صفحه اصلی > سریال و ابر قهرمان‌های مارول : آیرون‌هارت: تقابل تکنولوژی و جادو در تازه‌ترین فصل مارول

آیرون‌هارت: تقابل تکنولوژی و جادو در تازه‌ترین فصل مارول

مارول استودیو، نهادی که گویی هر سال فاز جدیدی از ابداعات سینمایی و داستان‌گویی ابرقهرمانی را رقم می‌زند، این بار با پروژه‌ای که به شدت منتظرش بودیم بازگشته است. سریال سه قسمتی «آیرون‌هارت» قرار است در تاریخ ۲۴ ژوئن به‌صورت انحصاری در دیزنی پلاس عرضه شود و می‌تواند نقطه عطفی باشد در نحوه ادغام مباحث تکنولوژیکی و جادویی در دنیای سینمایی مارول (MCU) که توسط رایان کوگلر، کارگردان و تهیه‌کننده صاحب سبک و برجسته، ساخته شده است.

«آیرون‌هارت» داستان ریری ویلیامز با بازی جالب دومینیک تورن، تیزهوش خلاقی است که تاکنون در فازهای گذشته جهان مارول کمتر مورد توجه بوده و اکنون به دنبال اثبات خود در جهانی است که در آن مرز بین علم و جادو به‌دقت و حتی به تناقض کشیده شده است. این سریال که بعد از وقایع «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» روایت می‌شود، در شهر شیکاگو جریان دارد و تعاملی ژانری و تماتیک میان دانش مهندسی و نیروهای ماورایی فراهم می‌کند

این اثر، نمایشی نوظهور از دنیای پرفراز و نشیب فناوری پیشرفته است که، به قول آرتور سی. کلارک، گویی جادو را مجسم می‌کند. در مرکز داستان، ریری ویلیامز با «هوود»، شخصیت منفی و جذابی که توسط آنتونی راموس به تصویر کشیده می‌شود، درگیر تقابلی می‌شود که نمادی است از رویارویی تکنولوژی مدرن در برابر جادوی عجیب و غریب. هوود که به قدرت‌های جادویی دست یافته است، در برابر نبوغ مهندسی ریری قرار می‌گیرد و این دو نیروی تضادآمیز درگیر یک بازی خطرناک و پرتنش می‌شوند که می‌تواند سرنوشت جهان پیرامون‌شان را رقم بزند.

این رویکرد دوگانگی علم و جادو در روایت، نوید یک تدوین موازی و میزانسن‌هایی دارد که تمایزات و همپوشانی‌های این دو مقوله را به تصویر خواهد کشید؛ گویی که در عمق داستان، رایان کوگلر قصد دارد از دل این رویارویی، پرسش‌های عمیق‌تری در باب پیشرفت و قدرت بیافریند. همنشینی بازیگران دیگری چون لیرِیک روس، آلدن ارونریچ و مَنی مونتانا نیز به غنای این اثر می‌افزاید و آن را نقشی کلیدی در بازتعریف شخصیت‌های مستقل و تازه‌نفس جهان مارول می‌سازد.

نگاهی به آینده MCU، به‌خصوص با توجه به پروژه «جنگ‌های زرهی» که پیرامون دون چیدل و شخصیت وار ماشین است، این سوال را مطرح می‌کند که آیا «آیرون‌هارت» مسیر روایی تازه‌ای به سوی ادغام بیشتر فناوری پیشرفته و روایت‌های ابرقهرمانی خواهد گشود یا خیر. همچنین بازگشت هوش مصنوعی در سریالی مانند «ویژن» توازی احتمالی میان مباحث تکنولوژی پیشرفته در مارول است که می‌تواند موضوعات علمی-تخیلی پیچیده‌تری را به این جهان بیاورد.

بدون شک «آیرون‌هارت» نه تنها یک درام ابرقهرمانی است، بلکه جایگاه مهمی در گسترش محدوده مفهومی MCU دارد، جایی که مرزهای واقعیت و افسانه، فناوری و جادو به هم می‌آمیزند و به تماشاگران تجربه‌ای متفاوت ارائه می‌دهند. پیشرفت رایان کوگلر، مردی که قبلا در «پلنگ سیاه» موفق به خلق فضایی سیاسی و فرهنگی شده بود، این بار در صحنه کوچک اما اثرگذار دیزنی پلاس، داستانی را روایت می‌کند که می‌تواند زبان بصری و تماتیک این جهان سینمایی را دگرگون سازد.

رادین کاظمی

مقالات مرتبط

بازگشت Iron Fist از مرگ؛ افشای اسرار تاریک وارث هنرهای رزمی در سری جدید مارول

دنی رند، آیرون فست مارول، در سری محدود چهار قسمتی “The Undead Iron Fist” بازمی‌گردد؛ داستانی که به افسانه‌ها، مرگ و بازگشت این قهرمان مرموز می‌پردازد و پنهان‌ترین اسرار قدرت او را فاش می‌کند.

تایید ضمنی فصل چهارم سریال The Last of Us توسط آهنگساز: چه انتظاراتی داریم؟

آهنگساز سریال The Last of Us در مصاحبه تازه خود به طور غیرمستقیم وجود فصل چهارم را تأیید کرد؛ خبری که نوید ادامه‌ای طولانی‌تر و روایت‌های عمیق‌تر در این مجموعه محبوب HBO را می‌دهد.

کریس ایوانز و بازی ناتمام مارول: تکذیب بازگشت به Avengers: Doomsday

کریس ایوانز، بازیگر کاپیتان آمریکا، بار دیگر تأکید کرده که در فیلم Avengers: Doomsday حضور نخواهد داشت و به شکل رسمی بازنشسته شده است. این در حالی است که شایعات و ادعاهایی مبنی بر نقش چندگانه او منتشر شده، اما ایوانز این خبرها را رد می‌کند. حضور یا عدم حضور او تاثیر قابل‌توجهی بر آینده فرنچایز مارول دارد.

دیدگاهتان را بنویسید