صفحه اصلی > بازی : چرا بازی ترسناک Cronos: The New Dawn آنطور که باید و شاید دیده نشد؟

چرا بازی ترسناک Cronos: The New Dawn آنطور که باید و شاید دیده نشد؟

بازی ترسناک و تحسین‌شده ساخته Bloober Team به نام Cronos: The New Dawn، فروش بسیار بدی را تجربه کرده است. با فانتازیو در ادامه این مطلب همراه باشید.

سال ۲۰۲۵ با وجود پیشرفت‌های فنی و معرفی کنسول‌هایی مانند نینتندو سوییچ ۲ که رکورد سریع‌ترین فروش را زد، برای بازی‌های ویدیویی پرهرج و مرج و دوپهلو بود. از یک سو بازی‌های جدید و خلاقانه‌ای مثل Clair Obscur: Expedition 33 سروصدا کردند، اما از طرف دیگر صنعت بازی با مشکلاتی مثل اخراج‌های گسترده و اشباع شدید از بازی‌ها مواجه شد که باعث بسیاری از عناوین باکیفیت را زیر سایه غول‌های بازی‌سازی گم کرد.

بازی ترسناک Cronos: The New Dawn درباره چیست؟

Cronos the New Dawn gameplay

بازی Cronos: The New Dawn یک اثر بقا وحشت با المان‌های علمی تخیلی است که در دنیایی سایبرپانکی و الهام‌گرفته‌ از فضاسازی‌های جنگ سرد طراحی شده است. علیرغم نقدهای مثبت فراوان و جذابیت‌های نوآورانه، این بازی نتوانست آنطور که باید فروش بالایی داشته باشد و عملا به یک شکست تجاری تبدیل شد.

بلوبر تیم بعد از موفقیت قابل توجه ریمیک Silent Hill 2 که در ۲۰۲۴ عرضه و به عنوان یکی از بهترین بازی‌های آن سال شناخته شد، امیدوار بود که Cronos بتواند با انتشار در سال ۲۰۲۵ از امتیاز و اعتبار این موفقیت بهره ببرد. اما برخلاف انتظار، توانست تنها حدود نیم میلیون نسخه بفروشد، رقمی که نه بد است و نه آنقدر خوب که منجر به تولید دنباله یا اسپین‌آفی از این عنوان شود.

بازی ترسناک

داستان بازی در شهر خیالی New Dawn جریان دارد که با الهام از دوران جنگ سرد شوروی و ترکیب استایل‌های سایبرپانک و گرانج طراحی شده تا فضایی سرد و حتی ترسناک از ناامیدی و حس نوستالژیک بسازد. شما در نقش Traveler ND-3756 هستید؛ عضوی از سازمان The Collective که طی یک ماموریت سفر در زمان به دهه‌های مختلف می‌رود تا افرادی را که ممکن است بتوانند نجات‌دهنده بشریت باشند را شناسایی کند.

سبک بازی ترکیبی از المان‌های وحشت‌ناک و قابلیت‌های سفر در زمان است که آن را از اکثر بازی‌های هم‌ژانر متمایز می‌کند. بازیکن در دنیایی میان آینده‌ای سایبرپانکی و دهه ۸۰ سفر و با تهدیدهایی مقابله می‌کند که اگر به سرعت نابود نشوند، به دشمنان قوی‌تر تبدیل می‌شوند. این مکانیسم باعث شده مبارزات بازی پرحادثه و پراسترس باشد. در همین حال، ‹‹کرونوس›› شامل گزینه‌های گفت‌وگو و انتخاب‌هایی است که سرنوشت داستان و شخصیت‌ها را تغییر می‌دهد، و این ترکیب تعادل بین چالش و روایت‌پردازی را حفظ می‌کند.

cronos_-the-new-dawn-1.jpg

اما شکست نسبی تجاری Cronos یک زنگ خطر برای صنعت بازی‌سازی است. فروش کم این بازی نمایانگر چالش‌های بزرگی است که بازی‌های مستقل یا کوچک‌تر برای دیده شدن در بازار اشباع از محصولات دارند. بازی‌های بلاک‌باستر یا فرنچایزهای بزرگ به ناشناخته‌ها اجازه حضور نمی‌دهند، خصوصاً وقتی بازی قابل توجهی نباشد که به IP غیر بازی‌محور متصل باشد یا نامی شناخته‌شده پشت آن باشد.

در واقع این شرایط به یک پارادوکس ختم شده است؛ در حالی که تنوع و تعداد بازی‌ها در اوج است، بسیاری از عناوین ارزشمند در گمراهی گیر افتاده‌اند و این اتفاق هشداری برای کل صنعت است که باید راهی برای حمایت و دیده شدن بازی‌های تازه و خودمختار بیابد.

رادین کاظمی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید