صفحه اصلی > سریال و اسکویید گیم : چرا فصل پایانی سریال Squid Game باعث افزایش پیش‌بینی درآمد نتفلیکس شد؟

چرا فصل پایانی سریال Squid Game باعث افزایش پیش‌بینی درآمد نتفلیکس شد؟

نتفلیکس دوباره یکبار دیگر ثابت کرد که چقدر قدرتِ پخش سریال‌های غیرانگلیسی‌زبان را دست‌کم نمی‌توان گرفت. تازه‌ترین گزارش مالی این غول استریم، نشان می‌دهد فصل پایانی سریال Squid Game نه فقط موفقیت پرتماشایی بوده، بلکه اثر بسیار قابل توجهی روی درآمد و پیش‌بینی‌های مالی کمپانی گذاشته است.

طبق گزارش سه‌ماهه دوم سال، نتفلیکس انتظار دارد درآمد سالانه خود را به مرز 45 میلیارد دلار برساند، که نسبت به پیش‌بینی قبلی حدود 44.5 میلیارد دلار، افزایش قابل توجهی است. این جهش را به‌خاطر رشد چشمگیر تعداد مشترکان، فروش قوی تبلیغات و تضعیف نسبی دلار آمریکا می‌دانند.

Netflix Levy Subscriptions

سریال Squid Game که فصل سوم و پایانی آن چندی پیش منتشر شد، موفق شد بیش از 122 میلیون بازدید به دست آورد و به محبوب‌ترین سریال غیرانگلیسی نتفلیکس تبدیل شود. این رکورد نه تنها نشان‌دهنده قدرت روایت‌های غیرانگلیسی زبان است، بلکه این پیام را هم می‌رساند که بازار جهانی روی محتواهای با کیفیت و فرهنگ‌های متنوع باز است.

این اتفاق در زمانه‌ای افتاده که نتفلیکس دیگر فقط به رشد تعداد مشترکان فکر نمی‌کند، بلکه بر بهبود سودآوری تمرکز کرده است. دیگر خبری از اعلام تعداد دقیق مشترکان هر فصل نیست بلکه مدل کسب‌وکار به سمت ترکیبی از مدل‌های اشتراکی و تبلیغاتی رفته است. در ضمن استفاده از لایو ایونت‌ها مثل کشتی کج WWE هم کمپانی را ترغیب کرده که تنوع محتوایی‌اش را بالاتر ببرد تا هم مشترکان و هم تبلیغ‌دهندگان بیشتری جذب کند.

با این حال، نکته جالب این است که علیرغم افزایش درآمدها و رشد سود هر سهم (که از 7.08 دلار به 7.19 دلار رسید)، قیمت سهام نتفلیکس بعد از این گزارش کاهش یافته است. تحلیل‌گران می‌گویند این نشان می‌دهد بازار انتظار داشت پیش‌بینی‌ها جسورانه‌تر افزایش پیدا کند.

اخیراً، نتفلیکس روی تولید آثار محبوب دیگر هم سرمایه‌گذاری کرده است، از جمله Sirens، The Four Seasons، و فصل سوم Ginny & Georgia. در چشم‌انداز آینده به برنامه‌های محبوب دیگری مثل فصل دوم Wednesday در آگوست و قسمت‌های پایانی Stranger Things در پاییز اشاره شده که می‌توانند در حفظ این روند موفقیت نقش داشته باشند.

از منظر اقتصادی، این موفقیت سریال Squid Game نه فقط یک موفقیت فرهنگی محسوب می‌شود، بلکه نشان‌دهنده اهمیت استراتژی محتوای جهانی نتفلیکس است، مخصوصاً وقتی که بازارهای انگلیسی زبان اشباع‌تر شده‌اند و رقابت سرسختانه‌تر. ناگفته نماند که این موفقیت، پیام قدرتمندی به دیگر استریم‌ها هم می‌فرستد که محتواهای بومی و باکیفیت جهانی می‌توانند تجاری باشند و با مخاطبان همه‌جا ارتباط برقرار کنند.

نهایتاً این گزارش یک نکته مهم دیگر هم دارد: نتفلیکس همچنان تاکید دارد که برای رشد، باید خود را به طور ارگانیک و از طریق خلاقیت و کیفیت ارتقا دهد و نه صرفاً با خرید شرکت‌ها یا حق پخش؛ استراتژی‌ای که CFO اسپنسر نیمان به وضوح به آن اشاره کرد.

شکی نیست که Squid Game، نماد تولید محتواهای جهانی و رویکرد خلاقانه، توانسته ابرقدرت جدید بازار استریم را یک قدم جلوتر ببرد و دوره تازه‌ای از رقابت را رقم بزند.

رادین کاظمی

مقالات مرتبط

بازگشت شخصیت‌های فرعی حذف‌شده در سریال هری پاتر

سریال هری پاتر از HBO Max با وفاداری بیشتر به جزئیات رمان‌های اصلی، شخصیت‌های حذف‌شده‌ای مانند پیِرس پولکیس را بازمی‌گرداند و به جنبه‌های روانشناختی بیشتری می‌پردازد. این حرکت تازه، مسیر اقتباس سینمایی را فراتر گذاشته و لایه‌های جدیدی به دنیای جادویی هری پاتر می‌افزاید.

آخرین اخبار سریال جدید هری پاتر

HBO فیلمبرداری سریال جدید هری پاتر را آغاز کرده است؛ دو فصل اول هر کدام ۶ قسمت دارند و پشت سر هم فیلمبرداری می‌شوند. بازیگران اصلی معرفی شدند و ولدمورت قراره به صورت راز باقی بماند. پخش رسمی در ۲۰۲۷ است.

فصل سوم خاندان اژدها: تاریخ انتشار، بازیگران تازه و مسیر پرهیجان داستان

فصل سوم خاندان اژدها وارد تولید شده و بازیگر جدید جیمز نورتون به جمع بازیگران پیوسته است. این فصل که پیش‌بینی می‌شود اوایل ۲۰۲۶ پخش شود، بر نبردهای خونین و شخصیت‌های تازه تمرکز دارد و قرار است به جنگ تمام‌عیار خاندان تارگرین بپردازد. با برنامه‌ریزی برای چهار فصل، این فصل سوم نقش کلیدی در پیشبرد داستان خاندان تارگرین دارد.

دیدگاهتان را بنویسید