صفحه اصلی > بازی : شکایت سازندگان Subnautica 2 علیه ناشر به دلیل مانع‌تراشی در انتشار بازی

شکایت سازندگان Subnautica 2 علیه ناشر به دلیل مانع‌تراشی در انتشار بازی

در بحبوحه یکی از جنجالی‌ترین مسائل اخیر صنعت بازی، سه تن از مدیران پیشین استودیوی Unknown Worlds، سازنده بازی Subnautica 2، شکایتی حقوقی علیه ناشر بازی، شرکت Krafton، تنظیم کرده‌اند که نشان‌دهنده وجود تعارضات عمیق مدیریتی و مالی است. این شکایت ادعا می‌کند که Krafton با هدف پرداخت نکردن پاداش مالی چشمگیر ۲۵۰ میلیون دلاری به اعضای تیم توسعه، عمداً روند انتشار بازی در دسترسی اولیه را تخریب کرده است.

بر اساس ادعای این شکایت که در دادگاه تقسیم عدالت دلاور به ثبت رسیده است، Krafton ضمن آگاه بودن از برآورد درآمدهای بازی که انتظار می‌رفت حتی فراتر از اهداف مالی تعیین‌شده باشد، به اقدامات مخرب برای سد راه شدن برنامه‌های انتشار سریع Subnautica 2 مبادرت ورزیده است. این اقدامات شامل توقف بخش‌هایی از فرآیندهای توسعه بازی، حذف حمایت‌های بازاریابی و ترجمه، و فشار به مدیران Unknown Worlds برای به تعویق انداختن انتشار بوده است.

نخستین نسخه سری، یک بازی بقا و ماجراجویی در دنیای زیرآب، از لحاظ تجاری و انتقادی موفق بود و دنباله‌اش نیز به عنوان دومین بازی پرتقاضاترین در Steam جایگاه یافته است. بنابراین قرارداد امضا شده بین Krafton و استودیوی توسعه‌دهنده در سال ۲۰۲۱، ضمن حفظ کنترل تیم سازنده بر روند توسعه و زمان‌بندی انتشار، سازوکار پاداشی را بر اساس تحقق اهداف مالی تا پایان ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرده بود. با وجود این، روابط میان دو طرف تیره شد که نتیجه آن اخراج سه مدیر کلیدی استودیو و همین‌طور پرونده قضایی پیش‌رو است.

جزئیاتی که در متن شکایت مطرح شده نشان می‌دهد فعالیت‌های Krafton در کارزار داخلی و بین کارکنان آمریکایی و کره‌ای به نحوی پیش رفته است که جو همکاری و پیشرفت را به ضرر تیم سازنده تغییر داده است. به گفته شاهدان، پس از جلسات مربوط به استراتژی بازاریابی بازی، تمرکز مدیریت Krafton از تضمین موفقیت انتشار بازی به تلاش برای به تعویق انداختن آن تغییر یافته است.

یکی از نکات قابل توجه این پرونده، اظهارنظر مدیرعامل Krafton در جلسه‌ای با یکی از مدیران Unknown Worlds بود که گفته است در صورت عرضه بازی در زمان‌بندی تعیین‌شده، وضعیت مالی Krafton به‌شدت لطمه خواهد دید و موقعیت آن “رسواکننده” خواهد شد. این اتهام، سوالات اساسی درباره اخلاق و شفافیت شرکت‌های بزرگ ناشر بازی در مدیریت پروژه‌ها و روابط با استودیوهای مستقل پیش می‌آورد.

در حالی که Krafton تلاش کرده است شفافیت بیشتری در قبال انتشار Subnautica 2 نشان دهد و مستندات داخلی مربوط به تغییرات محتوا و زمان‌بندی بازی را تایید کرده، اما همچنان به دفاع از حرکت‌های خود مبنی بر نیاز به زمان بیشتر برای توسعه و برطرف کردن نواقص ادامه می‌دهد. این مسئله ترازوی انتقادها را میان ملاحظات فنی و اتهامات حقوقی سنگین کرده است.

برای مخاطبان حرفه‌ای صنعت بازی، این پرونده مثالی بارز از تنش‌های میان توسعه‌دهندگان مستقل خلاق و ناشران بزرگ، مخصوصا در فضای اقتصاد پیچیده و پرفشار بازی‌های ویدیویی است. این موضوع نه تنها آینده بازی Subnautica 2 را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه به نقش و اختیارات ناشران در چرخه تولید و عرضه بازی‌ها نیز سایه می‌اندازد.

پویا عباسی

مقالات مرتبط

سریال زندگی عجیب است (Life is Strange) در راه است؛ بازگشت ماکس و کلویی به تلویزیون

آمازون پرایم ویدیو رسماً ساخت سریال لایواکشن بر اساس بازی محبوب زندگی عجیب است Life is Strange را اعلام کرده است. این پروژه با همکاری چندین کمپانی مطرح، قصد دارد داستان عمیق بازی را با حفظ ماهیت و شخصیت‌ها به تلویزیون بیاورد و افق‌های تازه‌ای برای اقتباس بازی‌های ویدیویی رقم بزند.

شهریور 18, 1404

فصل سوم آخرین بازمانده از ما (The Last of Us)؛ چهار صحنه حیاتی که نباید حذف شوند

فصل سوم آخرین بازمانده از ما (The Last of Us) به دلیل نبود نیل دراکمن روی دوش تیم جدید است که چالش حفظ وفاداری به داستان بازی و بازسازی لحظات کلیدی آن را به خوبی مدیریت کنند. چهار صحنه تعیین‌کننده از جمله رویارویی با Rat King و گذر از پل هوایی باید با دقت بالا و عمق احساسی بازسازی شوند تا فصل جدید تجربه‌ای اصیل برای طرفداران باشند.

تمام اطلاعات لازم برای خرید و تجربه بازی Hollow Knight Silksong

بازی Hollow Knight Silksong آمده تا خلاقیت استودیو تیم چری در ساخت بازی‌های ویدیویی را باری دیگر به رخ بکشد. با راهنمای کامل خرید و تجربه این بازی همراه باشید.

شهریور 16, 1404

دیدگاهتان را بنویسید