صفحه اصلی > بازی : همه‌ی جزئیات تازه‌ای که از بازی Resident Evil Requiem فهمیدیم

همه‌ی جزئیات تازه‌ای که از بازی Resident Evil Requiem فهمیدیم

بعد از نمایش تریلر بازی مورد انتظار Resident Evil Requiem تو مراسم The Game Awards 2025 که بامداد دیروز برگزار شد، حالا داریم کم‌کم با جزئیات بیشتری از بازی روبه‌رو می‌شیم.
جزئیاتی که نشون می‌ده کپ‌کام (Capcom) این‌بار واقعاً قصد داشته برگرده سراغ هسته‌ی ترسناک سری، ولی بدون این‌که اکشنی رو که تو نسخه‌های جدید جا افتاده، کنار بذاره. Resident Evil Requiem که همون Resident Evil 9 محسوب می‌شه، قرار نیست فقط یک ادامه‌ی ساده باشه؛ بیشتر شبیه یک جمع‌بندی حساب‌شده از مسیر چند سال اخیر رزیدنت ایوله.

ایستراگ پلاک لیان؛ وقتی عددها حرف می‌زنن

یکی از اولین نکاتی که طرفدارها بهش پی بردن، جزئیات پلاک ماشین لیان اس. کندی (Leon S. Kennedy). پلاک ND-9642 که روی ماشین Porsche Cayenne Turbo GT لیان دیده می‌شه، ظاهراً اتفاقی انتخاب نشده. تحلیل رایج اینه که عددها به نسخه‌هایی اشاره دارن که لیان توشون نقش داشته:
۹ برای Requiem،
۶ برای Resident Evil 6،
۴ برای Resident Evil 4،
و ۲ برای Resident Evil 2.

اما حروف ND هم داستان خودش رو داره؛ بعضی‌ها می‌گن مخفف North Dakota هست، ولی برداشت محبوب‌تر و بامزه‌تر اینه که یعنی Not Dead؛ یه جور تأکید طعنه‌آمیز روی این‌که لیان هنوز زنده‌ست و قراره نقش مهمی تو این نسخه داشته باشه.

دو شخصیت، دو تجربه‌ی کاملاً متفاوت

Requiem داستانش رو با دو شخصیت اصلی جلو می‌بره: لیان و  گریس اشکرافت (Grace Ashcroft). روایت کلی بازی یکپارچه‌ست، اما تجربه‌ای که با هر کدوم دارید کاملاً فرق می‌کنه و می‌شه بین بخش‌های مربوط به این دو جابه‌جا شد.

گریس همونطور که خیلی‌ها حدس می‌زدن، دختر آلیسا اشکرافت (Alyssa Ashcroft) از Resident Evil Outbreak، عملاً نماینده‌ی بخش ترسناک بازیه. خود کپ‌کام هم گفته گریس ترسوترین شخصیت کل تاریخه‌ی Resident Evil محسوب میشه. گیم‌پلی اون بیشتر حول بقا، فرار، مخفی‌کاری و حل معما می‌چرخه و حس‌وحالش خیلی به Resident Evil 2 نزدیکه؛ جایی که همیشه یک قدم عقب‌تر از خطر حرکت می‌کنی.

در مقابل، لیان بخش اکشن‌تر بازی رو جلو می‌بره. مبارزات تن‌به‌تن، حرکات رزمی و ریتم سریع‌تر گیم‌پلی، کاملاً یادآور Resident Evil 4. ایده‌ی اصلی اینه که بازی مدام بین این دو فضا بالا و پایین بره: ترس خالص با گریس، اکشن و هیجان با لیان.

بازگشت به راکون سیتی؛ سی سال بعد از فاجعه

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های Requiem، بازگردوندن راکون سیتیه؛ اون هم برای اولین بار بعد از Resident Evil 2. داستان بازی حدود ۳۰ سال بعد از نابودی شهر جریان داره و محیط‌ها بر اساس همون نقشه‌های قدیمی ساخته شدن، با این تفاوت که اثر زمان و انفجار کاملاً توشون دیده می‌شه.

گریس که حالا به‌عنوان یک تحلیل‌گر FBI کار می‌کنه، برای بررسی گذشته‌ی خودش و مرگ مادرش وارد شهر می‌شه. خیلی زود پای شخصیت مرموزی به اسم Dr. Victor Gideon وسط میاد؛ کسی که ارتباط مستقیمی با Umbrella داره و به‌نظر می‌رسه نقش مهمی تو پیش‌برد داستان بازی داشته باشه.

گیم‌پلی؛ ترکیب آشنا، اجرای پخته‌تر

از نظر گیم‌پلی، Requiem سعی کرده بهترین ایده‌های سری رو کنار هم بچینه. بازی امکان جابه‌جایی بین دوربین اول‌شخص و سوم‌شخص رو به‌صورت کامل فراهم می‌کنه؛ قابلیتی که بعد از تجربه‌ی موفق RE8، خیلی‌ها منتظرش بودن.

تعقیب‌وگریزهای سنگین، پازل‌های کلاسیک، مدیریت منابع و مهمات، و لحظات اکشن سینمایی، همگی کنار هم قرار گرفتن. همه‌ی این‌ها هم روی RE Engine اجرا می‌شن، با نورپردازی و فضاسازی خفه‌ای که کاملاً حس رزیدنت ایول رو منتقل می‌کنه.

تاریخ انتشار

Resident Evil Requiem قراره در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۶ (۸ اسفند ۱۴۰۴) برای PlayStation 5، Xbox Series X|S و PC منتشر بشه.

Resident Evil Requiem مشخصاً داره به سمتی می‌ره که هم طرفدارهای قدیمی رو راضی کنه، هم مخاطب جدید رو نگه داره. بازگشت به راکون سیتی، تقسیم تجربه بین ترس گریس و اکشن لیان، و تمرکز دوباره روی بقا، نشون می‌ده کپ‌کام این‌بار با برنامه جلو اومده. حالا باید دید این تعادل روی کنترلر هم به همون خوبی که روی کاغذ به نظر میاد، جواب می‌ده یا نه.

پرستو ساران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید