژاپن، لایه‌ای تازه و بسیار غنی به مبارزات و روایت می‌بخشد.

فلسفه شکست؛ پایه ماسوکور

تیم سازنده تأکید دارد که «شکست‌خوردن» همچنان بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربه Nioh 3 است. اما این شکست، از نوع تنبیهی نیست؛ بلکه از آن دسته شکست‌هایی است که پس از یادگیری، تبدیل به پیروزی شیرین می‌شود. همان حس خاصی که هویت ژانر ماسوکور را می‌سازد.

از تجهیزات متنوع گرفته تا ساختارهای مهارتی و مسیرهای مبارزه‌ای مختلف، بازی تلاش می‌کند بازیکن را مجبور نکند «فقط یک راه» را انتخاب کند؛ بلکه به او اجازه می‌دهد همان راهی را پیدا کند که مناسب سبک بازی خودش است.

چالش نهایی، حالت New Game Plus

New Game Plus در Nioh 3 تنها یک حالت سخت‌تر نیست؛ بلکه ساختاری کاملاً چالش‌برانگیز است که دشمنان جدید، ترکیب‌های مبارزاتی متفاوت و پاداش‌های بالارده ارائه می‌دهد. این حالت تضمین می‌کند که حتی حرفه‌ای‌ترین بازیکنان نیز احساس یکنواختی نخواهند کرد.

انتشار و پلتفرم‌ها

Nioh 3 قرار است در ۶ فوریه ۲۰۲۶ یا ۱۷ بهمن ۱۴۰۴ برای پلتفرم‌های:

  • پلی‌استیشن 5 (PS5)
  • رایانه شخصی (PC)

منتشر شود. نسخه PC نیازمند سخت‌افزار نسل جدید، از جمله ویندوز 11 و درایو NVMe خواهد بود؛ نشانه‌ای که تأکید دارد بازی برای عملکرد گرافیکی و پردازشی بالا طراحی شده است.

Nioh 3 نه فقط برای طرفداران قدیمی ژانر ماسوکور، بلکه برای تازه‌واردهایی که قصد ورود به این سبک را دارند، یک تجربه چندلایه، چالش‌برانگیز و در عین حال خوش‌ساخت ارائه می‌دهد. ترکیب هوشمندانه اکشن سنگین، تاریخ‌پردازی دقیق و آزادی عمل تازه، می‌تواند این نسخه را به نقطه عطفی در مسیر تکامل سری تبدیل کند و جامعه طرفداران آن را بیش از پیش گسترش دهد. 

پویا عباسی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید