صفحه اصلی > سریال : چرا Severance ،The Penguin و The Studio امسال شانس اصلی جوایز امی هستند؟

چرا Severance ،The Penguin و The Studio امسال شانس اصلی جوایز امی هستند؟

یک‌بار دیگر، فصل نامزدهای جایزه امی (Emmy) سال ۲۰۲۵ آغاز شده و رقابتی نفس‌گیر میان سرویس‌های پخش اینترنتی (stream) و شبکه‌های مختلف شکل گرفته که نقطه اوج آن در ۱۴ سپتامبر و با میزبانی نیت بارگاتزه (Nate Bargatze) رقم خواهد خورد. امسال، دو سریال خیالی و علمی-تخیلی به‌ویژه توجه مخاطبان و منتقدان را جلب کرده‌اند: تفکیک (Severance) از اپل تی‌وی‌پلاس (Apple TV+) و اسپین‌آف بتمن (Batman) پنگوئن (The Penguin) از اچ‌بی‌اُ مکس (HBO Max) که به ترتیب با ۲۷ و ۲۴ نامزدی صدرنشین‌های اصلی این دوره هستند.

این‌گونه رقابت در جوایز امی نشان‌دهنده تحولات مهم در عرصه تلویزیون مدرن است؛ جایی که دیگر تلویزیون‌های سنتی حرف اول را نمی‌زنند و پلتفرم‌های پخش آنلاین و تولیدات نوآورانه‌شان با سریال‌هایی که فقط از نظر داستانی نیستند، بلکه از نظر سبک (style)، ژانر (genre) و روایت (narrative) نیز جسورند، خودنمایی می‌کنند.

در صدر این جوایز، Severance ایستاده، سریالی که با ترکیب گونه‌های علمی-تخیلی، دغدغه‌های انسان معاصر و فضاسازی محیط کار، توجه مخاطبان خیال‌پرداز و عاشقان درام‌های پیچیده را به خود جلب کرده است. این سریال با بازی‌های درخشان آدام اسکات (Adam Scott)، پاتریشیا آرکت (Patricia Arquette) و بریت لاور (Britt Lower) توانسته در ژانرهای مختلف نفوذ کند و این را در جشنواره‌ها و جوایز متعددی ثابت کرده است.

در طرف مقابل،The Penguin با کالین فارل (Colin Farrell) و کریستین میلیوتی (Cristin Milioti) از دیزنی‌پلاس (Disney+) سابق (اکنون اچ‌بی‌اُ مکس) آمده تا دنیای پرطرفدار و تاریک بتمن (Batman universe) را با نگاهی تازه و پرجزئیات به تصویر بکشد. موفقیت این سریال در جلب توجه سیستم جوایز، نشان از روند بلندپروازانه‌تر شدن اقتباس‌های کمیک‌بوکی دارد.

سریال کمدی تازه‌وارد استودیو (The Studio) با ۲۳ نامزدی، محصول همکاری ست روگن (Seth Rogen) و ایوان گلدبرگ (Evan Goldberg) نیز نشان داده که حتی کمدی‌های ریشه‌دار و گزنده هم می‌توانند در میدان رقابت اصلی حضور داشته باشند. نامزدهای متعدد این سریال در بخش‌های بازیگری، نویسندگی و کارگردانی گواه کیفیت قابل‌توجه آن است.

از سوی دیگر، غول‌های پلتفرم‌های آنلاین یعنی دیزنی (Disney) با مجموع ۱۳۶ نامزدی، نتفلیکس (Netflix) با ۱۲۰ نامزدی و اپل تی‌وی (Apple TV) با ۸۱ نامزدی، رقابتی سنگین را پیش روی هم دارند که بیشتر تمرکز آن‌ها بر سریال‌های جذاب، نوآورانه و پر از چرخش داستانی است که به‌دنبال راضی کردن مخاطب کنجکاو و نکته‌سنج هستند.

