فیلم Minecraft اقتباسهای سینمایی از بازیهای ویدیویی را متحول کرده است! با ادامه این مطلب همراه فانتازیو باشید تا دلایل این اتفاق را بررسی کنیم.
چرا فیلم Minecraft پروژه مهمی در صنعت سرگرمی است؟

اقتباسهای سینمایی صورت گرفته از بازیهای ویدیویی طی سالها به یکی از جنبههای پیچیده صنعت سرگرمی تبدیل شدهاند. اینگونه فیلمها همیشه در کسب موفقیت تجاری و جلب اعتماد منتقدان و مخاطبان، چالشهای خاص خود را داشتهاند. با این حال، فیلم Minecraft که اخیرا اکران شده، نشان میدهد این روند میتواند دستخوش تغییرات اساسی شود و به نقطه عطفی در تاریخ اقتباسهای ویدیویی مبدل گردد.
طبق آمارهای منتشر شده، فیلم Minecraft تاکنون بیش از ۷۲۰ میلیون دلار فروش جهانی داشته است که آن را به دومین فیلم پرفروش بر اساس بازیهای ویدیویی تبدیل میکند. البته که جایگاه نخست همچنان در اختیار انیمیشن سینمایی فیلم سوپر ماریو است که توانست رکوردی در حدود ۱.۳ میلیارد دلار فروش داشته باشد. نکته جالب، فاصله قابل توجهی این دو اثر با سومین فیلم پرفروش این دسته، یعنی Sonic the Hedgehog 3 با فروش تقریبی ۴۹۰ میلیون دلار است. این آمار همچنین نمایانگر آن است که ارتفاع قلههای درآمدزایی اقتباسهای بازی از سال ۲۰۱۰ به بعد افزایش یافته است و فیلمهای قدیمیتر چندان قادر به رقابت نیستند.
نگاهی به تاریخچه اقتباسهای بازیهای ویدیویی در سینما نشان میدهد که این مسیر پر از فراز و نشیب بوده است. از نخستین نمونههای ژاپنی دهه ۱۹۸۰ همچون Super Mario Bros: The Great Mission to Rescue Princess Peach گرفته تا پروژهای مثل Running Boy: Star Soldier no Himitsu تا اقتباسهای صورت گرفته از مجموعه تومریدر این مسیر ناهموار را اثبات میکنند.

البته که از نظر نقدهای تخصصی، اقتباسهای ویدیوگیمی همچنان با چالش مواجه هستند. به عنوان مثال، فیلم Minecraft نمره ۴۸٪ در راتن تومیتوز دارد که برای این ژانر در حد متوسط است، اما نمره مخاطبان ۸۷٪ بوده که نشاندهنده محبوبیت بالای اثر در میان گیمرها و طرفداران نسل جدید است. با این وجود تولیداتی مانند فصل اول مجموعه The Last of Us و Fallout توانستهاند فضایی حرفهایتر را ایجاد کرده و رتبه بهتری در نزد منتقدان داشته باشند.
فروش بسیار بالای فیلم Minecraft در این میان گواهی است بر ظرفیت بالای بازیهای ویدیویی در تبدیل شدن به منبع اقتباس موفق سینمایی، به ویژه در زمانی که صنعت فیلمسازی از فرمول تکراری ابرقهرمانها و داستانهای تینیجری خسته شده است. این فیلم یک نمونه عالی است که نشان میدهد با انتخاب درست، احترام به دنیای بازی و نوآوری در روایت، میتوان موفقیت بزرگی در باکس آفیس رقم زد.
انتظار میرود موج جدیدی از تولیدات سینمایی مبتنی بر بازیهای محبوب و مطرح در سالهای پیشرو روانه سینماها شود. به تازگی فیلم Exit 8 ساخته گنکی کاوامورا این روند را بهبود بخشیده و انتظار میرود که Mortal Kombat 2 به کارگردانی سایمون مککوئید و Five Nights at Freddy’s 2 هم بتوانند به مراتب بهتر از قسمتهای اول خود ظاهر شوند. این حجم از پروژهها نه تنها نشاندهنده پتانسیل عظیم فکری و اقتصادی این حوزه است، بلکه به این معناست که فضای اقتباس از بازیهای ویدیویی پس از سالها فاصله و ناکامی، باورپذیری و ثبات خود را یافته است.
در نهایت باید گفت که فیلم Minecraft میتواند سد شکسته شدهای باشد که راه را برای جاری شدن سیل نسل جدیدی از اقتباسهای بازیهای ویدیویی هموار کند. اگرچه لزوما تمام آثاری که در این جریان حضور خواهند داشت شاهکار نخواهند بود، اما به نظر میرسد که به زودی قرار است تا شاهد حرکت سازندگان به سمت آثار اقتباسی بهتری از دنیای بازیهای ویدیویی باشیم.
اما نظر شما چیست؟ آیا به آینده اقتباسهای صورت گرفته از دنیای بازیهای ویدیویی امیدوار هستید؟ راستی نظر شما در رابطه با فیلم Minecraft چیست؟ شما میتوانید در بخش نظرات با دوستان خود در این رابطه گفتوگو کنید.


