یکی از تحولات قابل توجه در دنیای سینمای وحشت، روند رو به رشد اقتباس بازیهای ویدیویی به ویژه در ژانر ترسناک است. استودیو Blumhouse Productions که نامی شناختهشده در ساخت آثار برتر وحشت محسوب میشود، پروژه ساخت فیلم بر اساس Phasmophobia را در دست توسعه دارد. این بازی اولشخص، مبتنی بر حل پازل و شکار اشباح، از زمان انتشار اولیه در سال 2020 به سرعت به یکی از پدیدههای ویروسی دوران پاندمی کووید19 بدل شد و جامعه گستردهای از بازیکنان حرفهای و استریمرها را به خود جذب کرد.
Phasmophobia بهسرعت پس از عرضه در دسترس اولیه، موفق به تبدیل شدن به پرفروشترین بازی در Steam شد و تا کنون بیش از 23 میلیون نسخه در پلتفرمهای مختلف به فروش رسانده است. این موفقیت نه تنها از منظر اقتصادی بلکه در حوزه نقد و بررسی نیز برجسته بود؛ بازی جایزه بهترین بازی اولی (Best Debut Game) در مراسم 2020 Game Awards را به دست آورد. چنین سابقهای، نقطه شروعی قوی برای خلق یک اثر سینمایی است که بتواند روایت وحشت و تعاملات جمعی بازی را در قالب روایت سینمایی دوباره بسازد.
از نظر فنی، چالش اصلی در اقتباس Phasmophobia، انتقال حس فراطبیعی و استراتژیهای چندنفره بازی به زبان سینما است. بازی بر پایه همکاری بازیکنان جهت شناسایی، تحلیل و مقابله با اشباح استوار است، که تلفیق آن با زبان فیلمسازی میتواند بتواند تجربهای تعاملی و پرتنش خلق کند. کلام آخر آن است که هنگامی که Blumhouse، بهعنوان استودیویی که موفقیتهایی در زمینه اقتباس بازیهای ترسناک مثل Five Nights at Freddy’s دارد، پشت این پروژه قرار دارد، میتوان انتظار داشت که عناصر تعلیق، موسیقی متن مقبول و کارگردانی مدرن در فیلم، با حفظ روح بازی اصلی به کار گرفته شوند.
با توجه به روند کنونی هالیوود و استقبال گسترده از بازیهای ویدیویی بهعنوان منبع اقتباس، این پروژه ویژگیهایی فراتر از صرفاً اقتباسی ساده دارد. فیلم Phasmophobia میتواند مدلی از تعامل بین رسانههای دیجیتال و تصویری باشد که به بازتعریف روابط میان گیمرها، تجربیات تعاملی و حس ترس در فضای سینمایی میپردازد. همچنین جایگاه پروژه در دنیای استریمینگ و اجتماعات آنلاین ارزش تحلیل عمیقتری پیدا میکند که میتواند برای سازندگان فیلم نقشه راهی برای استقبال از مخاطب جهانی باشد.
از نگاه بازار، موفقیت پروژههای قبلی Blumhouse مانند Five Nights at Freddy’s که با فروش بیش از 291 میلیون دلار حتی همزمان با عرضه استریمینگ، نگاه استودیوها به چنین اقتباسهایی را تقویت کرده است. ضمن اینکه Future franchises و برنامههای آینده مانند Eyes of Hellfire و Sleep Awake نشاندهنده علاقه جدی Blumhouse به گسترش اکوسیستم بازی-فیلم منحصربهفرد خود است.
در نهایت نمیتوان ازنظر دور داشت که چنین اقتباسهایی در عین تجاری بودن، فرصتی برای تلفیق عناصر داستانگویی تعاملی و روایت تصویری فراهم میکند که در تاریخ سینمای وحشت معاصر اکنون جایگاه خاصی یافتهاند.