در میان نامزدهای شاخص، می‌توان به خرس (The Bear)، ضربات (Hacks)، آخرین بازمانده از ما (The Last of Us) و اسب‌های کند (Slow Horses) اشاره کرد که هرکدام در ژانر مخصوص به خود پیشتازند و با طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. این تنوع ژانری و جغرافیایی بیانگر دگرگونی گسترده در تلویزیون امروزی است که به‌طور همزمان به خیال‌پردازی، معاصریت و زندگی روزمره می‌پردازد.

بازیگران سرشناسی همچون پاتریشیا آرکت، آدام اسکات، بریت لاور و کالین فارل شانس زیادی برای درخشش در بخش‌های بازیگری دارند، که بدون شک امسال هیجان فراوانی برای علاقه‌مندان به هنر بازیگری ایجاد خواهد کرد.

این ماجرا فقط یک رقابت جایزه نیست، بلکه موجی تازه در تلویزیون خیالی و علمی-تخیلی است که نشان می‌دهد این ژانرها به‌آرامی در حال دستیابی به جایگاهی ممتاز و گسترده‌تر هستند و قرار است نقش محوری در صنعت سرگرمی ایفا کنند.

با مرور لیست بلندبالای نامزدها و برجستگی‌های هر اثر، نمی‌توان به‌راحتی پیش‌بینی کرد کدام یک در شب امی تاج‌گذاری خواهد کرد، اما مسلم است که امسال شاهد رقابتی جذاب و غنی خواهیم بود که هر بخش آن ارزش پیگیری دارد.

آیا Severance می‌تواند عنوان بهترین سریال درام خیالی خود را حفظ کند؟ The Penguin که حاصل ایده‌پردازی و کارگردانی بلندپروازانه است جوایز بیشتری کسب خواهد کرد؟ یا این The Studio است که با کمدی تازه‌نفس و تلخش تغییرات چشمگیری به‌وجود خواهد آورد؟ این‌ها سؤالاتی هستند که پاسخ آن‌ها را در طول مراسم خواهیم شنید.

پس تا آن زمان، ما همان‌جا خواهیم بود؛ پشت پرده‌های تلویزیون، در جست‌وجوی کشف رازهای این رقابت نفس‌گیر و شادی پیروزی‌های خلاقانه همین ژانرهایی که عاشق‌شان هستیم.

رادین کاظمی

مقالات مرتبط

از شکست تا احیا؛ چرا سریال‌های فانتزی بهتر از فیلم‌ها عمل می‌کنند؟

اقتباس‌های فانتزی و نوجوانانه در سینما همیشه به موفقیت نمی‌رسند، اما تلویزیون با زمان و ساختار گسترده‌تر خود، توانسته شکست‌های سینمایی را به روایت‌هایی عمیق و پرجزئیات تبدیل کند. آینده‌ی داستان‌های فانتزی بیش از هر زمان، در قالب سریال‌ها رقم می‌خورد.

مهر 27, 1404

جدول پخشِ فصل پنجم سریال چیزهای عجیب؛ آخرین نبرد در هاوکینز با الهام از شاهکار تلویزیونی

فصل پنجم سریال چیزهای عجیب با الهام از پایان باشکوه سریال شش فوت زیر زمین، که به تأیید جرج آر. آر. مارتین بهترین پایان تلویزیونیه، روایت می‌شه. دافرها قصد دارند داستان رو به شکل کامل و رضایت‌بخشی پس از پنج فصل به پایان برسونن و مخاطبان رو با وداعی عمیق و فلسفی روبرو کنن.

نگاهی به ملاقات دامبلدور با خانواده فلامل در سریال هری پاتر

اولین تصاویر رسمی از جان لیثگو در نقش دامبلدور و ملاقات او با خانواده فلامل در سریال هری پاتر HBO منتشر شد. این ملاقات که در لوکیشن کرنوال فیلم‌برداری شده، با حضور بازیگران مطرحی چون لامبرت ویلسون و مارت کلر انجام می‌شود و نوید پرداختی جادویی و کلاسیک را به داستان می‌دهد. فیلم‌برداری تا می ۲۰۲۶ ادامه دارد و سریال احتمالاً در ۲۰۲۷ به پخش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید